به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
برف روی کاجها؛ داستان ظلم به زنان و موضوع کلیشه ای و قدیمی خیانت مرد به زن است. فیلمی با رویکردی مرد ستیز و مظلوم نمایی زن.
این فیلم روایت گر زندگی زنی"رویا" شکسته که به تعلیم موسیقی در خانه اشتغال داشته و البته بیشتر این کار را برای سرگرمی انجام می دهد تا درآمد، چراکه شوهر این زن"علی" دندان پزشک بوده و از درآمد خوبی برخوردار است.و می توان ادعا کرد که ساختار، محتوا و نامگذاری همه و همه در خدمت القاء همین مساله شکستگی و ظلم می باشند، فیلمی سیاه و سفید، عنوانی سرد، هوایی سرد، یاس و ...حتی شروع فیلم هم با حالتی سرد و بد بینانه شروع می شود، آنجا که رویا و علی در فروشگاه در حال خرید هستند و ناگهان رویا، ژاله همسر سعید، پسرخاله سعید را در فروشگاه مشاهده می کند که با مرد دیگری مراوده داشته و بلافاصله مشکوک شده و حتی علی قصد می کند تا با سعید تماس گرفته و به او اطلاع دهد که رویا او را منصرف می کند و در آخر هم مشخص می شود که آن مرد غریبه برادر ژاله بوده است.و اگر این شروع را در کنار مشخص شدن خیانت علی قرار دهیم و از طرف دیگر به رابطه مریم و بهروز دوستان کاری و خانوادگی علی و رویا توجه داشته باشیم که به علت شکاک بودن بهروز به مریم از هم پاچیده شده است، به خوبی به فضای سرد و خشک فیلم پی می بریم، فضایی کاملا خود ساخته و عمدی.در هر صورت این فیلم بیانگر فضای خیانت و نا امنی خانوادگی در جامعه کنونی و خصوصا تهران است و البته به خوبی هم این فضاء را به نمایش گذاشته است، روابط پنهانی، روابط ضربدری و علاقه های نامشروع و نامتعارف بعد از ازدواج.
البته این فیلم همچون دیگر هم قطارانش به روابط آزاد قبل از ازدواج یا متعرض نشده و یا به تشویق و تایید آن پرداخته است، آنجا که از رابطه پرهام و نسیم"دختری که با علی رابطه پیدا کرده و حالا شاگرد رویا شده" سخن به میان آورده و بعد هم به پرهام حق می دهد که به دنبال حفظ و رقابت بر سر نسیم بوده و حتی تا تحدید و درگیری با علی هم پیش برود.منتها بزرگترین اشکال این نوع سینمای به اصطلاح واقع نگر در این است که تنها به بزرگنمایی مشکل اجتماعی پرداخته ولی نه به عامل شکل گیری و نه به نحوه درمان اشاره ای نکرده است. لذا ساختاری تاریک و سیاه پیدا می کنند، اگرچه سازندگان همواره خود را از این ادعا بری می دانند!اما اگر قرار باشد واقعا انصاف رعایت شود و خود علت یابی شود، می توان ادعا کرد که یکی از بزرگترین عامل ها همین سینما بود که عامل شکل گیری اینگونه روابط و به اصطلاح خیانت ها شد، آنجا که به ترویج بی قیدی گری و سنت شکنی پرداخت، آنجا که سعی در بیرون بردن حجاب کرد، آنجا که سعی در عادی کردن روابط قبل ازدواج داشت، آنجا که همه چیز و همه کس را مادی نشان داد، و به طور خلاصه آنجا که تمام سعی خود را برای ترد دین به کار برد. بدون توجه به اینکه دین یک قانون است، قانونی که ضمانت کننده روابط اجتماعی است که اگر قرار باشد به آن بی اعتنایی شود و یا با آن مبارزه شود، تاثیری جز این معضلات نخواهد داشت.
منتها سینما قصد به گردن گرفتن تقصیر و قبول آن را ندارد، لذا یک بار خود دین را مقصر جلوه می دهد، یک بار سیاست را و بار دیگر مشکلات اقتصادی را! منتها اگر واقعا به دید انصاف نگاه شود کسی جز خود سینما مقصر نیست و سینما باید مشکل و عامل را در عملکرد خود پیگیری کند.
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]