: ـ افسانهٔ دیو و دلبر دربارهٔ شکاف میان ظاهر و باطن و صورت و معنا، به دلیل طرح صریح دوگانگی و استحالهٔ بالقوهٔ، محمل مناسبی برای طراحان نقاشی متحرک کمپانی...
18 آذر 1395
ـ افسانهٔ دیو و دلبر دربارهٔ شکاف میان ظاهر و باطن و صورت و معنا، به دلیل طرح صریح دوگانگی و استحالهٔ بالقوهٔ، محمل مناسبی برای طراحان نقاشی متحرک کمپانی والت دیزنی بوده است. بهرهمند از نقاشیهای غنی پسزمینه و جزئیات پر انعطاف و پرشماری آشنای کمپانی در حالیکه مهارت در به کارگیری شیوههای کامپیوتری برای نزدیک کردن حرکتها و فضا به جلوههای واقعی نما نیز مشهود است. فیلم بیپروا مآخذ بصری و شخصیت پردازانهٔ قدیمی را در هم میآمیزد و از جمله وامدار نسخهٔ ژان کوکتو (۱۹۴۶) از این داستان نیز هست (بهویژه در خلق فضای قصر ̎هیولا ̎). شخصیت سرزنده و ناسازگار ̎بل̎ روح جذاب فیلم است و ̎هیولا ̎ نیز طراخی و اجرای بسیار خوبی دارد. طنز فیلم که در شخصیتهای فرعی نمود مییابد، افت و خیز دارد و موسیقی و ترانههای درخشان آن کار هوارد اشمن و آلن منکن است که بهویژه در ترانهٔ ̎بل̎ ظرافت ریتمیک را با معرفی شخصیت و محیط، به زیبائی همآهنگ میسازد.
فرانسه، قرن هجدهم. شاهزاده ي خودخواهي تقاضاي کمک پيرزني را که در واقع جادوگر است رد مي کند و با طلسم او به هيولايي بد هيبت تبديل مي شود. سرانجام دختري به نام «بل»، با عشق خود طلسم را مي شکند و شاهزاده قامت انساني اش را باز مي يابد...