به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
اگر بخواهیم فیلم مادری را به روش تحلیل گفتمان بررسی کنیم به یک مصدر پر تکرار می رسیم «رفتن». همه ی شخصیتهای فیلم حرف از رفتن میزنند. برخی سالها پیش رفته اند، برخی در کش و قوس رفتن هستند و برخی در انتهای فیلم می روند. حتی اشیا و پرندگان هم انسانها را ترک می کنند. مثلا بادکنکی که توانایی تحمل حجم عظیم! شادی تولد دختربچه ای را ندارد و او را ترک می کند. انسان ها بدون دلیل یک دیگر را رها میکنند. در این فیلم رفتن موضوعیت پیدا میکند نه چرا رفتن. زندگی دوخواهر فیلم تنها با دلیل «دوست نداشتن» دچار چالش شده است و کارگردان تعمدا از آوردن دلیل شانه خالی می کند.
هانیه توسلی و نازنین بیاتی در فیلم مادری
اما آنچه در فیلم مادری به شدت بیننده را آزار میدهد، عدم حضور مردان در فیلم است. در اولین تجربه ی بلند سینمایی رقیه توکلی تقریبا هیچ مرد سالمی زندگی نمی کند. این فیلم تنها از یک بازیگر کلیدی مرد (هومن سیدی) استفاده کرده است و باقی مردان نقشی کمتر از دو دقیقه دارند. در این فیلم هیچ مردی خالی از اشکال نیست و همچون باقی فیلمهای امروزه، هوس بازی عمده ی مشکلات آن هاست. ما هیچ مرد خوبی در هیچ رده ی سنی نمی بینیم. از نسل میانسال به نمایندگی پدر شوهر نازنین براتی که خالی از عاطفه است تا هومن سیدی (همسر هانیه توسلی ) و کاوه (همسر نازنین بیاتی) به عنوان مردان بی عرضه وخودخواه تا پسرک دبستانی که فتیشیسم رقیقی نسبت به کلیپس معلم خود دارد و اینچنین تمام مردان سرزمین تبدیل به موجوداتی میشوند که باید از آنها دوری کرد. توکلی تمام حرف خود را در سکانس پایانی می زند. جماعت نر صفتی که بر سر موضوعی در حال زد و خورد هستند و عاقب همه ی مردان هرچقدر که سعی به حفظ خود داشته باشند- پیوستن به همین وحشی گری است.
شما چقدر با این مطلب موافق هستید؟ نظر شما درباره این مطلب و اثر چیست؟ نظر خود را در پایین همین صفحه بنویسید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید.