به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
در روزهایی که سینمای ما اصلا علاقهای به ساخت فیلمهای ملی ندارد و رویاسازی و ترویج امید را در شرح وظایف خودش نمیبیند ودر زمانی که جشنواره ما شاید بیش از هر زمان دیگری پر است از چند ضلعیهای عاشقانه و روابط مخفی، برای چندمین بار، اقتباسی از ماجرای جنجالی ناصر محمدخانی و شهلا جاهد را بر پرده سینما شاهد هستیم. اگر شما هم از طرفداران پروپا قرص قرمزهای پایتخت باشید، احتمالا یکی از چیزهایی که از دهه هشتاد به یاد دارید، تیترهای روزنامههای زرد در مورد زندگی -آن زمان مخفی- مهاجم و شماره هشت سابق پرسپولیس است.
ظاهرا حالا در دهه نود، آنچه قرار است از سینمای زرد یادمان بماند هم دقیقا همین ماجرای ناتمام است. ساخته جدید عطشانی به عنوان یک آلبوم تصویری برای مازیار فلاحی میتوانست اثری در خور تامل باشد اما به عنوان یک فیلم سینمایی بیشتر شبیه یک شوخی نه چندان زیبا با اصحاب رسانه در روزهای آخر جشنواره است.
میترا حجار در فیلم یادم تو را فراموش
«یادم تو رو فراموش» با قصهای تکراری، علیرغم گرهافکنی به موقع نمیتواند تعلیق لازم را ایجاد کند. خصوصا آن که هر چه جلوتر میرویم بیشتر متوجه میشویم که این اثر بر خلاف فیلم «خشم و هیاهو»ی هومن سیدی یک اقتباس نسبتا وفادارانه از داستان محمدخانی- جاهد است. زمان طولانی و داستانی که هیچ پیچ و خم جدیدی ندارد باعث می شود تحمل «یادم تو رو فراموش» لحظه به لحظه سختتر شود. بنابراین به نظر میرسد استفاده از یک سوژه عامهپسند قدیمی به عنوان داستان و وجود لحظات آواز خواندن مازیار فلاحی و همچنین ارجاعاتی که به فوتبال میشود و... نیز بیش از آن که دلایل دراماتیک داشته باشد بیشتر تلاشهای سازندگان برای فروش فیلمشان در گیشه و شبکه نمایش خانگی باشد.
نکته قابل توجه اما در حاشیه «یادم تو رو فراموش» است که به نظر حتی مهمتر از متن میآید. سوالی که باید از برخی سینماگران در سالهای اخیر پرسید این است که داستان نخنما شده ناصر محمدخانی و به صورت عامتر مثلثهای عشقی، با پتانسیل سینمای ایران چه چیز خاصی برای ارائه دارد که مثل برگ زر در حال دست به دست شدن است؟! آن هم در زمانهای که سینما با ادبیات داستانی ما قهر است. با وجود ظرفیتهای خالی و جذاب اقتباس از رمانهای فخیم ایرانی، آیا داستان محمدخانی- جاهد، با این حجم از فراوانی «احسن القصص» سینمای ایران است؟!
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]