به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
«تیک آف» آکنده است از اعتراض فروخفتهی جوانان؛ پر از یأسی مسلّم که توسط نسل قبلی در قماری تلخ با طعم شیرین زندگی، عوض شده است. این جوانان که قربانی قمار هستند، خود را درگیر بازی دیگری میکنند که آن نیز کم از قمار نیست. این جملات برای «تیک آف» تعریف به حساب میآید اما فیلم جدید «احسان عبدیپور» به علت تعدد شخصیتهایش گاهی پراکندهگویی هم میکند، این پراکندهگویی نیز در قالب تغییر لحنهای متعدد و ناگهانی فیلم مشهود است.
پگاه آهنگرانی در فیلم تیک آف
اگر بخواهیم دقیقتر نگاه کنیم باید بگوییم که فیلم خیلی دیر شروع میشود، کارگردان یک سوم ابتدایی فیلم را رُمانگونه پیش میبرد. بسط و معرفی شخصیتها با نریشن، تاکتیکی ساده نیست که به راحتی بتوان از آن استفاده کرد و «تیک آف» نیز نتوانسته آنطور که باید از آن بهره ببرد. اما دو سومِ باقی فیلم است که «تیک آف» را دیدنی میکند. جایی که شخصیتها بهوسیلهی «یکدیگر» از وضعیت گذشتهی خود فاصلهی معناداری میگیرند و پا در مسیر تحول میگذارند.
مصطفی زمانی و رضا یزدانی در فیلم تیک آف
شاید جوانانِ «تیک آف» را ناامید و مأیوس و محبوس در جبری تاریخی-اجتماعی فرض کنیم، اما فیلم به ما تحفهی دیگری میدهد که نگاهمان را نسبت به آینده عوض میکند؛ تحفهای از جنس حس و حالی که پس از شنیدن نوای عبدالحلیم حافظ به ما و شخصیتهای فیلم دست میدهد. «دامون» – پسر کوچک و آرامِ فیلم – همان تحفهایست که در جهان فیلم وجود دارد تا روزنهای امید از میانِ این همه استیصال و تلخی بهوجود بیاید. دامون با دعا خواندنها و واکنشهای دفعیاش که در سکوت میگذرد، وظیفهی نشان دادن راهحل را به نسل قبلی برعهده دارد. حالا این نسل قبلیها هستند که باید بین «لندینگ» و «تیک آف» یکی را انتخاب کنند.
شما چقدر با این مطلب موافق هستید؟ نظر شما درباره این مطلب و اثر چیست؟ نظر خود را در پایین همین صفحه بنویسید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید