به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
تمام آن کسانی که از حاتمی کیا بعد از ساخت به نام پدر و دعوت و گزارش یک جشن نا امید شده بودند ، الان با دیدن به وقت شام از بازگشت حاتمی کیا به مسیر درست خوشحالند و به داشتن چنین کارگردانی به خود میبالند. حاتمی کیا جزء معدود کارگردانانی است که اعتبارش بر خود فیلم و همه عواملش میچربد و او همیشه سعی کرده با پیشرفت در کارهایش و ارائه کارهایی به روز این توقع مردم را برآورده کنه . البته گاهی هم موفق نبوده. حاتمی کیا این بار در به وقت شام تمام تجربیاتش از ساخت فیلم های جنگی و کار در فضای محدود و تجربه ساخت فیلم هایی در فضای هواپیما را جمع کرده و فیلمی ساخته در کلاس جهانی اما با برند جمهوری اسلامی ایران. فیلمی که بدون شک به اعتبار جشنواره فجر می افزاید چون همیشه یکی از ایراداتی که به جشنواره گرفته میشد این بود که فیلمهایی با مضامین انقلابی در جشنواره ای به مناسبت جشن انقلاب یا حضور ندارند و یا حضوری ضعیف دارند.
هادی حجازی فر در فیلم سینمایی به وقت شام
به وقت شام در وهله اول قصه حضور نیروهای ایرانی در سوریه است . اما در ادامه قصه وحدت است . وحدتی کهدر نتیجه اش امروز شاهد نابودی داعش با آن حکومت عریض و طویلش شده است و روایات دقیق و جزء به جزء داعش و نیروهای تکفیری. شاید برای خیلی ها در وهله اول روایات فیلم باور پذیر نباشد اما با کمی جستجو میتوانید ببینید که حاتمی کیا چه تصویر درست و نابی را از داعش نشان داده. اینکه سردمداران این گروهک و گروهک های مشابه چگونه و با استفاده از ضعف آدم های مختلف در کشورهای گوناگون و در بین قبایل عربی اقدام به جذب نیرو میکردند و کاری میکردند که بسیاری از آنها به زغم خودشان با اعتقاد به سراغ اعمال وحشیانه شان بروند. با دیدن اینفیلم شما مطمئنا متوجه خواهید شد که داعش چه خطر بزرگی بوده .
یکی از نقاط اوج به وقت شام به تصویر کشیدن چگونگی انجام بازی های رسانه ای و فیلمبرداری از جنایات داعش است . و اینکه داعش برای این کار چه نیروهای زبده ای را جلب کرده است و با چه امکانات پیشرفته ای اقدام به ثبت جنایات خود میکرده است تا بر دهن مخاطبان فیلمهایش اثر بگذارد . حاتمی کیا در نشان دادن فضای سوریه و مردم سوریه نیز به هیچ وجه سراغ غلو کردن نرفته و واقعیات را همانگونه که هست بیان کرده . او حتی از دولت بشار اسد هم دفاع نکرده و حتی بدون قضاوت حرف های مخالفین دولت را هرچند کوتاه به تصویر کشیده و سعی کرده با زبان سینما علت واقعی حضور نیروهای مختلف در سوریه را به تصویر بکشد.
بابک حمیدیان در فیلم سینمایی به وقت شام
یکی دیگر از نقاط به وقت شام که از بادیگارد شروع شده بود عوض شدن نگاه حاتمی کیا به نسل امروز در تقابل با نسل دیروز یا به عبارتی رزمندگان دیروز است . این بار قهرمان داستان او جوانی از نسل امروز است که جا پای فرماندهان نسل قبل گذاشته . این بار جوان فیلم حاتمی کیا علی رغم همه گله هایش از بزرگترها پا به پای نسل قبل برای آرمان هایش میجنگد و حتی از او فراتر میرود هرچند برای رسیدن به این مرحله حاتمی کیا تاکید میکند که به راهنمایی های بزرگترها احتیاج دارد.
زوج بابک حمیدیان و هادی حجازی فر به عنوان نماینده این دونسل بازی بی نظیری ارائه کرده اند. در کنار آن نباید از هدایت خوب حاتمی کیا و امیر شهاب اسماعیلی به عنوان بازیگردان غافل شد که توانسته اند از بازیگران سوری بازی های بسیار خوبی بگیرد. بازیگرانی که در این کار بسیار درخشانتر از بازی هایشان در سایر آثار و یا همکاریهایشان با سایر کارگردانان ایرانی ظاهر شدند.
هنر رهبری حاتمی کیا باعث شده تا سایر عوامل کار که صد البته خودشان هم از بهترین های امر در ایران هستند نیز در ازائه کارشان بسیار خوب ظاهر شوند و این ناشی از اعتماد حاتمی کیا و سازمان اوج به عنوان تهیه کننده به نیروهای ایرانی است که برای ارائه یک اثر در سطح جهانی به سراغ نیروهای خارجی نرفته اند.
به وقت شام از لحاظ جلوه های ویزه بصری و میدانی در سطح کارهای طراز اول دنیاست. در طراحی صحنه و بازسازی فضاهای سوری و به خصوص شهر تدمر عالی عمل کرده اند. فیلمبرداری و صدابرداری و نور گریم همه به درستی کارشان را انجام داده اند و تدوین بی نظیر فیلم باعث شده فیلم حتی لحظه ای از ریتم و ضرباهنگ مناسب نیفتد.
ابراهیم حاتمیکیا در پشت صحنه فیلم به وقت شام
از بارزترین نقاط ضعفی که فیلم های مشابه دارند این است که تمام بازیگران فیلم های اینچنینی اهل هرکجا باشند به زبان فارسی صحبت میکنند یا برای اکران صحبت های همه بازیگران به زبان فارسی دوبله میشود اما در به وقت شام هر کسی و از هر منطقه ای به زبان و حتی لهجه خودش صحبت میکند و این به باور پذیرتر شدن فیلم بسیار کمک میکند. به وقت شام مطمئنا بهترین اثری است که در ایران برای نشان دادن حقانیت ایران و مدافعین حرم و روشن کردن چهره واقعی داعش ساخته شده. اثری که امید است نه تنها در ایران بلکه خارج از کشور هم به خوبی دیده شود.
شما چقدر با این مطلب موافق هستید؟ نظر شما درباره این مطلب و اثر چیست؟ نظر خود را در پایین همین صفحه بنویسید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید.