به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
درام اجتماعی «فصل نرگس» نوشته و کار نگار آذربایجانی دومین ساخته سینمایی او بعد از فیلم «آینه های روبرو» است؛ نگاه به مسائل و مشکلات افراد در زندگی همراه با نکته بینی و دغدغه های زنانه ،محور توجه این سینماگر به سینما و جامعهی امروزی است. آذربایجانی که مسیر سینمای حرفه ای را اخلاق مدارانه تجربه و طی می کند در «فصل نرگس» هم داستانک های فیلم خود را انسان مدارانه روایت کرده است.
توجه به هویت، اصالت و ویژگی های انسانی و شخصیتی آدم ها و احترام به اقدام های پسندیده ای چون اهدای عضو، پوشش دهنده نقاط ضعف کاراکترها و موضوعات در فیلم «فصل نرگس» است. با آنکه فیلم دوم آذربایجانی در کل ساختاری جمع و جور و فکر شدهای درون خود دارد ولی نگاه ناپخته، سطحی، شعاری و اغراقآمیز به مسأله انسانی اهدای عضو به دلیل کم مایگی هنری، نمایشی و سادهبینی فراتر از حد معمول باعث شده تا مشکلات و گرفتاری های زنانه شخصیت های فیلم پررنگ تر از مقوله اهدای عضو شود.
نقد و بررسی فیلم فصل نرگس را با مرور داستان و بیان نقاط ضعف و قوت آن ادامه میدهیم.فیلم چند قصه را باهم روایت می کند که هرکدام درگیر داستانی هستند و کارگردان به طور موازی به روایت آن ها می پردازد.فیلم دارای نگاه فمینیستی اصیل نیست و بیشتر سعی دارد تا درباره معضلات اجتماعی با دیدگاهی فرهنگی و جدی صحبت میکند.
فیلم دارای داستانها و شخصیتهای متعددی است که یکی درگیر عشق است و دنبال فرصتی برای ابراز محبت و جذب مرد مورد علاقه اش میگردد. دیگری در پی طلاق و جدایی است و زندگیش معلق مانده و تکلیفش با طلاقی که گرفته هنوز روشن نیست و منتظر یک اتفاق است، زنی دیگر کودکش را از دست داده و خودش را مقصر میداند و میخواهد از خودش انتقام بگیرد،
داستان کاراکتری دیگر که به راننده تاکسی بودن علاقه دارد و دوست دارد به این شغل مشغول شود و در نهایت داستانی دیگر که در آن زنی رانندهی آژانس است و به دنبال اتفاقاتی که پیش می آید قصد کمک به یک بازیگر مشهور را دارد و اتفاقاتی برایشان پیش می آید .
در داستانی دیگر دختری تازه ازدواج کرده است و بیش از آنکه به خود فکر کند به فکر دیگران است و قصد انجام کاری خیر دارد و در آخر پرداختن به ماجرای عسل بدیعی ،بازیگر سینما که پس از مرگ مغزی اعضایش را اهدا کرد و جان بسیاری را نجات داد.
ریما رامینفر در فیلم فصل نرگس
از نقاط ضعف فصل نرگس میتوان به دکوپاژ و شلختگی صحنههای درونی فیلم و همچنین عدم انسجام آن در تدوین و کارگردانی اشاره کرد. اما شاید بزرگترین نقطه ضعف فیلم را باید در پایانبندی فیلم و اصرار کارگردان بر پایانی خوش جست و جو کرد. همین اصرار بیهوده باعث میشود تا پایان فیلم بیشتر شبیه مجموعههای تلویزونی باشد تا یک کار سینمایی.
از نقاط قوت این فیلم نیز میتوان به بازی بازیگران اشاره کرد.با توجه به این که این فیلم بازیگران بسیاری را در خود جای داده،باید به مهارت کارگردان در کنترل و به اصلاح بازی گرفتن از آنان خستهنباشید گفت و سختی کار را درنظر گرفت.
در آخرین بخش از نقد فیلم فصل نرگس ،به مرور و ذکر خلاصهای از آن میپردازیم.فیلم «فصل نرگس» گرچه موضوعی خوب و البته تکراری را دستمایه ساختار هنری خود قرار داده اما به علت روایت تکراری و ساده اندیشانه و اغراق در ارائه سوژه های عاشقانه و گرایش های زنانه از سطح یک فیلم متوسط عبور نمی کند. هرچند «فصل نرگس» فصلی از زندگی نرگس است اما فصل مهمی در پرداخت و روایت دراماتیک خلاقانه و نوآور مضمون و محتوای آن نیست. با این همه «فصل نرگس» به علت احترام به انسان و انسانیت فیلمی محترم است و میتواند رضایت مخاطب را تاحد قابل قبولی کسب کند.
شما چقدر با این مطلب موافق هستید؟ نظر شما درباره این مطلب و اثر چیست؟ نظر خود را در پایین همین صفحه بنویسید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید.