به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
سرگیجه، حاصل نود دقیقه کاتهای بیدلیل و پشت سر هم که احتمالا فیلمساز خیلی دوست داشته شبیه تارانتینو باشد. روایت فیلم اما هیچ ربطی به تارانتینوی دوست داشتنی ندارد و حکایت همان مرد شکاک و زن مظلوم سینمای خودمان است که به زور کوبیدن ریتم موسیقی و تصویرهای شارپ هم مسالهای برای مخاطب نمیسازد.
"انزوا" با بازیهای تکنیکی میخواهد از هیچ مساله بسازد که نمیشود؛ وقتی نه شخصیتها را میشناسیم و از زندگی شخصیشان باخبریم؛وقتی بحران اصلی فیلم با یک شارژر سوزنی – که از قضا شخصیت اصلی فیلم دنبالش میگردد و بیدلیل پیدایش نمیکند- حل می شود اساسا بحرانی شکل نمیگیرد.
امیرعلی دانایی در فیلم انزوا
مساله دیگرِمرد شکاک فیلم، بچههایی هستند که بعد از مرگ مشکوک مادرشان بیخانمان شدهاند و پدرشان باید تا وقتی به زندان برمیگردد، برایشان سرپناهی فراهم کند. برای همین مشکلِ "پرویز"(امیرعلی دانایی)، نویسنده به راحتی چند شخصیت جدید به فیلم اضافه میکند. شخصیتهایی که ما/مخاطب تا انتها هم به درستی متوجه نسبت و رابطهشان با شخصت اصلی فیلم نمیشویم. مسئلهی دیگر هم اینکه؛ کسی متوجه نمیشود که چرا همان اول کار و ابتدای فیلم، "پرویز" با گوهر که اینقدر حلال مشکل است تماس نمیگیرد و به راحتی مشکلش را حل نمیکند. البته به راحتی میشود این آب بستن بیدلیل را متوجه شد. فیلمساز فیلماولی ما نمیخواسته فیلم کوتاه بسازد و یک تارانتینو بازی 90 دقیقهای را دوست داشته است.
بهنوش بختیاری در فیلم انزوا
این در هم آمیختگی فضای "انزوا" را شبیه یک پیتزای قرمهسبزی کرده است که نه این است و نه آن و دقیقا مثل سالن سینمایی است که خود فیلم هم تصویر میکند، سینمایی که در آن خورشت قیمه بادمجان سرو میشود.
به هر حال دنیای فیلم مرتضیعلی عباسمیرزایی با آن شخصیتهای غیرقابل باور و ترکیبش با یک تم تکراری، دنیای مورد علاقهی اوست که در حد همان ادا و پوستهی ظاهری بیهیچ عمق و منطقی باقی میماند. دنیایی با آدم های عجیب بیشناسنامه، مانند آن مرد یک چشم با چشمبند هالیودی، یا آن یکی با ریشهای حنایی و تتوهای فرنگی در مقابل یک دختر شیرین زبان، صاحبخانه دلال همیشگی و جمشید آریای خودمان که پیر و فرتوت شده است.
شما چقدر با این مطلب موافق هستید؟ نظر شما درباره این مطلب و اثر چیست؟ نظر خود را در پایین همین صفحه بنویسید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید.