آنانکه مسیح را بر صلیب دیدند/بن هور همه چیز دارد …
حسن قنبری : در تاریخ سینما فیلم خوب زیاد است ، در میان این اثار خوب شاهکارهایی به یاد ماندنی نیز به چشم می خورند اما اندک اند فیلم های بزرگ و همیشگی...
18 آذر 1395
در تاریخ سینما فیلم خوب زیاد است ، در میان این اثار خوب شاهکارهایی به یاد ماندنی نیز به چشم می خورند اما اندک اند فیلم های بزرگ و همیشگی آثاری جاودانه برای همیشه ، بن هور ویلی وایلر از آن دست فیلم هایی است که می توان لقب جاودانه را بر آن نهاد ، شاهکاری بس عظیم در بیان تمام ویژگی های یک سینمای قدرتمند و تفکری بی نظیر به دور از تعصب و حماقت های اثاری که نگاه دین بر انها سایه انداخته است … بن هور کامل ترین و برترین نمونه برای آنانیست که این روزها داعیه سینمای دینی ، اسلامی و مذهبی دارند و آثاری را خلق می کنند که اثری از دین در آن به چشم نمی خورد و بیان دینشان را در توهین و تمسخر به ادیان دیگر می دانند ، البته تولد مسیح در بن هور مطابق گفته های دین اسلام نیست و بر مبنای هم آنچه هست که در مسیحیت بدان استناد می کنند ؛ بن هور روایت ارباب جوانی است که در اثر یک اتفاق نابهنگام مورد کینه توزی دوست و یار قدیمی اش که اکنون نماینده روم در سرزمین جودیاست قرار می گیرد و خانواده اش از هم می پاشد و به سال ها تبعید و شکنجه فرستاده در سرزمین های دور فرستاده می شود جودا بن هور جوانی یهودی است و در روزگار حکمرانی رومیان دین معنایی ندارد و خدا سزار روم است و پرستش غیر از او جرم محسوب می شود ، فیلم با همین نکته کوچک به نگاه دین مدارانه خود می پردازد و روایتش را با تبعید جودا بن هور و مواجهه او با مسیح آغاز می کند اتفاقی که در پیان فیلم دوباره رخ می دهد و منجر به پایانی فوق العاده بر بن هور ویلیام وایلر می گردد بن هور نگاهی گذرا بر ملت ها و ادیان اینده نیز دارد و اندکی انان را به قدرت تخیل و فضاسازی های شهری و پوشش ها و همینطور مرام و رفتارشان معرفی می نماید ، اما پایه و اساس فیلم در ایمانی است که باید با یقین حاصل شود ، ایمان حقیقی که می تواندزندگی را مجدد بسازد و جذام را در هم بشکند و خانواده از هم پاشیده شده جودا را به او بازگرداند بر تک تک لحظات و صحنه های بن هور نگاه هنرمندانه و یکسان ویلیام وایلر بعنوان کارگردان حاکم است و این اتفاق در میزانسن های بی نظیر و دیالوگ ها و مونولوگ های فیلم نمودی مضاعف دارد ، قدرت صحنه آرایی و میزانس در بن هور آنچنان فوق العاده است که اغلب سکانس ها بیان گر تمام اندیشه های کارگردان هستند و می توان آنها را بواسطه قدرت بصری که در چینش تک تک عناصر صحنه دارند بعنوان یک فیلم کوتاه و یا ایده ای برای یک شاهکار در نقاشی و یا ساخت یک فیلم دیگر در نظر گرفت اتفاق ویژه فیلم و به نوعی تمام حرف وایلر در یک مونولگ کوتاه از – هایا هاراریت در نقش استر – خلاصه می شود که از جودا می خواهد تا مادر و خواهر بیمار او را نزد مسح ببرد و خطاب به جودا می گوید که اگر تو معتقد باشی … ، اعتقاد به ایمان و حقیت مردی آسمانی بنام مسیح ؛ سال ها نفرت و کینه جودا با آخرین نجوا های مسیح بر صلیب در یک ان از بین می روند و قرینه همان اتفاق نخستینی که بر بن هور رخ داده بود باعث می گردد تا خانواده او دوباره همچون گذشته در کنار یگدیگر قرار بگیرند بن هور واجد اغلب ویژگی های سینمای کلاسیک و طبع هنری فوق العاده کارگردانان این سبک از سینما است ، روایت اصلی داستانش را بر پیکره ظهور مسیح و دین نو روایت می کند و تا به انتها از نمایش تصویر چهره مسیح خودداری می کند و با مدیوم شات و لانگ شات های بی نظیر واقعه مصلوب کردن مسیح و عروج اسمانی اش را به تصویر می کشد ، موسیقی فیلم از ان دست موسیقی های حماسی و بی نظیری است که همراه با تک تک لحظات فیلم غم و شادی و کینه را ابراز می کند ، تک تک بازی های فیلم از بازی بی نظیر چارلتون هستون در نقش جودا بن هور تا استر و میرییام و ترزا و البته مسالا به عنوان یک نقش مقابل منفی فوق العاده هستند ، بن هور مطابق آثار سینمای کلاسیک از یک قصه کامل با تمام عناصر قصه و داستان پردازی ، ابتدا و انتهای کامل و شخصیت پردازی های قدرتمند برخوردار است و می توان انرا – فیلم و فیلمنامه – به مدد کارگردانی فوق العاده وایلر همراه با فیلمبرداری و طراحی ماهرانه صحنه ها و لوکیشن ها جز برترین اثار تاریخ سینما دانست و آنچنان که شایسته این اثر بزرگ نیز هست از بن هور بعنوان یک جاودانه همیشگی در تاریخ سینما تجلیل شد..
زمان حیات حضرت مسیح . در روز ورود فرمانده جدید منطقه ی اورشلیم ، به طور اتفاقی تکه سفالی از پشتبام خانه ی « بنهور » ( هستن ) می افتد ، اسب فرمانده رم می کند و او را بر زمین می زند . خانواده ی « بنهور » به زندان می افتند و خودش به بردگی فروخته می شود ...