به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
دختری شمالی از اهالی فومن، به تهران آمده تا آنطور که خودش میگوید با یک ماشین فراری که ازش تنها یکی در ایران است عکس بگیرد و در چشم رو همچشمی که با دوستش دارد، بتواند روی او را کم کند. در همان ابتدای فیلم راننده تاکسی که او هم تهرانی نیست و از لهجهاش برمیآید که قمی باشد، او را جلوی در بیمارستان، زیر نظر میگیرد و بعد از دیالوگ مختصری که بینشان برقرار میشود، او را سوار میکند تا برساندش جایی که میخواهد. دختر گریان و آواره (چند دقیقه بعد در لابهلای دیالوگهای خود دختر متوجه میشویم که این چند شب را در تهران در شهر گذرانده و جاهای مختلفی خوابیده است.) و ناامید از پیدا کردن فراری به ماشین راننده پناه میبرد و داستان شروع میشود.
راننده میانسال که با بازی بسیار خوب محسن تنابنده تبدیل به کاراکتری بهیادماندنی شده، به همراه دختری شانزدهساله، سروزبان دار و پرحرفی که با بازی خوب و لهجه شیرین گیلکی ترلان پروانه، تماشاگر را بیشتر در دام فیلم میاندازد، باهم همراه میشوند و راننده تصمیم میگیرد که به دختر کمک کند تا فراری را پیدا کند. تماشاگر درمییابد که «فراری» قرار است نمایشگر پرسه زنی این زوج بامزه و هیجانانگیز در خیابانهای غریبه و ناآشنای تهران باشد. موقعیت دو شخصیت و بهخصوص اختلاف سنیشان، شهرستانی بودن هرکدام و ویژگیهای اخلاقی و گذشتهای که برایشان تعبیهشده، به کارگردان این امکان را داده تا در خلل پرسهزنیهای این دو نفر، با دستی باز در میان داستانکها و ماجراهای فرعی زیادی بچرخد و در لوای تعریفهای تمامنشدنی دختر و موقعیتهای زندگی راننده، کارش و آدمهایی که او با آنها در آن روز برخورد دارد، حرفهای زیادی را با مخاطبش در میان بگذارد بهطوریکه نه تنها رو و گلدرشت نیست که در تاروپود داستان فیلم هم تنیده شده و خارج از جهان آن نیست.
اگر «فراری» را در کنار «سوفی و دیوانه» مهدی کرم پور، یکی دیگر از فیلمهای امسال جشنواره و احتمالاً یکی از بدترین و مضحکترین فیلمهایی که به زبان فارسی وجود دارد، قرار دهیم اهمیت کار علیرضا داوود نژاد را بهتر درک خواهیم کرد. «سوفی و دیوانه» هم موضوعی نسبتاً مشابه دارد. دختری جوان که مرد میانسالی را از خودکشی در مترو بازمیدارد و همین مقدمهای میشود تا یک صبح تا شب را باهم در تهران و بیشتر بازار و بخشهای قدیمیترش بچرخند و چرند بگویند و وقت تماشاگر را هدر بدهند! پرسه بیدلیل که حرفهای بیدلیلتر شخصیتها در طول داستان تماشاگر را کسل میکند و فیلمنامه آبکی و بازیهای بسیار بد تماشای فیلم را تا انتها غیرقابلتحمل. اگر کسی هم دوام بیاورد و یا برای خندیدن به این کمدی ناخواسته تا انتها سالن را ترک نکند با پیچ روایی مسخره آخر فیلم و زندان و کمربند ایمنی و … احتمالاً دلش میخواهد سر به کوه و بیابان بگذارد! این مقایسه دمدستی تا حدی نشان میدهد که کاری که علیرضا داوود نژاد در «فراری» میکند تا چه اندازه سخت و شایان توجه است: او موفق میشود فیلمی بسازد که هرچند با دو شخصیت اینچنینی میگذرد اما پر از ریزهکاری است و همین توجه ویژه به جزییات و البته دیالوگنویسی بسیار خوب، «فراری» را تبدیل به فیلمی یکدست، منسجم و هدفمند میکند که نه تنها پرسهزنیهای قهرمانها بیهوده نیست که مرحلهبهمرحله بیشتر در لایههای مختلف جامعه ایران نفوذ میکند و نحوه برخورد آدمها و اقشار مختلف را با دختر خوش بر و روی شهرستانی و متقابلاً استفاده دختر را از همین نحوه برخورد دیگران برای رسیدن به هدف غاییاش، نمایش میدهد. در لفافه و بسیار ظریف بهطوریکه نه اسیر تزویر یا شعارزدگی شود و نه تمرکز تماشاگر را از داستان اصلی و خوش گذراندن و خندیدن با راننده و دختر و ارتباطی که بینشان برقرار میشود، منحرف کند.
هرچند که فیلم در نیمه دوم خود و از ورود به خانه حاجی (که نقطه طلایی انتقادات فیلمساز به جامعه ایران و مناسبات پیچیدهاش است) افت میکند و کمی از ریتم و تازهنفسش میافتد اما پیچ پایانی فیلم، پس از دو غافلگیری دیگر که در یکسوم پایانی مخرب با آن مواجهه شده یعنی رفتن دختر و ترک کردن راننده حتی بدون یک خداحافظی و آن تصادف مهیب، تأثربرانگیزترین لحظه فیلم را رقم میزند و باعث میشود که تماشاگر همانطور که خیره به کولهپشتی دختر که زیر باران تند گیلان، جلوی در خانه رهاشده نگاه میکند، برای لحظهای کل ماجرا را در خاطرش مرور کند و دلش عمیقاً به حال دختر بسوزد. احساسی صادقانه که برانگیخته شدنش در تماشاگر تنها میتواند نتیجه فیلمی صادقانه و ساده باشد.
شما چقدر با این مطلب موافق هستید؟ نظر شما درباره این مطلب و اثر چیست؟ نظر خود را در پایین همین صفحه بنویسید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید.