به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
از مختارنامه بعد از گذشت سه سال از اولین پخش در سیمای جمهوری اسلامی ایران نوشتن ابتدا کمی عجیب می نماید، اما همیشه آثار فاخری چون مختارنامه در خاطره ها باقی خواهند ماند و تا همیشه درباره آنها سخن گفته خواهد می شود و لایه های پنهان و چندگانه آن شکافته و کشف خواهند شد... البته مختارنامه از جمله اثرهای روشنفکرمآبانه نبوده که چند لایه ای(!) باشد و باید برای فهم آن به سخنرانی و مصاحبه های سازنده اثر نیز توجه کرد، مختارنامه هنرمندانه و ساده به ما یاد می دهد که چگونه باید ازدواج کرد؟
کدام یک از اذکار خداوند را در کجا و در کدام موقعیت از زندگی باید به کار گرفت؟
نسرین مقانلو در سریال مختارنامه
و دادودمیرباقری نیز از محدود کسانی است که می تواند چنین سریالی دینی با حفظ موقعیت زمانی و تاریخی بسازد. میرباقری در مختارنامه با مختار قهرمان و با کیان نیز پهلوان سازی می کند، اما قصد ستاره سازی ندارد. او در عین حال، مخاطب را از یاد نمی برد و سریال اثری هنری، صنعتی و نیز رسانه ای از آب در می آید. کیفیت و جذابیت در مختارنامه حرف اول و آخر را می زند.
استاد میرباقری از کیان، ابراهیم اشتر و بن کامل به خوبی به عنوان یک کاتالیزور در روایت قصه قهرمان خود استفاده می کند، اما در عین حال نگرش دینی خود را فراموش نمی کند. در آخرین قسمت مختارنامه قهرمان داستان یعنی مختار، شهادت را بر می گزیند و با قربانی شدن قهرمان قصه، تزویر نیز به رسوایی می رسد.
فریبرز عربنیا در سریال مختار نامه
مختارنامه از آن محدود سریال هایی است که در طول سه دهه انقلاب اسلامی می توان به آن دل سپرد و پای تماشای آن، چه با تخمه و میوه و چه با کاغذ و قلم نشست. میرباقری موفق می شود در اثر خود سخنی جهانی بگوید اما فرم ملی را همچون حافظ و سعدی حفظ کند. دوربین او به موقع نگاهی خیره کننده دارد و به موقع نگاهی نظربازانه. دوربین از ابتدا شخصیت خود را به مخاطب بی حوصله تحمیل می کند و او را درگیر فیلم می نماید. شخصیت سازی مختانامه در پرداختن به مختار، زبیراین عوام، عمرابن سعد و شمرابن زلجوشن و ابن زیاد با بازی و در موقعیت شخصیت پردازی شده و مخاطب با کاراکترها ارتباط برقرار می کند. در مختارنامه می بینیم که چگونه باید دوست داشته باشیم و پای دوست داشتن مردانه بایستیم. می بینیم اشبه الناس کوفه را که چگونه خلف وعده می کنند.
فریبرز عربنیا در سریال مختار نامه
در چند قسمت اول مختارنامه مظلومیت امام حسن (ع) را که تا بیت او کشانده شده دیدیم و مظلومیت حسین(ع) را که با اهل بیت خود به نبرد با اهل باطل برخاسته بود. اما من مظلومیت عدالت را هم در مختارنامه دیدم که گاه عدالت خواهان قربانی این مظلومیت می شوند. مختارنامه جنگ نشان می دهد، اما ما را به نبرد دعوت می کند، نبرد با خویش! نبردی برای انتخاب، انتخاب میان عقل و عشق در دل صحرا!
سید داوود میرباقری در سریال مختار نامه
در سریال هویداست که میرباقری اثر را نما به نما با تمام وجود خود ساخته و هر چه در چنته داشته جلوی دوربین به نمایش گذاشته است. و این پونه پس از سه دهه از انقلاب اسلامی و ضربه های هولناک به نظام جمهوری اسلامی از متهجرین و شلیک شدن به شقیقه مطهری ها، کسی جز میرباقری نتوانسته بود عناصر متعصب، بی بصیرت و دگماتیک مسلمان را نشان دهد.
شما چقدر با این مطلب موافق هستید؟ نظر شما درباره این مطلب و اثر چیست؟ نظر خود را در پایین همین صفحه بنویسید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید.
مثل یوسف پیامبر ماندگار
خدارحمت کنه آقای سلحشور رو
و خدا قوت هم به آقای میرباقری