به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
خوب به خاطر دارم بهرام توکلی با "پابرهنه در بهشت" و "پرسه در مه" نام خود را بر سر زبانها انداخت .آثار او خبر از حضور کارگردان جوانی می داد که خوب قصه می گوید و به زوایای پنهان فیلم نامه کاملا اشراف دارد و از قضا فیلم نامه نویس قابلی است . اما " اینجا بدون من " نقطه عطف کارنامه بهرام توکلی به حساب می آید . فیلمی که از همان دقایق ابتدای ماجرا مخاطب را درگیر فضا و قصه ماجرا می کند و در نهایت او را به سر منزل مقصود می رساند .
توکلی امسال با فیلم " بیگانه" به جشنواره سی و دوم آمد . این فیلم که برداشتی آزاد از نمایش نامه "اتوبوسی به نام هوس "تنسی ولییامز است ؛نگاهی دارد به زندگی زن و مرد جوانی که در انتظار فرزند خود هستند و حالا زندگی نسبتاً آرام آنها با حضور خواهر زن عصبی و عجیب و غریب دستخوش تغییر می شود .
نمی دانم چرا توکلی بعد از " اینجا بدون من " سعی دارد کاراکترهای درمانده ای را به تصویر بکشند که در شطرنج زندگی کیش و مات شده اند . او اینبار هم اشتباهی که در فیلم "آسمان زرد کم عمق " انجام داده بود ؛ مرتکب شده است . فیلم با همه کاراکترهای در هم ÷یچیده و سوال برانگیزش هیچ تلاشی برای قصه گفتن نمی کند و فیلم ساز با همه تلاشی که کرده نتوانسته داستان دو خطی ماجرا را آنقدر جذاب تصویر کند که مخاطب را همراه شخصیت ها کند . ادم های تنهای فیلم آخر توکلی انگار مسخ شده اند . توکلی که به نظر می آید هنوز از دست شخصیت های فیلم اینجا بدون من رهایی نیافته است , اینبار نیز از طراحی صحنه و لباس مشابهی مانند فیلم محبوبش استفاده کرده است .
فیلم بزرگترین ضربه را از فیلم نامه میخورد که در بعضی از سکانس ها به شدت خسته کننده و کند است . دادن اطلاعات قطره چکانی در مورد شخصیت ها نه تنها را مخاطب را کنجکاو نمی کند بلکه سردرگمی خسته کننده ای را به دل مخاطب می اندازد.
پانته ا بهرام در فیلم بیگانه
مهناز افشار و پانته ا بهرام در ایفای شخصیت این دو خواهر قابل قبول هستند . امیر جعفری همه تلاشش را کرده که نقش امیر را متفاوت تر از کارهای قبلی اش در آورد و در بعضی از سکانس ها بسیار موفق است . اما با همه این تفاصیل بیگانه اثر قابل ملاحظه ای در کارنامه بهرام توکلی نخواهد بود
برداشت آزاد : به نظر می آید بهرام توکلی احتیاج دارد کمی به خودش و دنیای کاراکترهایش استراحت بدهد اینکه او می خواهد ادمهایی را نشان بدهد که شرایط سخت اقتصادی و اجتماعی آنها را در برزخ قرار داده است فی نفسه خوب است , امااونباید فراموش کند که جذابیت قصه را فدای علاقه به کاراکترهایش نکند
خواهران قصه توکلی هر دو سهم ناعادلانه ای از زندگی دارند وزخم خورده اند و در تنهایی عجیبی گرفتارند که مانند باتلاق آنها را در خود فرو می برد این زنان هر کدام حر کات وسواس گونه و عصبی دارند ؛س÷یده با اینکه مشخص است دارای شخصیت متفاوتی با همسرش هست اما همواره سعی دارد به دروغ خود را خوشبخت نشان دهد و این تضاد در نگاهها و رفتارهای وسواس گونه اش در مرتب کردن رو تختی و رو میزی ها مشخص است انگار او می خواهد همه امور زندگی اش را با دستان خود بسازد. از طرفی خواهر او زنی تنهاست که حتی در سکانسی منکر ازدواج و ÷سرش می شود که شاید زندگی جدیدی را شروع کند زندگی که مانند کلاه گیس های رنگارنگی به سر می کند چند رنگ نباشد ,بماند که او با تمام مصبیت های شخصی اش در سکانس های اخر کفشهایش را می کند و در حالی که تعادل ندارد بر روی لبه جوب به راه می افتد تلنگری که حاکی از زندگی بی ثبات و رابطه های موقتی ادمهایی از این جنس است .توکلی در بیگانه خوب قصه نمی گوید و همین موضوع سبب عدم ارتباط مخاطب با شخصیت هایی می شود که به نظر می آیدکه او برای در آوردنشان زحمت زیادی کشیده است.
شما چقدر با این مطلب موافق هستید؟ نظر شما درباره این مطلب و اثر چیست؟ نظر خود را در پایین همین صفحه بنویسید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید.