به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
با فیلمی مواجه هستیم با کاراکترهایی از زنان مظلوم و البته کمی کندذهن و کاراکترهایی شبیه جانوران که گویا همان مردان هستند. جانورانی که با سنگدلی تمام حتی به زن باردار جوان نیز رحم نمیکنند و استخوانهای او را زیر بار لگد خرد میکنند. فیلم با یک نام فمنیستی آغاز میشود و با همان نام حرفهای زیادی برای گفتن دارد؛ مَلی و راه های نرفتهاش
ماهور الوند و میلاد کیمرام در فیلم ملی و راههای نرفتهاش
«ملی» که مخفف نام ملیحه، یک نام سنتی و تا حدودی مذهبی است و راههایی که میتوانست برود اما نرفته است. با توجه به نام فیلم و البته پیشینه کارگردان، فیلم شروع نشده میتوان تا انتهایش را خواند. درونمایه اصلی فیلم این است: یک دختر زیبای مظلوم اسیر دو دیو به نامهای «برادر» و «پدر» است. او که از دست این دو جانور به ستوه آمده، با هزار امید و آرزو ازدواج میکند. غافل از اینکه از چاله درآمده و به چاه افتاده و برای رهایی از چنگ این دیو جدید، یعنی شوهر، هیچ راه فراری وجود ندارد حتی طلاق! زیرا ممکن است شوهر سابق، به جبران بیوفایی به صورت همسر مطلقهاش اسید بپاشد… و این چقدر دردناک است، که پدران، برادران و همسران غیور این سرزمین باید نقش دیوهای داستانهای جن و پری مدرن را بازی کنند.
میلاد کی مرام و جمشید هاشمپور در فیلم ملی و راههای نرفتهاش
ماجرا کمی عجیب آغاز میشود. ملی در روزگار فعلی ایران که یکی از آمارهای نگران کنندهاش درصد بالای دختران تحصیل کرده و درصد پایین پسران تحصیل نکرده است، ناتوان از رفتن به کلاس خیاطی است. او یک برادر گردن کلفت بیکار دارد که دائم در خانه است و اصرار دارد ملی کلاس خیاطی نرود زیرا فکر میکند کلاس خیاطی چشم و گوش او را باز میکند. از آن طرف مسئول کلاس خیاطی، زنی است که از دست شوهر دکترش کتک خورده و در محیط کار عینک دودی زده است و هنرآموزان دلیل بدخلقی او را این مساله میدانند. باید گفت تا پایان فیلم، زنان کتک خورده در همه جا، موتیف تکرار شوندهی فیلم را تشکیل میدهند.
ماهور الوند در فیلم ملی و راههای نرفتهاش
ملی به برادر دوستش نیر به این علت که شبیه یک خواننده ترکیهایست، علاقمند میشود. برادر «نیر» که «سیا» نام دارد نیز از ملی خوشش میآید. سیا نیز مانند ملی که نه پدر و مادر برای او اهمیتی قائل هستند نه برادران، در خانوادهی بدی زندگی میکند. او بسیار عصبی و تندخوست و پس از ازدواج ملی را در هر شرایطی میزند. ریشه رفتارهای سیا در رفتار پدرش است که به علت بدرفتاری بیش از حد با زن و فرزند به تیر غیب مبتلا شده و ویلچر نشین است. مادر نیز از بس کتک خورده دارای کینهای غیرمنطقی است و بازی اغراق شده، او را شبیه به یک کارکتر روانپریش کرده در حالیکه اینطور نیست.
افسر اسدی و السا فیروزآذر در فیلم ملی و راههای نرفتهاش
نیر خواهر سیا نیز نقش کاراکتر جدید سینمای ایران را به عهده دارد. او که در حال خیانت کردن به شوهرش است، نقش دختری بوالهوس از یک خانوادهی سنتی را دارد که تلاش میکند خود را مدرن نشان دهد اما در حد این حرفها نیست و فقط باعث آبروریزی کاراکترهای مانتویی و مد روز سینماست. در واقع باید گفت سینمای ایران چند سالی است که به این کاراکتر جدید میپردازد و اخیرا در چند فیلم مانندکوچه بینام، هفت ماهگی و حالا با شخصیت نیر، در فیلم اخیر میلانی قابل مشاهده است. بهنظر میآید با نمایش و تحقیر این قشر جدید مانتویی، طبقه روشنفکر سینما تلاش دارد با کاراکترهای بیکلاسی که سعی دارند خودشان را از لحاظ ظاهری با این طبقهی به اصطلاح روشنفکر همسانسازی کنند، فاصلهگذاری کند.
ماهور الوند و السا فیروزآذر در فیلم ملی و راههای نرفتهاش
با همین معرفی مختصر فضا و شخصیتهای فیلم ملی و راههای نرفتهاش، به راحتی میتوان به کُنه ماجرای فیلم دست پیدا کرد. یک موضوع دم دستی و قرون وسطایی با پرداخت بسیار ضعیف و فرومایه، تمام داشته و نداشتهی فیلم اخیر میلانی است که البته خودش معتقد است حرفهای مهمی برای مخاطب دارد. اگر بخواهیم با خوشبینی تمام این فیلم را نقد کنیم و بگوییم دغدغهی حل معضلات اجتماعی ایران را دارد باید به خانم میلانی گفت: خواهر گرامی بیدار شو! به جامعهات دقیقتر نگاه کن! مشکل دختران سرزمینت خیلی وقت است که دیگر کلاس خیاطی نیست، اتفاقا مدرکی دانشگاهی است که روی دستشان مانده ولی برایشان کاری در حد تحصیلاتشان نیست…
میلاد کی مرام در فیلم ملی و راههای نرفتهاش
پسران غیور سرزمینت هم اگر مدافع حرم نباشند، به دنبال یک لقمه نان حلالند که لابیهای پیچیدهی بینالمللی، با اشباع بازارهای کشورت از کالاهای بیحد و حصر قاچاق، دست همهشان را از کسب این لقمه حلال خالی گذاشتهاند. خانم میلانی! دوباره یک چرخ در خیابانهای سرزمینت بزن، بهنظر میآید خیلی وقت است که مردم سرزمینت را ندیدهای…
شما چقدر با این مطلب موافق هستید؟ نظر شما درباره این مطلب و اثر چیست؟ نظر خود را در پایین همین صفحه بنویسید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید.