به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
در این یادداشت میخواهیم به بررسی فیلم جدید بهروز شعیبی که این روزها بر روی پرده است "دارکوب" فیلم متفاوت نسبت به کارهای قبلی او بپردازیم ، این فیلم با تمام نقاط قوت و ضعفش مورد استقبال بعضی از سینمادوستان قرار گرفته ، اما اگر بادقت به این فیلم نگاه کنیم و آن را بررسی کنیم ، متوجه ضعف های زیاد و آشکار آن میشویم .
جمشید هاشمپور در فیلم سینمایی دارکوب
دارکوب فیلمی است که بر اساس کلیشه های رایج و مرسوم در سینمای ایران ساخته شده ، شعیبی می توانست در قالب بهتر و جدیدتری قصه خود را روایت کند و با خلاقیت خاص خودش به مسئله اعتیاد بپردازد ، اما او تاکید دارد که به مخاطب توضیحِ واضحات بدهد و این شاید بدترین نوع فیلمسازی باشد ، دارکوب تنها قصدداشته به زندگی فلاکت بار مهسا (با بازی سارا بهرامی) اشاره کند امّا به طور جدی این اثر در پرداخت ضعف های جدی دارد ، دارکوب قصد دارد به یک فیلم سینمایی تبدیل شود زیرا که فیلمساز معیار و قواعد ساختاری لازم برای یک فیلم سینمایی را می داند اما شعیبی در بطن فیلم رفته رفته از سینما دور شده و بیشتر فیلمش به تله فیلم شباهت پیدا کرده است . بهره گیری شعیبی از الگوهای تلویزیونی در خلق یک فیلمنامه سینمایی کاملا دارکوب را از مسیر اصلی اش جدا کرده موضوع فیلم به دلیل تکراری بودن مضمونی اش نمی تواند کاربرد سینمایی داشته باشد . فیلمی که تنها نام کارگردان و نام بازیگران اش موجب تفاوت آن با یک تله فیلم غمانگیز و سوزناک شده است . برای مثال کافی است این فیلم را با نمونه های دیگر ایرانی مقایسه کنید (رگ خواب ، درباره الی و...) کاملا به این موضوع پی خواهید برد . مهم ترین مشکلی که در فیلم دارکوب وجود دارد ، شخصیت پردازی ضعیف به ویژه کارکتر مهسا " با بازی سارا بهرامی" است . مشکل دیگری در فیلم وجود دارد که فیلم در اواخر از ریتم میافتد و از سکانس های اضافی به شدت رنج میبرد وکاش همان لحن و رویکرد آغاز قصه تا پایان در پیشگرفته میشد تا فیلم در محتوای خود دچار دوپارگی نمیشد . دارکوب به پرسش های مخاطب ، پاسخی نمیدهد و کار خودش را شاید به شکل ضعیف و معمولی ای انجام میدهد .
مهناز افشار و امین حیایی در فیلم سینمایی دارکوب
بازی خوب امین حیایی (که میتوان گفت بهترین بازیگر این فیلم نیز بوده) نشان میدهد که گویی او راه جدیدی را در پیش گرفته و در این کار استعداد های خودش را به ما نشان داده . بی دلیل نیست که حیایی نیز به عنوان نقش اصلی فیلم جدید حمید نعمت الله (شعله) انتخاب شده است . او نشان داده که میتواند به عنوان یک بازیگر بسیار خوب در فیلم های اجتماعی ، درام و... بدرخشد .
سارا بهرامی در "من دیهگو مارادونا هستم" و "خانه ای درخیابان چهل و یکم "و "ایتالیا ایتالیا" را دقت در جزئیات نقش ، توجه به ریزکاری های نقش ، بازی روان و پخته اش متفاوت میساخت و باعث درخشش در نقش های مختلف میشد ، اما اینجا شرایط از این رو به آن رو میشود. گویی او برای ایفای نقش "مهسا" تمام انرژی اش را برای به وجود آوردن ژست خاص هنگام ایفای نقش ، تغییر نوع صدا و اغراق در بازی اش که مبادا ما یک لحظه فراموش نکنیم که مهسا معتاد است . کافیست که بهروز وثوقی را در گوزن ها و اکبرعبدی در مادر را به خاطر بیاوریم ، اینها کجا و سارا بهرامی در دارکوب کجا ؟ این بازیگران همگی با دقت به ویژگی های مهم و توجه به ریزکاریهای کارکترشان به اینجا رسیده اند که در ذهن ما ماندگار شدند ، کاری که سارا بهرامی برخلاف آثار قبلی اش انجام نداده و فقط تلاش بیهوده ای برای نشان دادن اعتیاد مهسا کرده است و نتوانسته در قالب کارکتر خودش بدرخشد . درکل بازی بهرامی در این کار متوسط بود و نمیتوان به بازی او در این فیلم برچسب های "عالی ، بینظیر،فوق العاده و..." را چسباند .
بهروز شعیبی در پشت صحنه فیلم سینمایی دارکوب
بازی مهناز افشار هم بازی خوبی بود . کارکتر او به گونه ای بود که شاید هر بازیگر زنی توانایی بازی در این نقش را نداشت . کارکتر او ، شخصیت منحصربه فردی داشت و میتوانست به خوبی با بیننده ارتباط برقرار کند ، ایرادی نمیتوان از بازی خوب و به اندازه او در این کار گرفت ، میتوانست جالب باشد که او و هم سارا بهرامی نقش اول این فیلم (به صورت مشترک) بودند .
و اما شعیبی باز مانند سریالش "گلشیفته" ، در ساخت یک اثر باکیفیت و خیلی خوب ناکام ماند و نتوانست انتظارات سینمادوستان را برآورده کند . پیشرفت قابل توجه سیانور نسبت به دهلیز قابل تحسین بود اما حالا شعیبی بیشتر پسفرت کرده است تا اینکه شاهکاری ماندگار با بازی های بینظیر ساخته باشد . البته شکی در این نیست که این ها به معنی نادیده گرفتن توانمندیها و نقاط قوت بهروز شعیبی در کارگردانی نیست. اتفاقا او نسبت به کارهای نخست خود پختهتر شده است. البته این درام اجتماعی خانوادگی به خاطر قصه تکراری اش ، موقعیت چالشبرانگیزی برای شعیبی به حساب نمیآید اما تلاش او برای روایتی متفاوت و ظرافت خاص او برای تاثیرگذار بودن "دارکوب" قابلتحسین و ستودنی است .
سارا بهرامی در فیلم سینمایی دارکوب
*نکته : در این یادداشت ، چکیده ای از نقدها و یادداشت های دیگر منتقدان سینما نیز لحاظ شده است ، از این عزیزان تشکر لازم را به عمل میآورم .*
شما چقدر با این مطلب موافق هستید؟ نظر شما درباره این مطلب و اثر چیست؟ نظر خود را در پایین همین صفحه بنویسید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید.