به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
خلاصه داستان (بدون اسپویل): دو فروشنده ورشکسته در ساختمان پلاسکو، پس از یک تعقیب و گریز، در این ساختمان پنهان می شوند تا اینکه ساختمان فرو می ریزد.
رویکرد مصطفی کیایی به سینما، دیگر به بلوغ رسیده است و او نشان داده که رگ خواب مخاطبش را می شناسد و از معدود کسانی است که طیف وسیعی از مخاطبان، از مردم عادی تا منتقدین، آثارش را ستایش می کنند.
چهار راه استانبول فیلمی است که یک داستان پر کشمکش را در بستر ماجرای آتش سوزی ساختمان پلاسکو قرار داده است و کیایی توانسته از ظرفیت این حادثه، بهره خوبی ببرد.
فیلم سینمایی چهارراه استانبول به کارگردانی مصطفی کیایی
کماکان، کیایی عادت دارد تا در عین تعریف کردن یک قصه سرپا، معضلات اجتماعی مورد نظرش را نیز بسته به بستر پلاتی که نوشته، فریاد بزند و از طرف دیگر لحن کمیک و شوخ طبعانه اش را نیز در بسیاری از صحنه ها، تزریق کند.
همین مسئله، اصلی ترین ضعف این فیلم کیایی است؛ چرا که وقتی داریم روایت غم انگیز کشته شدن آتش نشان های پلاسکو را تماشا می کنیم، کات فیلمساز به یک نمای غیر جدی، تناقض لحن را به وجود می آورد و انسجام حسی فیلم را خراب می کند.
معتقدم کیایی از بهترین قصه گو های امروز سینمای ماست و از طرفی، طنزپرداز خیلی خوبی نیز هست؛ به این دو ویژگی، دغدغه مندی فیلمساز را نیز بیفزایید.
اما اشکالی که در فیلم های اخیر کیایی به چشم می آید، تعصب و الزام وی به استفاده از هر سه ویژگی ذکر شده در یک فیلم است که در فیلمی مانند خط ویژه به خوبی جواب می دهد ولی در فیلمی مانند چهار راه استانبول یا عصر یخبندان در ذوق می زند.
فیلم سینمایی چهارراه استانبول به کارگردانی مصطفی کیایی
نگارنده در جایگاهی نیستم که به فیلمسازی مثل کیایی پیشنهادی بدهم؛ اما اگر جای او بودم، یک فیلمم را برای مخاطب عام در ژانر کمدی می ساختم ولی فیلم دیگرم را با تمرکز بر یک مسئله اجتماعی و با قصه ای منسجم روایت می کردم.
علی رغم ضعفی که به آن پرداختم، فیلم بسیار خوش ریتم است؛ مانند دیگر آثار کیایی، در فیلمنامه حفره ای نیست و تک تک عناصر روایت، در جای خود قرار گرفته اند.
بازسازی حادثه پلاسکو، در عین حال که خودنما نیست، بسیار مستند از آب درامده و این نشان دهنده رشد مهارت فیلمساز در زمینه تصویر است.
در مجموع چهار راه استانبول برای عامه مردم ساخته شده و کیایی تا حدودی به ملودرام نزدیک شده است.
همچنین انتقاد او به مدیریت بحران، واردات اجناس چینی، اختلاف طبقاتی و مشکلات اقتصادی تاثیرگذار اند.
از نظر ساخت، مهم ترین قوت کار، بازیگران آن هستند که همانند آثار پیشین کیایی، بازی قابل قبولی از خود نشان داده اند.
چهار راه استانبول یکی از فیلم های خوب جشنواره محسوب می شود اما در کارنامه سازنده اش، قدمی رو به جلو نیست.
شما چقدر با این مطلب موافق هستید؟ نظر شما درباره این مطلب و اثر چیست؟ نظر خود را در پایین همین صفحه بنویسید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید.