مرتضی اسماعیلدوست : «بارکد» با انتقال مفاهیم بیاخلاقی از طریق ایده و پرداختی کاملا طرحریزی شده مبنیبر بازی با عناصر و نشانههایی آشنا و فریبنده نزد مخاطب، بارکدی از رسوایی را به روح و روان بیننده میزند...
20 بهمن 1394
در ادامه ساختههای مصطفی کیایی که با ایجاد جاذبههای تصویری و صوتی و استفاده از موسیقی با باند صوتی بالا و کمی چاشنی دیالوگهای سیاسی و اقتصادی درصدد جذب دل همه نوع طیفی است، فیلم «بارکد» هم رونمایی شد. فیلمی که سرشار از نماها و موقعیتهای بیهوده بوده و همه نوع لحن و رفتار غیرمتعارفی را برای دستیابی به گیشه فروش به کار برده است. «بارکد» با انتقال مفاهیم بیاخلاقی از طریق ایده و پرداختی کاملا طرحریزی شده مبنیبر بازی با عناصر و نشانههایی آشنا و فریبنده نزد مخاطب، بارکدی از رسوایی را به روح و روان بیننده میزند و با ایجاد شیوههایی مجذوبکننده از طریق تصاویر و صدا و جلوههای ویژه درصدد پوشش حفرههای بسیار فیلمنامه است. جایی که هیچکدام از شخصیتها شناسنامهای برای بیننده ندارند و موقعیتهایی اتفاقی با روشی کاملا سطحی به هم دوخته میشوند و از این رو فیلمساز به بارکد کردن هر موضوعی که منظر دلربایی برای بیننده داشته باشد، اقدام کرده و از این طریق با معجونی مواجه میشویم که در آن هم درباره معتادان و نقش ساقی! داستانی وجود دارد و هم درباره خالی کردن خانهها برای ایجاد رابطه صحبت میشود! و هم مهاجرت بیان شده و هم روحانیون به شکل فریبندهای درمیآیند!
مصطفی کیایی به سطحیترین ممکن، ایده قابل توجه مارتین مک دونا در فیلمی چون «هفت بیمار روانی» را که در آن نویسندهای برای نگارش فیلمنامه به دنبال ایدهای است و از طریق تخیل وارد برزخی از داستانها میشود را در فیلم خود مورد سوءاستفاده قرار میدهد و چنان دستمالی شده و مضحکانه با ایده برخورد میکند که بخش اعظمی از فیلم درباره حریمهای خصوصی و مسائل جنسی میشود. در این میان باز هم باید جملات و بازیهای عذابآور محسن کیایی را تحمل کرد که در این فیلم تعصبی هم به جنیفر لوپز دارد و دختر معتادی را به خانه برای ترک میآورد!
فیلم «بارکد» به ظاهر واگویههای تخیل کاراکتری با نام حامد با بازی نچسب بهرام رادان برای رئیس کارخانهای است و فیلمساز از این فرصت استفاده کرده و هر نوع رابطه مشروع، اکشن و خانوادگی را از طریق داستانهایی ساختگی به خورد مخاطب میدهد، روایاتی که چنان پراکنده از هم است که نمیتوان راهی برای همسوییشان یافت. نمونههای بسیاری از هرزگیهای منعکسشده در فیلم «بارکد» میتوان عنوان کرد، چرا که کلیت فیلم بر این مبنا بنا شده است. برای مثال در بخشی از فیلم شاهد هستیم که حامد، نامزدش را برای اخاذی از پسری پولدار به خانهاش میفرستد تا نسخه داخلی فیلم وقیحانه «پیشنهاد بیشرمانه» در جشنوارهای که عنوان فجر دارد، شکل یابد! یا در بخشی دیگر از فیلم حامد و میلاد نقشهای برای ورود به خانه دختران فشن میکشند! و این داستانها ادامه داشته و متاسفانه اینگونه فیلمها با هیاهوی بسیار در اکران هم همراه با توجهات بسیاری خواهد بود که جریان یافتن اینگونه رسواییها به دلیل عدم نظارت در تولید رقم میخورد.