به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
اتفاق جدیدی نیست، تاریخ سینما مملو است از ندیدن بهترینها، هیچکاک بزرگ معروفترینش هست، که حتی یک اسکار هم نصیبش نمیشود، سیاسی عمل کردنی که همه جای دنیا هست و ای کاش جشنواره ما هم سیاسی بود. اما داوریهای امسال جشنواره فیلم فجر به سینمای ما میآمد؛ داوریهایی بیدل و جرات و کم سواد.
لیلا حاتمی در فیلم رگ خواب
قسمت بزرگی از سینمای ما به واقع ما قبل نقد است، هنوز به جایی نرسیده است که بتوان نقدش کرد، سینمایی که تماما تقلیدی است، در بهترین حالتش در سالهای اخیر تبدیل شده است به سینماهای شاخصی چون سینمای اروپای مرکزی و شرقی. گزارههای اخلاقی فرهادی را در حد اعلایش میتوان در ده فرمان پولانسکی جستجو کرد، گزارههایی مذهبیتر و کارگردانی شدهتر، دوربین روی دست بندپارت (Bande à Part) دهه ٦٠ سینمای فرانسه کجا و دوربینهای سردستی سینمای ما کجا...
لیلا حاتمی و کوروش تهامی در پشت صحنه فیلم رگ خواب
سینمای ما کم فضاسازی میفهمد، سینمای ما بازیگری را جیغ و آه کشیدن و ری آکت میداند، سینمای دنیا میمیک صورت، خلق انگیزشهای حسی و آکت، میزانسن در سینمای ما یعنی ساعتها روی صندلی دیدن بازیگران و نگاه را روی پرده عریض از چپ پرت کردن به سمت راست، بکگراند هم که همیشه فلو است، اصلا فهم ضمیرناخودآگاه در بک گراند در سینمای این روزهای ایران بیمعنیست. دکوپاژها هم کاملا تلویزیونی؛ مشکل داوران جشنواره فجر شبیه سینمای ما این مهم است که سینما را نفهمیدهاند، بیدل و جرات بودنشان که درست هم هست بماند برای بحث دیگری.
لیلا حاتمی در فیلم رگ خواب
سینمای خوب رگ خواب «حمید نعمتالله» و سمبلهایش، سینمای ژانری «فریدون جیرانی» و سینمای مدرن ایران با کارگردانهای خوش ذوقی چون «محمود غفاری» در شماره ۱۷ سهیلا ، کاوه صباغ زاده در ایتالیا ایتالیا و «محمدرضا خردمندان» در بیست و یک روز بعد ، نباید هم توسط داورهای کم سواد درک شوند. سینمای ایران در حال پوست انداختن است، در حال فهمیدن است و هنوز با نقد فاصله دارد. سینمای ما باید آموزش ببیند، باید پایش روی زمین بیاید و از پوپولیسم و در فضای متوهم بودن فاصله بگیرد.
شما چقدر با این مطلب موافق هستید؟ نظر شما درباره این مطلب و اثر چیست؟ نظر خود را در پایین همین صفحه بنویسید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید.