به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
پرداختن به حوادثی از جنس آتش سوزی ساختمان پلاسکو جسارتی می خواهد که کمتر در سینمای این روزهای ما یافت می شود. مصطفی کیایی اما این جسارت را داشت و این بار هم کارهای عجیب و غریب شخصیت های فیلم اش را با واقعه ی پلاسکو گره می زند تا هم از ظرفیت دراماتیک این اتفاق بهره کافی را ببرد و هم مخاطبان را برای دیدن فیلمش تحریک کند.
فیلم سینمایی چهارراه استانبول به کارگردانی مصطفی کیایی
آنچه که چهارراه استانبول را جذاب می کند اما همان جسارت است. جسارت شخصیت ها در فرارشان از اوضاع افتضاحی که در آن گیر افتاده اند. همه کاراکترهای اصلی فیلم به جایی رسیده اند که چیزی برای از دست دادن ندارند و حاضرند همه زندگی خود را قمار کنند. حتی در صحنه قمارخانه هم بر روی این امر تاکید می شود و در آنجاهم دوباره بهمن و احد همه چیز باخته ای را می بینیم که این بار هم باید فرار کنند و حل مشکلشان را به تعویق بیاندازند.
جسارت و بی پروایی در تاروپود دیالوگ و حرکات بازیگران و دوربین و موسیقی و ضرباهنگ فیلم هم تنیده شده است و به همین دلیل هم کاراکترها از دادن هیچ فحش و ناسزایی نسبت به یکدیگر دریغ نمی کنند و خشونت خاصی را در کل فیلم تسری می دهند. تاحدی که می توان نمایش فیلم را برای افراد زیر 15 سال نامناسب دانست!
فیلم سینمایی چهارراه استانبول به کارگردانی مصطفی کیایی
جسارت کارگردان اما به لحن و کلام شخصیت هایش محدود نمی شود. او رگه هایی از نقد سیاسی – اجتماعی تند و کنایه آمیزی هم در کارش وارد می کند که اکنون می توان گفت یکی از ویژگی های آثار کیایی شده است. این بار اما گل درشت و تاحد زیادی نچسب. خاصه اینکه از زبان بازیگر/مدلی همچون بهرام رادان شنیده شود که اشتغالش به دنیای مدلینگ و تبلیغات فرصت کار بازیگری جدی را از او سلب کرده است و توانایی ادای مناسب دیالوگ های سریع و خشن کیایی را ندارد!
فیلم سینمایی چهارراه استانبول به کارگردانی مصطفی کیایی
پاشنه آشیل فیلم هم همین بازی غیرقابل قبول رادان و ضعف جدی شخصیت اصلی فیلم است که حرف های پیام گونه فیلم را شعاری و ناهموار می کند و کنایه آمیز بودن آن را از بین می برد. این دیالوگ ها در زبان مامور آتش نشانی هم هست و گاهی حتی رنگ و بوی سیاسی جدی تری هم به خود می گیرد اما با بازی خوب پاکدل روانی بهتری پیدا می کند و به اصطلاح معروف زیاد بیرون نمی زند.
فیلم سینمایی چهارراه استانبول به کارگردانی مصطفی کیایی
چهارراه استانبول را می توان تجربه خوبی از پرداختن دراماتیک به حوادث معاصر دانست. در این فقر سوژه ای که سینمای ایران به آن دچار شده است این گونه تجربه های جدید می تواند دریچه های تازه ای را به سوی فیلمسازان باز کند، به شرط اینکه جسارت لازم را داشته باشند!
شما چقدر با این مطلب موافق هستید؟ نظر شما درباره این مطلب و اثر چیست؟ نظر خود را در پایین همین صفحه بنویسید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید.