به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
“ایتالیا ایتالیا” فیلم اول کاوه صباغ زاده فرزند مهدی صباغ زاده فیلمساز قدیمی سینمای ایران است. فارغ از اینکه او چه کسی است و چگونه موفق به ساخت فیلم اولش شده است به اثر هنری که تولید کرده است باید نگریست . اگر فرض بگیریم هیچ شناختی از شناسنامه کارگردان نداریم ، به خوبی مشخص است که مصائب فیلمسازی خودش را به تصویر کشیده است اما در این جا در جلد دستیار کارگردان زنی که می خواهد فیلم اول خودش را بسازد مشاهده اش می کنیم .
حامد کمیلی و سارا بهرامی در فیلم ایتالیا ایتالیا
فیلم سرشار از ایده است. ایده هایی فکر شده که برای خلقشان عشق سینما دخالت داشته است. فیلم پر از ایفای نقش دستیاران کارگردان سینماست. صنف سابق کارگردان که گویا در جشن فیلمساز شدن هم طیفشان مشارکت دارند و آنها هم در نقش های خودشان به خوبی ایفای نقش کرده اند.
فیلم بخشی از مشکلات پشت پرده سینما را هم نمایان می سازد و البته چند کنایه هم به فیلم های مورد نقد فیلمساز از جمله پرویز در گروه هنر و تجربه می زند و از کنارش به تندی می گذرد و فیلمساز هنرمندانه نشان می دهد که علقه هایش چه نوع سینمایی است.
حامد کمیلی و سارا بهرامی در فیلم ایتالیا ایتالیا
در کنار همه اینها یک رابطه عاشقانه زن و شوهری عشق و علاقه و اختلاف و نفرت و … هم شاهدیم که فیلم را یک سینما در سینمای رومنس کرده است . با بازی خوب حامد کمیلی و سارا بهرامی که به اصطلاح شیمی شان به هم می خورد و طریق اشنایی و عشق و ازدواجشان و اختلافشان کاملا قابل باور و غیر لوس و درست به نمایش در آمده و برای بیننده جذاب و دلنشین هم هست
سکانس – پلان های متعدد و ریتم تند و دیالوگ های پینگ پونگی و بازی خوب بازیگران نقش اول فیلم که به خوبی تحولات در روابطشان را ایفای نقش کرده اند از محسنات فیلم محسوب می شود.
حامد کمیلی در فیلم ایتالیا ایتالیا
فیلم هم کمدی است هم فانتزی هم تلخ هم جدی همراه با سبکی بدیع و خلاقانه منویات شخصی فیلمساز را به خوبی به تصویر کشیده ولی در حد این نیست که مورد ستایش قرار بگیرد و همچون شاهکار با ان برخورد شود
یک تلاش موفق فیلمساز اولی برای خودنمایی و بروز همه نکات و فنون و تکنیک هایی که در طول دوران هنرجویی و دستیاری اش فرا گرفته . در کنار تدوین خوش ریتم و بدون پرش های آزار دهنده داستانک لاغر خود را پر ملات بیان کرده و چند بدعت هم دارد که جهان داستانی اثرش را تشکیل داده . ترجیح بندهایی جلوی آینه در حال مسواک زدن و اعتراف در تاریکی و رفتن برق و … که با وجود مکرر بودن اشباع کننده نبوده و بیننده را متقاعد می کند که وجود دارد.
سارا بهرامی در فیلم ایتالیا ایتالیا
اما نکته مهم درباره اسم فیلم است. همانطور که پیش بینی می شد اسم فیلم – ایتالیا ایتالیا – که یادآور سریال مشهور تلویزیونی – ایتالیا ایتالیا – قبل از انقلاب اسلامی است به صورت گل درشت به چشم می آید اگرچه محتوای فیلم کاملا با آن سریال متفاوت است اما به نظر می رسد صباغ زاده می توانست نام بهتری را برای فیلم اولش انتخاب کند اگرچه مصاحبه های قبلی او درباره فیلم نشان می دهد او از این اسم تقلیدی نه تنها ناراحت نیست بلکه ان را بخشی از نوستالژی مخاطبان سن و سال دار می پندارد.
درمجموع فیلم ایتالیا ایتالیا به عنوان فیلم اول فیلم خوبی است و کاوه صباغ زاده آینده خوبی برای ادامه فیلمسازی خود دارد حداقل اینکه از پدر کارگردانش حرفه ای تر فیلم ساخته است.
شما چقدر با این مطلب موافق هستید؟ نظر شما درباره این مطلب و اثر چیست؟ نظر خود را در پایین همین صفحه بنویسید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید.