به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
در این مقاله فیلم را از دو منظر مورد نقد قرار خواهم داد : 1- بعد محتوایی و ارزشی فیلم که با توجه به این نکته که فیلم بر اساس زندگی یک از انبیای الهی ساخته شده دارای حساسیت های ویژه خواهد بود.2- بعد فنی فیلم که شاید پرحاشیه ترین موضوع فیلم "ملک سلیمان" است.
بعد محتوایی :
به جرات میتوان داستان حضرت سلیمان (ع) را یکی از جذاب ترین و البته رمز الود ترین داستان های قرآن کریم نامید !داستانی که چه از لحاظ وقایع آن و چه از لحاظ برداشت های مختلف ادیان گوناگون از آن همیشه بحث برانگیز بوده است !به نظرم اولین نکته مثبت فیلم سینمایی «ملک سلیمان»، رویکرد بر روایت قرآنی و زندگی حضرت سلیمان (ع) است و در کنار آن تاثیر تفکر حضرت سلیمان (ع) و اتفاقاتی که در زندگی او میافتد، بوده و این فیلم توانسته تفاوت را با تورات به خوبی به تصویر بکشد.اتفاق مهم بعدی که در این فیلم رخ داده، تاکید بر بندگی خداست و فیلمنامهنویس نسبت به کلیت کار اشراف کامل داشته و به خوبی توانسته مسائل جدی که گریبانگیر تمام جوامع بشری میشود را به تصویر بکشد.به نظرم این فیلمنامه از پشتوانه پژوهشی بالایی برخوردار بوده و فیلمنامه توانسته کار را ارتقاء بخشد، نکته بعدی و اتفاق خوب فیلمنامه این است که داستان زندگی حضرت سلیمان (ع) را به دو بخش تقسیم کرده که بخش اول اختصاص به زمان حکومت آن حضرت دارد و در مقطع دوم به مبارزه با اجنه میپردازد.قصه کار با فراز و نشیبهایی همراه بوده که مقطع اول دارای قهرمان ضد قهرمان است که در نگاه نخست مخاطب عام احساس میکند که درام کار قوی نیست در صورتی که اگر مخاطب بر قرآن کریم و زندگی حضرت سلیمان (ع) اشراف داشته باشد، به خوبی متوجه میشود که در قسمت اول درام قصه خوب درآمده و در کنار آن قصه، این نوع روایت را میطلبید
فارغ از بحث های فیلم نامه فیلم را میتوان از دو منظر دیگر نیز مورد بحث قرار داد یکی بحث اشارات بسیار زیاد آخر الزمانی فیلم است ودگیری بحث یهود ستیزی آن، شهریار بحرانی بخوبی توانسته در مقاطع حساس و تاثیر گذار فیلم ارتباط موثریس را بین ذهن بیننده و موضوع منجی موعود بر قرار کند ، ارجاعاتی نظیر مجازات ابلیس در مسجد الاقصی توسط حضرت مهدی (عج) ، انطباق مجدد دنیای اجنه و اسنان ها در زمان ظهور ایشان ، و بر پایی مجدد زمین بهشت گون و پر از عدالت تنها پس از ظهور قائم آل محمد (عج)...
نکته ی جالب در این میان نوع پرداخت به این موضوع در دیالوگ ها و تعاملات فیلمنامه است ، نویسنده به خوبی توانسته بدون برجسته نمایی بی مورد که موجب پس زدگی توسط تماشاگر شود تمام معانی مورد نظر خود را در بعد مهدویت به بیننده القا کند امری که به وضوح در سایر آثار سینمایی وتلویزیونی ما ضعف قابل توجهی به شمار می آید. بعد دوم را میتوان مبارزه طلبی آشکار فیلم نسبت به انگاره های باطل صهیونیسم جهانی دانست . از بحث تحریف تورات حتی در زمان حضرت سلیمان (ع) ، انکار نبوت حضرت داوود (ع) و حضرت سلسمان (ع) از سوی قاطبه ی علمای یهود ، رواج ربا خواری و ظلم علمای یهود به طور اشکار در سطح مردم ، رد انگاره ی سرزمین موعود یهودیان توسط حضرت سلیمان و حتی ایمنا نیاوردن علمای یهود پس از معجزات آشکار سلیمان نبی را می توان ارجاعات هوشمندانه و تاثر گذار نویسنده بر ذهن مخاطب گذاشت که به وضوح ناقض ادعاهای باطل یهودیان است.
اما پس از بعد محتوایی فیلم که کاملا قوی ، تاثیر گذار و مثبت ارزیابی می شود نوبت به بعد ساختاری و فنی فیلم می رسد:
"شهریار بحرانی " پیش از این با فیلم " مریم مقدس (ع)" قدرت خود را در ساخت اثار تاریخی به اثبات رسانده بود اما در مورد "ملک سلیمان " موضوع کمی متفاوت است ، فلمی که با نزدیک به 6 میلیارد تومان بودجه پرخرج ترین فیلم سینمای ایران است و در پی آن انتظارات از آن بسیار بالا خواهد بود.
اولین نکته ی متمایز کننده ی فیلم نسبت به سایر آثار داخلی همکاری با گروه های کاملا شناخته شده ی بین الملی در باب های موسیقی و جلوه های ویژه ی فیلم است.
شاید بیشترین بحثی که ملک سلیمان را در کانون توجهات قرار داده جلوه های بصری ان است که محصول همکااری با چهره ی شناخته شده ای چون " لئو لو " است کسی که به خاطر فیلم «ببر خیزان اژدهای پنهان>> تا یک قدمی جایزه ی اسکار هم رفته است.
شاید بتوان ایرادات بسیاری را به جلوه های بصری فیلم از بعد ساختاری گرفت اما با توجه به بودجه ی فیلم در مقایسه با آثار هالیوودی میتوان کار " لئو لو " را بسیار ارزشمند توصیف کرد که اوج آن را در لحظه ی "تصخیر بادها " و شات های باز ازز شهر ها مقایسه کرد گرچه انیمیشن ضعیف اجنه در هنگام مادی شدن کمی توی ذوق میزند. در کل با توجه به بودجه ی فیلم بخش جلو های بصری بسیار عالی از کار در امده است.دیگر بخش درخشان فیلم بحث موسیقی آن است که توسط ارکستر ملی چین و به سرپرستی "چان کونگ وینگ " بسیار حماسی و شنیدنی است ، نمیتوان از اثر فوق العاده ی موسیقی فیلم در صحنه های حماسی و درام به راحتی گذشت !"ملک سلیمان" در این بخش هم نمره بسیار خوبی کسب میکند.دیگر بخش درخشان فیلم فیلم برداری فوق العاده ی آن است که اینبار خوشبختانه زیر نظر یک ایرانی یعنی " حمید خضوعی ابیانه" کار شده است .شات های بلند وحرفه ای وی در حین نبرد ها واقعا احساس دیدن یک بلاک باستر هالیوودی را به انسان میدهد که بسیار از استنادارد های سینمای ما بالاتر است.ملک سلیمان در بخش فیلم برداری هم یک اثر زیبنده و فاخر به شمار می اید.و اما می رسیم به بخش تحلیل بازیگران فیلم : در نگاه اول مطمئنا گریم عالی و بازی گیرای " امین زندگانی" در نقش " سلیمان نبی " شما را شگفت زده خواهد کرد بدون شک " امین زندگانی " بهترین بازی خویش تا به حال را ارائه داده و شما کاملا احساس خواهید کرد با حضرت سلیمان طرفید !سایر بازیگران نظیر " محمود پاک نیت " ، " الهام حمیدی " و به خصوص " مهدی فقیه " کار خود را به بهترین وجه انجام داده اند ، تنها نکته ی منفی انتخاب بازیگران تشابهات بیش از اندازه با مجموعه ی " یوسف پیامبر (ع) " است،
که میتواند اثر منفی در غرق شدن تماشاگر در داستان بگذارد . دیگر نکته ی مثبت فیلم که بسیار بارز و مشهود است بحث تبلیغاتی آن است !سایت رسیمی فوق العاده حرفه ای و پخته ی فیلم ، تیزرهای با کیفیت و پوستر رسمی فیلم که الحق در حد بهترین های سینمای جهان است ، همه به بهتر دیده شدن فیلم کمک میکند !در پایان می توان ملک سلیمان را، که در غالب یه سه گانه ادامه پیدا خواهد کرد ، نقطه ی پرشی برای سینمای ایران ارزیابی کرد و آن را نقطه ی شروعی برای تغییر ذائقه ی مضمحل شده مخاطب سینمای ایرانی دانست که هر روز با فیلفارسی های نازل بمباران می شود!و سخن نهایی اینکه به هیچ وجه بهترین اثر تاریخ سینمای ایران را ازد ست ندهید !
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]