به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
«درباره الی» را نه تنها مهمترین اتفاق این جشنواره بلکه یکی از اتفاقات مهم سینمای سهدهه گذشته میدانم. چند کلمه نوشتن درباره این فیلم هم کار سختی است و هم جفاست به فیلمی که آنقدر پر از نکته و جزئیات است.
نمیخواهم ذوقزدگیام را از تماشای این فیلم پنهان کنم و همزمان نمیخواهم فرصت نوشتن درباره اولین حسها و برداشتهایم درباره آن را از دست بدهم ولی از سوی دیگر بگویم که قرار نیست واقعا با نقدهای دقیق و استوار مواجه باشید – نه در این ستون و نه در ستونهای همکاران دیگر من.
درباره الی به دلایل مختلف یک اتفاق خوشایند و منحصر بهفرد در سینمای ایران است.
شهاب حسینی در فیلم درباره الی
۱- درباره الی فیلم فیلمنامه است
درباره الی فیلمنامه منسجمی دارد. مقدمه فیلم تا نقطه اوج که ناپدید شدن الی است به طول میانجامد و فیلم به دو نیمه تقسیم میشود. در نیمه اول با جزئیات، سفر جوانانه چند زوج را میبینیم و ارتباطها و شیطنتهایشان و سرخوشیهایشان را، همه چیز صمیمانه و سرخوشانه است. در این مقدمه تنها نکته غیر معمول قصه که شخصیتها دربارهاش حرف میزنند، حضور یک فرد ناآشنا در میان جمع است که به دعوت یکی از اعضای گروه به سفر آمده.۴۰ دقیقه نخست فیلم انرژیاش از روابط گرم میان آدمها میگیرد و از رابطه نازکی که در حال شکلگرفتن است میان الی و پسر جوانی که فعلا مجرد است.
ناپدید شدن الی ضربه اول فیلمنامه است که تامین انرژی نیمه دوم فیلمنامه را برعهده میگیرد.
این ناپدید شدن، فیلمنامه را به ژانر پلیسی نزدیک میکند و از برخی قواعد این ژانر استفاده میکند. نقش کارآگاه ماجرا اما در «درباره الی» توسط خود اعضای گروه اجرا میشود. آنها تمام احتمالها را بررسی میکنند، حتی احتمالهایی که خندهدار بهنظر میرسند. از اینجا فیلمنامه به شبکهای از دوراهیها تبدیل میشود. برای هر اتفاق دو احتمال وجود دارد و همین تعلیق قصه را تا انتها تامین میکند. طولانی شد بخش نخست فیلمنامه، البته تاثیر شدت ضربه اول را بیشتر میکند. پس از ناپدید شدن الی همه به تکاپو میافتند تا از میان دو احتمال غرق شدن الی در دریا و یا بیخبر بازگشتن او به تهران یکی را اثبات کنند. نتیجهای عاید نمیشود چون هر دو احتمال مستنداتی را کنار خود دارند. طبعا گروه بیشتر مایل است تا بازگشت او به تهران را اثبات کند ولی دلایل مثبته، کافی نیست، حالا فیلمنامه نیاز به یک شوک دیگر دارد. نامزد داشتن الی بعد دیگری از شخصیت مبهم او را فاش میکند که بیش از آنکه مشکلات گروه را حل کند به آن میافزاید و گره دیگری را برای گشودن جلوی پای آنها میگذارد. از طرف دیگر سپیده – همان که الی را به سفر دعوت کرده بود – در دوراهی دیگری مانده؛ اینکه با گفتن ماجرایی به نامزد الی او را تخریب کند یا آبرویش را نگه دارد.
ترانه علیدوستی در فیلم درباره الی
اینکه الی از رابطه با نامزدش ناراضی بوده و درصدد برهمزدن رابطه قبلی و ایجاد رابطه جدید بوده است. در پایان فیلم هنوز یک دوراهی دیگر وجود دارد که حل ناشده باقی میماند. دریا جسد الی را کنار زده ولی سرنوشت او و انگیزههایش هنوز میان دو احتمال سرگردان است. او برای نجات کودکی که در حال غرق شدن بوده به آب زده و غرق شده یا در حرکتی خودخواسته خود را فدا کرده است با این موقعیت نفسگیر دور بماند.
مدیریت تزریق اطلاعات در فیلمنامه بسیار دقیق و حسابشده است. طبیعتا ما حدود دوسه دقیقه مهم از ماجرا را نمیبینیم. لحظهای که الی در حال بادبادکبازی به ناگاه دگرگون میشود و میگوید: «باید برم» تا لحظهای که دو کودک وحشتزده به سوی پدرانشان میآیند و خبر از غرقشدن یکی دیگر از کودکان میدهند. ندیدن این دوسهدقیقه موتور ایجاد تعلیق در کل ماجراست. فیلمنامه بهدرستی هرجا که باید اطلاعات بدهد اینکار را میکند و هرجا لازم باشد اطلاعات را پنهان میکند تا به موقع به قصه تزریقش کند. «درباره الی» فیلم جزئیات است.
مریلا زارعی و پیمان معادی در فیلم درباره الی
۲- درباره الی فیلم کارگردان است.
فرهادی در آخرین فیلمش چنان به پختگی رسیده که رشکبرانگیز است. شناخت عمیق او از خلق فضاها، موقعیتهای باورپذیر و انسانی که روح زندگی از لحظهلحظه آن موج میزند باعث شده تا با فیلمی به شدت رئالیستی مواجه باشیم که همین باعث همذاتپنداری عمیق میان مخاطب و شخصیتها میشود. فرهادی در کارگردانی سکانسهای کلیدی فیلم همچون نجات کودک از دریا بسیار قدرتمند عمل کرده است. انتخاب و بازی بازیگران هم از نکات جذاب کارگردانی است. گروهی متشکل از بازیگران حرفهای در کنار دوسهنفر از عوامل شناخته شده غیر بازیگر سینما مثل مانی حقیقی و پیمان معادی جمعی عجیبوغریب تشکیل دادهاند که در کمال شگفتی، جمع یکدست و هماهنگی را پدید آوردهاند. در این گروه بازیگری، حقیقی به همان اندازه دیده میشود که گلشیفته فراهانی و مریلا زارعی همانقدر حضورش احساس میشود که باید؛ نه بیشتر و نه کمتر. ترانه علیدوستی هم با بازی زیرپوستی و با حضور محدود اما تاثیرگذارش از نقاط قوت فیلم به حساب میآید. بازی کنترل شده و موثر شهاب حسینی و مریلا زارعی هم جزو درخشانترین بازیهای کارنامه آنهاست. فرض اینکه پیمان معادی بتواند مقابل مریلا زارعی دیده شود یا احمد مهرانفر از کلیشه همیشگیاش فاصله بگیرد در سینمای ایران دور از انتظار مینماید ولی در «درباره الی» این اتفاق افتاده است. پس «درباره الی» فیلم بازیگران هم هست.
شما چقدر با این مطلب موافق هستید؟ نظر شما درباره این مطلب و اثر چیست؟ نظر خود را در پایین همین صفحه بنویسید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید.