ساسان عادلی : 1- بیگانه یكی از فیلمهای كلاسیك علمی ـ تخیلی است كه در فضایی دلهرهآور روایت میشود. ریدلی اسكات 40 ساله به عنوان دومین کار به فضای خوفناك میان ستارهای میرود...
15 آذر 1395
1- بیگانه یكی از فیلمهای كلاسیك علمی ـ تخیلی است كه در فضایی دلهرهآور روایت میشود. ریدلی اسكات 40 ساله به عنوان دومین کار به فضای خوفناك میان ستارهای میرود تا داستان مواجهه انسان با موجودی بیگانه را روایت كند. تاکنون چهار سری از مجموعه فیلمهای بیگانه ساخته شده است. قسمت اول ساخته ریدلی اسکات به نام «بیگانه» محصول 1979 است. قسمت دوم آن با نام «بیگانهها» در سال 1986 توسط جیمز کامرون ساخته شد. قسمت سوم آن را دیوید فینچر در سال 1992 با عنوان «بیگانه 3» ساخت و چهارمین قسمت آن توسط کارگردان موفق فرانسوی ژان پی یر ژونه با عنوان «رستاخیز بیگانه» در سال1997 ساخته شد.
2- در هر چهار قسمت آن «سیگورنی ویور» بازیگر زن مشهور سینمای هالیوود بازی کرده است. سیگورنی ویور که تا پیش از بازی در این فیلم بازیگر چندان مشهوری نبود با بازی در نقش ریپلی به عنوان بازیگر زنی که دارای خلق و خویی خشن و مردانه است و دست به اسلحه اش هم بد نیست خود را معرفی کرد و به شهرت رسید. اما متاسفانه آنگونه که باید در این سینما جایگاه رفیعی نیافت و لذا به بازی در ادامه بیگانه ها سخت مشتاق شد و پس از گذشت هجده سال از ساخته شدن قسمت نخست باز هم در جلد این سروان ریپلی خشن فرو رفت. بازی او در این نقش از ماندگارترین کاراکترهای زن سی سال اخیر سینما بوده است. چراکه سیگورنی ویور با تلاشی درخور و شایسته سعی کرد که شخصیتی قوی و باور پذیر از این نقش ارائه دهد. همچنین سایر شخصیت ها هم در طول فیلم به خوبی پرداخت شده اند. مخصوصا کاراکتر همیشه مخالف و به شدت مرموز اش که با بازی فوق العاده جذاب ایان هولم در خاطر ها خواهد ماند و نیز بازی همیشه عالی بازیگر توانای انگلیسی جان هارت بزرگ در نقش کین و سکانس تکان دهنده مرگش که حسابی تماشاگر را در بهت و حیرت فرو میبرد: کین خوشبختانه از اغما در می آید. همه سکنه فضاپیما خوشحالند و به آرامی در حال غذا خوردن هستند. اشتهای کین برای خوردن غذا به طرز جالبی زیاد شده است و این هرگز عجیب نیست چراکه او ساعت هاست که غذا نخورده است! در این حین ناگهان حال کین به هم میخورد و همه نگرانش هستند و در یک آن قفسه سینه کین شکافته میشود و آن موجود بیگانه لزج حال بهم زن از شکمش خارج میشود و همه تماشاگران و بینندگان را دچار شوک و حیرت میکند! تاثیری که این صحنه بربیننده میگذارد تا مدتها در ذهن او باقی می ماند.
3- درفیلم بیگانه مانند اغلب آثار این ژانر فرمول غافلگیری به دفعات به کار بسته می شود. به گونه ای که هر آن احتمال اتفاق و حادثه غیر منتظره ای وجود دارد. در این فیلم اولین قربانی کین است که به آن طرز فجیع کشته می شود. بعد مرگها یکی یکی از راه میرسند و در پایان این ریپلی است که به همراه گربه اش به سلامت از این جهنم نجات پیدا می کند. در پایان فیلم ریپلی با گربه اش به خواب فرو می روند، مانند نمای ابتدایی فیلم. صحنه ی افتتاحیه با نمایی از داخل سفینه شروع می شود و سپس وارد اتاق خدمه میشویم که در یک نیم دایره به خواب رفته اند و با روشن شدن چراغها همگی بیدار میشوند. خواب اول فیلم در آرامش و راحتی برگزار شده ولی خواب پایانی با هراس و نگرانی از آینده اتفاق می افتد. فیلم بیگانه هشداری ست برای آینده انسانها، زمانی که شأن انسان تا حد یک کارگر و کارمند شرکت فضایی که با جانش معامله می شود تنزل پیدا می کند. هشداری نسبت به عواقب تکنولوژی زدگی انسانها. جایی که جامعه آینده انسانها را به استثمار و بردگی میگیرند و جان انسانها پشیزی نمی ارزد. دنیای آینده در این فیلم بسیار سیاه و تاریک ترسیم شده است. این آینده جایی ست که رباتهای انسان نما بر ادمیان برتری می جویند و آنها را به قربانگاه می کشند. این اثر درخشان ریدلی اسکات مفاهیم فلسفی بسیاری در خود نهفته دارد.
4- طراحی های صحنه این فیلم فوق العاده است. متخصصان زبده آن دنیایی را خلق کرده اند بس هولناک و شگفت انگیز. جایی در آن سوی کهکشانها که بس ناشناخته و بیگانه است. وقتی که بیننده در این فضا قرار می گیرد گویی خود جزیی از آن مکان لایتناهی ست. یکی از امتیازهای بارز این شاهکار به همین طراحی صحنه خارق العاده آن برمی گردد.
5- بیگانه یکی از ترسناکترین فیلمهای ژانر علمی تخیلی محسوب میشود اما برخلاف فیلمهای این ژانر که معمولا سرگرم کننده صرف هستند، این فیلم به شدت تفکر برانگیز و جدی و فلسفی ست. اگر فیلم جذاب و ماندگار است بخاطر همان نگاه متفکرانه و عمیقی ست که در روح آن جارییست.
6- فیلم بیگانه با گذشت سی سال همچنان جذاب و دیدنی است و گذشت زمان چیزی از ارزش فیلم نکاسته است. فیلمی که اعضای محترم اسکار مثل بسیاری از شاهکارهای تاریخ سینما نادیده گرفتند و در هیچ رشته ای آنرا کاندیدا نکردند که البته چیز عجیبی نیست چرا که این اعضای محترم در همان مراسم کذایی به شاهکار مارتین اسکورسیزی و بهترین فیلم دهه هشتاد با نام گاو خشمگین هم کم توجهی کردند و جایزه ها بیشتر نصیب دو فیلم کرایمر علیه کرایمر ساخته میلوش فورمن و اینک آخر الزمان فرانسیس فورد کاپولا گردید که البته فیلمهای بدی نیستند و در نتیجه نوش جانشان!
سفینه ی «نوسترومو» برای انجام پژوهش های فضایی به کهکشان فرستاده و یکی از سرنشینان آن به نام «کین» (هرت) ناخواسته باعث ورود موجودی ناشناخته به درون سفینه می شود. موجودی که خیلی سریع رشد می کند و به نظر می رسد هدفی جز کشتار و نابودی نداشته باشد...