به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
«تنگه ابوقریب» در آرامش کامل شروع میشود. در کنار رودخانه و با نمایش مردم و رزمندگانی که در حال تفریح هستند. جنگ به ظاهر پایان یافته اما همه چیز بیانگر آرامش پیش از طوفان است. داستان «پیرمرد و دریا» که دکتر (جواد عزتی) در حال خواندن آن است به آنجایش رسیده که ماهی بزرگ شکار شده اما هنوز برای شادی کردن زود است، زیرا اکنون زمان مواجه شدن با کوسههایی است که نمیخواهند دیگران باور کنند پیرمردی با دستهای خالی موفق به شکار بزرگترین صید ممکن شده است.
فیلم سینمایی تنگه ابوقریب به کارگردانی بهرام توکلی
«تنگهی ابوقریب» بیتردید حلقهی مفقودهی سینمای دفاع مقدس است، چه آنکه برای اولین بار جنگ را بدون فیلترگذاری و روتوش تصاویرش به مخاطبش عرضه میکند. دقیقا همانند آنچه که پیش از این در آثار مکتوبی همانند «سفر به گرای 270 درجه» احمد دهقان سراغ داشتیم و جایش به وضوح در سینمای این عرصه احساس میشد. به همین منظور دوربین فیلمساز کاملا در دل روایت جا گرفته و در میان میدان نبرد همراه با شخصیتهایی که از دید او برای خلق حماسه، همه به یک اندازه اهمیت دارند؛ به این سو و آن سو میرود و البته شاهکار فیلم در آن است که مبهوت همین خلق تصاویر نزدیک به واقعیت نشده و در همین روایت مستندوار خویش، به احساسات و عواطف شخصیتهایش هم میپردازد و همین دقت نظر به این موضوع است که باعث میشود در اوج تنگنا و تنش جنگی دغدغههای فرماندهی را تصویر کند که نه برای شهادت سربازانش که برای تشنگی آنها اشک میریزد.
فیلم سینمایی تنگه ابوقریب به کارگردانی بهرام توکلی
«تنگه ابوقریب» فیلم علی است. علی که قرار است ببیند و بماند و آینده را بسازد. علی که در طول بیست و چهار ساعت مدت زمان وقوع رخدادهای فیلم به اندازهی یک عمر میبیند و میآموزد و رشد میکند. علی که ابتدا به راحتی افرادی را که در حال عقبنشینی از میدان نبرد هستند، قضاوت میکند چون خودش نبوده و ندیده که میدان نبرد از آنچه که شنیده بسیار هولناکتر است؛ همانند بسیاری از ما که به راحتی جنگ و رزمندگانش را قضاوت میکنیم بدون آنکه حتی طعم یک ثانیه از التهاب آن را چشیده باشیم. علی که ابتدا قرار است عکاس صحنههای جنگ باشد اما در پایان خود تبدیل به تصویر زندهای از جنگ میگردد تا آن را با گوشت و پوست و استخوانش به آیندگان منتقل کند نه با عکسهای دوربینش.
شما چقدر با این مطلب موافق هستید؟ نظر شما درباره این مطلب و اثر چیست؟ نظر خود را در پایین همین صفحه بنویسید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید.