به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
فیلم سعی دارد از منظر فرم و نوع قاب بندی ها مخاطب را تحت فشار قرار دهد. تا حدی که مخاطب همانند سکانس انتهایی فیلم در یک فضای بسته دچار خفگی گردد.کارگردان با استفاده از رنگ سیاه-سفید، نماهای بسته، قاب هایی که نشاط و زندگی در آنها به چشم نمیخورد، سقف بلند تیمارستان، گریم هایی اغراق آمیز، دیالوگ هایی که با فاصله زیاد و به معنایی جان مخاطب را به لبش می رساند تا گفته شوند و ... سعی در القای حس خفگی به مخاطب را دارد. فیلم از این منظر فیلم بدی نیست و کارگردان با شناختی که از ژانر ها و تاثیری که از آثاری چون پرسونا پذیرفته است در این مورد مناسب عمل می کند. البته با فرض اینکه بپذیریم میزان بارش برف در این فیلم و باران در سریال قبلی کارگردان در ایران و قطب شمال یکسان است.
در این فیلم مرز بین عشق ها،اعتماد ها، محبت ها و نفرت ها بسیار باریک و سریع اتفاق می افتد و زنان در طرفه العینی عاشق مردان میشوند و دیری نمی گذرد که این عشق تبدیل به خیانت و بعضا مرگ می گردد. همه این موارد متاسفانه در فضای ترسیمی کارگردان به بدترین شکل رنگ می بازد.کارگردان انواع اعتماد ها را به ما نشان می دهد، اعتماد زن به زن -زن به مرد- مرد به مرد-برادر به برادر-پرستار به پرستار-زن به شوهر-دکتر به پرستار و همگی از هم گسیخته میشوند و در چندین مورد به مرگ¬های جنایت باری نیز منجر میشود.
الناز شاکردوست در فیلم خفهگی
زنان این فیلم چه پولدار باشند چه فقیر سرگذشتی یکسان خواهند داشت و آن چیزی جز کتک خوردن و مرگ نیست، عزت این زنان حتی در مقابل شوهری که یک پایش لب بام هست و ریخت و ترکیب کریه منظری هم دارد به اندازه یک بطری شراب هم ارزشمند نیست. سهم این زنان با صد قلم عشوه و آراستگی بیش از پیرمردی پولدار خسیس، عیاش،هوس ران،دایم الخمر و سرفه، ریش دار-کچل با کراوات و شلواری شبیه کردی با بوی بد جوراب هم حتی نیست. زنان همانند صحنه های بیمارستان روانی عموما پشت فنس های فلزی اسیر شدند و نشان داده می شود رحم و مروتی با یکدیگر ندارند و برای تصاحب یک همسر حتی حاضر به قتل یکدیگر نیز می باشند. از نحوه روایت فیلم و بازگشت به عقب آن و نهایتا رسیدن به ابتدای فیلم و تکمیل ادامه داستان گویی کارگردان قصد دارد به دور باطل و سرنوشت تسلسل وار زنان این جامعه نیز اشاراتی نماید.
شما چقدر با این مطلب موافق هستید؟ نظر شما درباره این مطلب و اثر چیست؟ نظر خود را در پایین همین صفحه بنویسید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید.