به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
فیلم تنها یک ایده است و کارگردان با همان ایده قصد به ساخت یک فیلم کرده است ، که همین باعث ضعیف بودن اثر است . فیلم با یک درجه مشخص و نرمال آغاز و به پایان میرسد و تکلیفش را نه با خود و نه با مخاطب مشخص میکند و هیچ چرا و سوالی را در ذهن مخاطب ایجاد نمیکند . فیلم در پایان رها شده است و تماما در ده دقیقه کل فیلم جمع میشود و کارگردان با کش دادن های بی مورد فیلم را دراز کرده است .
پریناز ایزدیار در فیلم ویلاییها
فیلم در همان ده دقیقه ی ابتدایی تمام داستان را روایت میکند و مخاطب با مواجه با این اتفاقات منتظر جرقه اصلی فیلم میشیند که اصلا زده نمیشود و یا شاید فیلمساز تصور کرده است که این جرقه زده شده است . از ویژگی های مثبت فیلم که شاید تنها ویژگی آن نیز باشد ، زنانه بودن آن است و این اولین اثر در سینمای ما است که اینگونه زنان را مهره های اصلی خود کرده است . زنانی که در دوران جنگ همسران و فرزندان خود را تنها نگذاشتند و شاید نگاهی دیگر به پشت صحنه هشت سال دفاع مقدس و نقش زنان در این رویداد است . فیلم هیچ تعلیقی ایجاد نمیکند و با اولین اتفاق در فیلمنامه مخاطب تا انتهای آنرا حدس میزند و به عنوان مثال زمانی که نامه به دست [طناز طباطبایی] میرسد ، کارگردان هدفش این است که مخاطب در همان چند لحظه فکر کند خبر شهادت همسرش است ولی به این هدف نمیرسد و همان ثانیه اول خودش را لو میدهد و دلیل آن هم زبان بدن و میزانسن های غلط کارگردان است .
ضربان فیلمنامه همان بمباران ها و حملات هوایی است که آن هم در انتها بی سرانجام است و کارگردان با دل رحمی به زنان فیلم هیچ زنی را حذف نمیکند . شخصیت های فیلم هیچکدام تعریف شده نیستند و تماما بازی ها ضعیف و کنترل نشده است . هیچکدام از کاراکتر ها به اصل خودشان نزدیک نیستند و تنها استثنا شخصیت علی شادمان در این فیلم است که نسبت به دیگر شخصیت ها تکامل پیدا کرده است .
طناز طباطبایی بدترین بازی خودش را کرد و حتی ذره ای آن سختی های مکانی را نیز به مخاطب القا نمیکند. علی شادمان و ثریا قاسمی قابل تامل ترین بازیگران فیلم بودند و به نظر من علی شادمان سطح بازی اش در این فیلم از تمام بازیگران بالاتر است .
طناز طباطبایی در فیلم ویلاییها
صابرابر هرچند کوتاه بازی کرد ولی همان هم خوب نبود ولی نکته مثبتش نبود ناله های تکراری و کلیشه ای اش بود . در کل میشود گفت منیر قیدی خمیر مایه ی یک فیلم عالی را خراب کرد و ایده ای نو و جدید در ژانر دفاع مقدس که میتوانست فیلمی ماندگار در این ژانر باشد را سوزاند .
شما چقدر با این مطلب موافق هستید؟ نظر شما درباره این مطلب و اثر چیست؟ نظر خود را در پایین همین صفحه بنویسید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید