به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
(خطر لو رفتن داستان)
عرق سرد فیلمی داستان گو است و بزرگترین نقد کار به نوع روایت داستان و شخصیت پردازی کار است.
اثر که در ابتدا سعی میکند جانبدارانه پیش نرود از میانه راه تصمیمش را میگیرد و برای اینکه نشان دهد حق با زن قهرمان فیلم است در ادامه راه همه را از دم تیغ میگذراند و به هیچ کس رحم نمیکند تا قهرمان داستان تنها مظلوم فیلم باشد. فیلم عرق سرد که از ابتدا هم گفته شده بود بر اساس زندگی نیلوفر اردلان کاپیتان تیم ملی فوتسال ساخته شده است روایت افروز (باران کوثری) کاپیتان و بهترین بازیکن تیم ملی فوتسال است که در آستانه حضور در بازی فینال و سفر به مالزی از سوی همسرش یاسر (امیر جدیدی) که مجری معروف برنامه های تلویزیونی است ممنوع الخروج میشود. افروز فقط 4 روز وقت دارد تا خود را به بازی فینال برساند. در این بین خانم نوروزی (سحر دولتشاهی) سرپرست تیم و دوست صمیمی اش مصی ( هدی زین العابدین) به همراه افروز برمیگردند شاید بتوانند رضایت همسرش را برای خروج از کشور بگیرند. در ابتدا تصور میشود روایت فیلم روایت کاملی از زندگی نیلوفر اردلان است اما با کمی تحقیق میفهمیم فقط جزییات اصلی داستان از آنجا آمده و مانند برخی فیلمهای اینچنینی نظرات نویسنده و یا حتی کارگردان به کار اضافه شده ات و مشکل از همینجا شکل میگیرد.
باران کوثری در فیلم سینمایی عرق سرد
شما وقتی روایتی مبتنی بر واقعیت را روایت میکنید یا نباید در اصل واقعیت تصرفی کنید و آن را نعل به نعل تعریف کنید یا اگر تغییری در کار میدهید باید شخصیت پردازی درستی از افرد درگیر در داستان ارائه کنید اما شخصیت ها در این فیلم به فراخور داستان تغییر شکل میدهند. اولین باری که ما شخصیت یاسر را میبینیم پیراهنی با یقه سه سانتِ بسته و کت و شلواری قهوه ای پوشیده که جملاتش را در فضای برنامه های شبکه قرآن و با تاکید بر بسم الله شروع میکند تا در ذهن مخاطب شخصیتی مدهبی جلوه کند در حالی که پس از این سکانس و در ادامه برنامه هایی که اجرا میکند کت و شلوار قرمز و پیراهن یقه باز میپوشد و با خواننده همنوایی میکند و لحن اجرایش عوض می شود و ما دلیل اینکه چرا در نمای اول آنگونه او را به نمایش در می آورند را نمیفهمیم. شاید توجیه این باشد که ما میخواستیم بگوییم یاسر رفتاری متفاوت از جلوی دوربین و در زندگی عادی دارد ولی با همان رفتارهای متشخصانه جلوی دوربین و رفتارهای متضادش در خارج از محیط صدا و سیما نیز این مطلب عیان میشد و نیاز به آن تصوی اولیه نبود .
هدی زین العابدین در فیلم سینمایی عرق سرد
درمورد خانم نوروزی نیز این تناقض موجود است. در اوایل فیلم و سکانس جالب ابتدایی فیلم شاهد رابطه نزدیک او و افروز هستیم به طوریکه با اینکه میبینیم او در مورد حجاب و لباس دختران در زمین مسابقه ( که وظیفه اوست و نه لزوما اعتقادش ) بسیار سخت گیر است ولی وقتی میبیند افروز با خودش گوشی آورده، با مسامحت و لبخند از او میگذرد ، در فرودگاه کنار هم سلفی میگیرند و میخواهد که برایش بفرستد ، وقتی که افروز به مشکل میخورد به جای وظیفه اصلی اش که همراهی تیم است به تهران برمیگردد تا شاید بتواند مشکل اروز را حل کند اما به یک باره با برگشت به تهران انگار همه چی عوض میشود و رابطه شان شکرآب می شود . بعد ها ما باز میبینیم که علی رغم این مشکلات خانم نوروزی بازهم تلاش میکند مشکل افروز را حل کند ولی به یک باره از نیمه داستان به بعد خانم نوروزی که با توجه به پوشش چادر در کنار روسری های رنگی و آستینچه های زیبا نمادی از آدم های مذهبی رو به تجدد هستند به طور کلی تغییر رویه میدهد و تبدیل به آدمی دو به هم زن و دشمن افروز میشود که در همکاری با شوهر افروز باعث اخراج او از تیم میشود. برای این تغییر رویه هم توجیهی مطرح میشود که اصلا قابل قبول نیست و فقط جهت مظلوم نمایی بیشتر از افروز و تخریب نوروزی و یاسر بیان میشود. افروز یک پیشنهاد خارجی دارد که قرار است نماینده باشگاه خارجی در مالزی بازی او را ببیند و اگر پسندید به او پیشنهاد دهد اما به یک باره لو رفتن این موضوع باعث میشود همسر افروز و سرپرست تیم استنباط میکنند که او قصد پناهنده شدن را دارد پس فدراسیون که میتواند با ضمانت باعث شود اجازه یک بار خروج از کشور را به افروز بدهند ، پا پس میکشد و در عوض او را از تیم ملی اخراج میکنند. منطقی غیر منطقی تر از این وجود ندارد. بی رحمی نویسنده فقط شامل قشر مذهبی نمیشود . مصی (نماینده دختران آزاد و تنهای جامعه) دوست صمیمی و همخانه افروز در این یک سالی که جدا از همسرش زندگی میکند نیز در نیمه اول فیلم همه جوره پای رفیقش می ایستند اما ه یک باره در نیمه دوم بعد از کمی کلنجار عاظفی به او خیانت مبکند و او را مثلا لو میدهد و خودش برای همراهی تیم با وعده فیکس بازی کردن به مالزی میرود.
باران کوثری در فیلم سینمایی عرق سرد
پانته آ ( نماینده قشر غرب گرا) وکیل افروز که در نیمه اول فیلم به دنبال کمک به همه است و برای کمک به افروز موضوع را رسانه ای میکند و کمپین راه می اندازد هم در نیمه دوم فیلم با صدای آمریکا مصاحبه میکند و نمیتواند از حقوق افروز دفاع کند . تمام کمپین ها خاموش میشود و از سوی افروز متهم میشود که فقط برای مشهور شدن خودش جلو آمده است.
خانواده هم که در این فیلم بیشتر نقش کشک را بازی میکند و هیچ کدام از عناصر فیلم خانواده ندارند و همه مستقل و تنها هستند . و صد البته افروز تنها ترین و مظلوم ترین آدم قصه است. در اواسط فیلم و قبل از تحول اساسی و بد شدن همه آم ها قصه کمی متعادل برخورد میکند . مرد به اشتباهش اعترافات میکند و افروز که به بهانه ای دروغ یک سال است جدا از همسرش زندگی میکند، کمی شخصیت مظلومش میشکند و امید میرود فیلم نگاه درستی را طی کند اما به یک باره پس از سکانس دفترخانه که یکی از سوالات اساسی را در ذهن مخاطب میکارد ، روال فیلم عوض میشود. افروز و یاسر پس از گذراندن یک شب در کنار هم و بهتر شدن روابط به محضر میروند و سند رسمی امضاء میکنند که در ازای بخشش مهریه از سوی افروز ، یاسر نیز دیگر افروز را ممنوع الخروج نکند اما به محض خروج از محضر یاسر برگه را پاره میکند و توافق را ملغی میکند . حال سوال اینجاست آیا ارزش آن کاغذ بیشتر از سندی است که در محضر ثبت شده. آیا در دادگاه نمیتوانست به آن استناد کند و مجوز خروج از کشور بگیرد. این سوالی است که تا آخر در دهن مخاطب میماند.
باران کوثری در فیلم سینمایی عرق سرد
عرق سرد فیلمی داستان گو و جذاب برای مخاطب است و میتوانست با تغییر نگاه در نیمه دوم فیلم و اصلاح برخی قسمتهای فیلم و فرار از سیاسی کاری تبدیل به فیلمی تاثیر گذار شود . با اینکه حرفی که فیلم میخواهد بزند خوب است و باید فکری به حال حل مشکل خروج از کشور زنان ورزشکار و قهرمان کرد اما نوع روایت میتواند تاثیر بیشتری در ذهن بیننده داشته باشد. عرق سرد با افراط نویسنده و نگاه کارگردان در بیان چیزی فراتر از حقیقت موضوع باعث شده کمی مخاطب را پس بزند و بیشتر زاویه نگاه های منفی اش به شخصیت های دیگر در بین مخاطبان جشنواره مطرح شود تا اصل موضوع داستان.
شما چقدر با این مطلب موافق هستید؟ نظر شما درباره این مطلب و اثر چیست؟ نظر خود را در پایین همین صفحه بنویسید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید.