به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
پیش از شرع نقد فیلم تیک آف ،کمی درباره کارگردان آن بخوانیم.از ساخته قبلی آقای عبدی پور یعنی فیلم “تنهای تنهای تنها”میشد به درک بالای کارگردان از حال و هوای جنوب کشور و آشنا بودن به عمق فرهنگ و منش مردمان این خطه پی برد.فیلم “تیک آف” نیز بسیار خوب این حال و هوا را به بیننده منتقل میکند و همانند فیلم قبلی این کارگردان به هدفش رسیده است.بیشتر فیلم در فضای بیرون اتفاق می افتد و کارگردان از ثبت غیر ضروری فیلم در فضاهای بسته اجتناب کرده است.کارگردان این اثر در راستای انتقال گرما و شور و حرارت مردم جنوب از موسیقی محلی و داستان های مکمل به خوبی استفاده کرده و این یکی از نکات مثبت فیلم است.
احسان عبدی پور در پشت صحنه فیلم تیک آف
در این قسمت از نقد فیلم تیک آف به بررسی عناصر فیلمنامه و داستان میپردازیم.فیلمنامه این اثر به اندازه فضایی که فیلم در آن اتفاق می افتد گرم و پر حرارت نیست. داستان فیلم که در لحظاتی بی شباهت به « باشگاه مشت زنی » دیوید فینچر نیست، با شرط بندی های نابخردانه آغاز می شود که نشانی از اتفاقات هیجان انگیز برای تماشاگر است اما ریتم کُند داستان و همچنین حضور راوی در فیلم که گاهی حساس ترین لحظات فیلم را به جای نمایش در تصویر، بصورت گفتار روایت می کند عاملی شده تا داستان جسورانه عبدی پور در اجرا آنچنان که باید و شاید قوی و تاثیر گذار نباشد.ضرب آهنگ فیلم بعد از مدتی بسیار کند و ناامیدکننده میشود و آن طراوت و هیجان ابتدایی را از دست میدهد.قسمت هایی مانند نشست های شبانه که در ابتدا جذاب هستند،بعد از مدتی تنها تکرار میشوند و اتفاق دیگری که ما انتظارش را داریم رخ نمیدهد.
پگاه آهنگرانی در فیلم تیک آف
در این بخش از نقد فیلم تیک آف به بازیگران آن میپردازیم.عامل دیگری که به ناامیدی ما اضافه میکند بازی نه چندان خوب بازیگران این فیلم است که همین امر عملا باورپذیری داستان را با مشکل روبرو میکند. مصطفی زمانی تلاش زیادی کرده تا بتواند لهجه بوشهری را اختیار کند اما در عمل کاملاً متمایز با دیگر بازیگران محلی فیلم به شمار می رود و تماشاگر هم متوجه ضعف لهجه او می شود. پگاه آهنگرانی هم در ادامه بازیهای ضعیفش در دو سال اخیر، در تیک اف بازی ضعیفی از خود ارائه داده. حضور رضا یزدانی خواننده در فیلم نیز جز استفاده از شهرت این بازیگر و افزایش فروش احتمالی فیلم، توجیه دیگری نداشته است. یزدانی کاریزمای مرد تنها و خسته را از موسیقی اش به فیلم منتقل کرده و بصورت مستقل شاهد پرداخت شخصیت در او نیستیم و بازی او هم چنگی به دل نمی زند.
مصطفی زمانی و پگاه آهنگرانی در فیلم تیک آف
فیلم تیک آف از نظر رنگ و لعاب دارای سطح خوبی است و توانسته تماشاگر را از فضای آپارتمانی بیرون ببرد و تجربه ای به سبک مردم جنوب را ارائه کند،اما در عین حال دارای ضعف های کارگردانی است که احتمالا به دلیل عدم آشنایی کافی کارگردان به این ژانر است.با این حال میتوان گفت که فیلم تیک آف در این برهه فیلم متفاوتی است که لذت خاص خود را برای تماشاچی سینما خواهد داشت.ناگفته نماند که فیلمتیک آف تا اینجا فروش خوبی داشته است.
شما چقدر با این مطلب موافق هستید؟ نظر شما درباره این مطلب و اثر چیست؟ نظر خود را در پایین همین صفحه بنویسید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید