به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
این، نخستین فیلم خانم بهنوش صادقی است که خواهر او مهنوش، فیلمنامه را نوشته و البته در فیلم بازی کرده است. شاید بتوان خانۀ دیگری را یک فیلم خانوادگی به حساب آورد. آقای جواد هاشمی (همسر کارگردان) آهنگساز فیلم و برادر او ناصر، بازیگر نقش اولاست. فیلمی که از قضا به سن پنجاه سالۀ ناصر هاشمی نمیخورد و بازیگری هفتاد ساله بایست نقش او را بازی میکرد. آقای بهروز افخمی طبق دستور العمل وزارت ارشاد برای «فیلم اولیها»، مشاور کارگردان بوده و آنطور که میگویند دو نوبت در پشت صحنۀ فیلم ظاهر شده است.
در دنیایی که قصه نگفتن در سینما، مد شده میتوان قصۀ اندک این فیلم را غنیمت دانست. اما مشکل در آنجا است که فیلمنامه، خلل و فرجی دارد که رفع آنها چندان دشوار به نظر نمیرسید. مثلاً در حالیکه اکرم (گوهر خیراندیش) و فرزندانش موضوع مرگ حبیب (ناصر هاشمی) را مغفول میگذارند تا دیۀ تأمینشده از سوی مرجان به دست آنها برسد چه لزومی دارد که وقتی طلبکار سرمیرسد از افشای این خبر خودداری کنند؟ زیرا این موضوع خود میتواند سبب استمهال بدهی باشد. هرچند که با درایت حبیب، این قضیه قبلاً در وصیت او مکتوب شده است.
حفرۀ دیگر فیلمنامه، حضور دائمی عروس در خانۀ داماد است. این را باید یکی از عجایب این فیلم برشمرد. به طوریکه میتوان گفت که از یک کارگردان زن، چنین خطایی بعید بود. چطور میتوان پذیرفت عروس که قرار است دو سه هفتۀ بعد به خانۀ داماد بیاید دائماً با او و خانوادهاش زندگی کند؟ حفرۀ سوم فیلمنامه آن است که قاعدتاً حبیب که دو ماه بعد قرار است برای خواهرزادهاش هرمز (علیرضا جعفری) عروسی بگیرد چطور به داماد پولدارش، مبالغی قرض میدهد؟ مخصوصاً که مقایسۀ خانۀ محقر حبیب و اوضاع اقتصادی خوب سهیل (پژمان بازغی) شرایط را برای فهم این ماجرا سختتر میکند.
پژمان بازغی و گوهر خیراندیش در خانه دیگری
این فیلم در کل میتوانست خیلی بهتر از اینها باشد. به نظر میرسد که شتاب در ساخت، باعث شده تا ایرادهای فیلمنامه رفع نشود. اما نمیتوان از برخی سکانسهای جذاب فیلم گذشت. مانند تأخیر در خبر کردن دختر متوفی، به آن امید که او پول وعدهکرده را بیاورد و سپس از مرگ پدرش مطلع شود. همین موضوع سبب شد که شوهر او سهیل (پژمان بازغی)، به مرگ پدرزن خود مشکوک شود. سکانس زیبای دیگر فیلم، ماجرای هرمز است که از همسر آیندهاش میخواهد که با توجه به حضور طلبکار در خانه، مبلغی را که برای ماه عسل کنار گذاشتهاند به طلبکار بدهند. زن با تبختر خاصی که در میان زنان امروزی معمول است، استنکاف میکند و سکانسی تماشایی خلق میشود.
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]