به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
فارغ از تمام حرفها شاید بتوان فیلم را مجموعهای از قابهای کثیف، قابهای کثیف و قابهای کثیف با اسانس فحشهای رکیک و مقداری اتاق شستشوی پزشکی قانونی به همراه خون و جنازه دانست. باید اعتراف کرد که کارگردان موفق شده قابهایش را طوری ببندد که پسزمینه، زشتترین اجزای موجود بر روی کره زمین را شامل باشد. حتی خیابانهای فیلم هم حتیالمقدور آسفالتش توسط ماشین آسفالتتراش به صورت راه راه درآمده است.
باید به «وحید جلیلوند» تبریک گفت زیرا تا نزدیکترین فاصله از منزجرکنندهترین فیلمهای نئورئالیستی تاریخ پیش رفته است. قهرمان قلابی این فیلم در همان ابتدا، مرگ «جلال آشتیانی»، قهرمان نامتعادل فیلم «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» را اعلام میکند و در نمایی نمادین آمادگی خود را جهت تشریح وی در پزشکی قانونی اعلام میدارد و در واقع بیان میکند که این فیلم، داستان تشریح همان قهرمان است، کمی مبسوطتر!
امیر آقایی در فیلم بدون تاریخ بدون امضا
اما این قهرمان قلابی یعنی «کاوه نریمان»، مانند جلال آشتیانی فقط «جنون کمالگرایی» را دارد. او که به وسواس فکری مبتلاست دائم خود را در مظان اتهام میبیند و برای رهایی از این جنون دیوانه کننده تلاش میکند برای اطرافیانش کاری انجام دهد و در پایان ماجرا، به ظاهر قهرمان فیلم محسوب میشود اما او فقط یک بیمار روانی است که حدود ۱۰۵ دقیقه با سوالات و انتظارات نابهجا از خودش، مخاطب بینوا را تا حد جنون آزار داده است. در این فیلم آدمها اعم از پزشک، دزد، قاتل و آدمکش هم فحش ناموسی میدهند و هم به قرآنِ محمد، قسم دروغ میخورند و یکدیگر را به مسلمان نبودن متهم میکنند.
در پایان باید گفت که جلیلوند در هر دو فیلمش جامعهای یک شکل را از ایران تصویر کرده است. جامعهای با یک قهرمان روانی با تب تند نجات و مردمی که از فرط فقر و گرسنگی اینبار به مردارخواری روی آوردهاند. این است تصویر ایران ما در آینهی بدون تاریخ و امضای جناب جلیلوند؛ که از حالا نام «کتایون شهابی» در تیتراژ آن، به عنوان پخش کننده بینالملل چشم را آزار میدهد.
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]