مرتضی اسماعیلدوست : «سینما نیمکت» اسیر ایده زیبایش شده و در دقایق بسیاری توان خلق موقعیتهایی جذاب از دل طرحهایی خلاقانه را ندارد و فیلم با پیمودن مسیرهایی که چندان درام قابل اعتنایی برای بیننده نخواهد داشت، هدر میرود.
20 بهمن 1394
اولین فیلم به نمایش درآمده بعد از فیلم مستند «فصل هرس» در روز هفتم جشنواره، ساختهای از محمد رحمانیان با نام «سینما نیمکت» بود که پیش از آغاز جشنواره به دلیل انتخاب نشدن در بخش «نگاه نو» توسط هیات انتخاب، با انتقادات آتشین فیلمساز همراه بود. ساختهای که همچون ماهیت کارگردانش، بر عناصر بیان تئاتری بنا شده و درباره گروهی است با عضویت ناصی نیمکت، صبا، عطا و ملی که در زمان منع نمایش فیلمهای ویدئویی در منطقهای لامکان با نام «عشقآباد» به بازسازی نمایشگونهای از آثار مطرح تاریخ سینما میپردازند. فیلم سوار بر ایده «جاده» فلینی شده و به رویای دور اما عاشقانه از آثاری چون «سرگیجه»، «خوب، بد، زشت» و «دیوانه از قفس پرید» میپردازد و در این میان فیلمساز که در پی نزدیکی تخیل و رویا با حقیقت زیستن مردمانی دورافتاده از قاعدهمندی است، به دلیل پرداختی شعارزده به مقوله دخالت سیاست در سینما، نگرهای خلاف ایده جذاب اولیه را در پیش گرفته و این سیاسیکاری باعث دور شدن از حس تخیلگرایی در هسته اصلی روایت میشود. چنانکه از اولین نقشآفرینی کاراکتر ناصی نیمکت در زندان برای فیلم «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» شاهد این نوع نیشهای گزنده توسط رحمانیان هستیم و در ادامه بحثهایی چون نقش ممیزی در سینما یا جایگاه زن در آثار سینمایی در میان خاطرهآفرینیهای فیلم مطرح میشود. «سینما نیمکت» اسیر ایده زیبایش شده و در دقایق بسیاری توان خلق موقعیتهایی جذاب از دل طرحهایی خلاقانه را ندارد و فیلم با پیمودن مسیرهایی که چندان درام قابل اعتنایی برای بیننده نخواهد داشت، هدر میرود. فیلمی که دیالوگهای روان و موثری دارد و حس نوستالژیک را تا حدی منتقل میکند اما فاقد هرگونه ساختار سینمایی و وحدت روایی است.
موقعیتها در فیلم قوام نیافته است و فیلمساز تنها میخواهد به بازنمایی خاطرات از دست رفته دست زند از این رو ماهیت درونی کاراکترها در فیلم نمایان نمیشود. «سینما نیمکت» موقعیتهای رها شده و بیهوده بسیاری مانند حضور ناگهانی مرد در معدن دارد! در واقع فیلمساز از هر دری ورود یافته و بدون ایجاد رخدادی موثر آنجا را ترک کرده است. با این حال رحمانیان در ادامه خاطرهبازیهایش با آثار نمایشی مانند «هامونبازها»، «سینماهای من» و «ترانههای قدیمی» این بار در «سینما نیمکت» به بازنوازی نسیم خوش آثار مطرح کلاسیک دست میزند.