به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
کل سریال را به صورت قانونی و حلال از لینک زیر دانلود کنید:
در قسمت دوم از فصل اول سریال عاشقانه با پردهبرداری از یک راز در زندگی حاج یونس مواجه میشویم. رازی که مربوط به سی سال پیش است. با برملا شدن این امر، رابطهی حاج یونس (مسعود رایگان) با گیسو (مهناز افشار) مشخص میشود. بعد از پیگیریهای رضا (حسین یاری) و تعقیب و تهدید گیسو، بالاخره او را وادار میکند تا از نوع ارتباط با پدرش صحبت به میان آورد. در پی اعتراف گیسو معلوم میشود که حاج یونس در جوانی دختری روستایی را برای دو الی سه ماه به صیغهی خود درمیآورد و سپس او را ترک میکند اما زن جوان که باردار شده، بعدازآن ماجرا با مشکلات عدیدهای برای تنها بزرگ کردن دخترش روبهرو میشود و حال پس از قریب به سی سال، گیسو (دختر حاصل از این ازدواج موقت) به سراغ پدر آمده است و برای تأمین مخارج زندگی از او مطالبهی پول میکند.
اساسا در سینمای ایران پرداختن به موضوع صیغه و ازدواج دوم تابو محسوب میشود و بعد از اکران با حواشی فراوانی همراه است. از نمونههای پررنگ این امر میتوان به فیلم «خصوصی» ساختهی حسین فرحبخش اشاره کرد. در این فیلم فردی موجه در ارتباط با زنی جوان او را صیغه میکند و به این ارتباط پنهانی ادامه میدهد تا جایی که در پایان مجبور میشود زن را به قتل برساند؛ اما این فیلم به دلیل صراحت بیان و پرداختن بیپرده به این رابطه، مورد اعتراضات شدیدی قرار گرفت و خیلی زود از پردهی سینماها پایین کشیده شد تا جایی که برخی رسانهها خصوصی را فیلمی پورنوکرات (اصالت فحشا) نامیدند. از موارد دیگر میتوان از فیلم جنجالی شوکران ساختهی بهروز افخمی نام برد. این فیلم هم با موضوع صیغهی مردی با پرستار بیمارستان همراه است که در زمان خود با حواشی بسیاری روبرو بود و اولین تجمع صنفی علیه یک فیلم را رقم زد که جامعهی پرستاران داستان آن را توهین مستقیم به این قشر قلمداد کردند. در سالهای اخیر نیز کارهای دیگری با محتوای ازدواج موفقت در سینمای ما ساخته شده است که آخرین آن «فیالمدت المعلوم» به کارگردانی وحید امیرخانی است. در این فیلم که داستان بهطورکلی حول مسئلهی صیغه گردش میکند، با نگاهی طنز به دید منفی و بدبینانهی جامعه نسبت به این مسئله میپردازد. با نگاه کلی بر اساس آنچه در آموزههای دینی ما وجود دارد صیغه امری شرعی محسوب شده زشت و زننده بهحساب نمیآید، ولیکن در فرهنگ ما عملی نیست که موردقبول خانوادهها و اقشار مختلف جامعه قرار بگیرد و اغلب موجب مناقشه و اختلافات شدید میشود که در سریال عاشقانه نیز شاهد این اختلافات هستیم.
محمدرضا گلزار در سریال عاشقانه
در این مجموعه هم شاهد هستیم که همسر حاج یونس بهشدت نگران روابط پنهانی او است. بااینحال رضا همهی سعی خود را به کار میبرد تا این موضوع را از مادرش مخفی نگه دارد. هرچند که در مورد برملا کردن این راز، از سوی حاج یونس مورد تهدید قرار میگیرد. منوچهر هادی در سریال عاشقانه سعی کرده است تا موضوعات اجتماعی مبتلابهجامعه را به تصویر بکشد و میتوان گفت در این کار تا حدودی موفق بوده و لااقل از ساختههای پیشین او یک گام جلوتر است. این موضوع که اخیراً در خیلی از خانوادهها حیوان خانگی جای رابطهی عاطفی زوجین را پرکرده است، یکی از واقعیات تلخ جامعهی ما است؛ و بحث دیگر ازدواجهای با اختلاف سنی زیاد برای مسائل مالی است. مجموعا این داستانها، عاشقانه را تشکیل میدهند، سریالی که اجتماعی و دغدغهمند است.
منوچهر هادی در در پشت صحنه سریال عاشقانه
در مورد بازیها باید گفت حسین یاری بهخوبی نقش خود را ایفا کرده و برادری دلسوز و همسری عاشق است. مهناز افشار توانسته گیسوی مرموز و مجهول داستان را بهدرستی عینیت خارجی ببخشد؛ و پانتهآ بهرام در کنار رضا مکمل بهجایی است. محمدرضا گلزار که همیشه موردانتقاد اهل نقد و حتی بینندگان قرار دارد، این بار سعی کرده است تا لحن، فن بیان و اَکت خود را بهتر کند که تا حدودی موفق هم عمل میکند. درواقع نقش سهیلِ عاشقانه برای گلزار پیشرفت محسوب میشود. در کنار او ساره بیات قرار دارد، هرچند نقش جای کار ندارد اما بازی او بهاندازه و مناسب است؛ اما کاراکتر جذاب داستان پیمان با بازی هومن سیدی است که به بهترین نحو شکلگرفته است و این مدیون نقشآفرینی دلنشین سیدی میباشد. باوجود تمام مشکلات و چالشها و برخوردها، او فرد بیدغدغهی سهلانگاری است که با رفتار و طرز بیان خود بیننده را بهخوبی جذب میکند.
مهناز افشار و حسین یاری در سریال عاشقانه
عاشقانه میتواند بهتر از این باشد و شخصیتپردازیها نیاز به جزییات بیشتری دارد. نقشهایی چون حاج یونس یا دخترخالهی پگاه پرداخت مناسبی ندارند و تنها حضور دارند. فیلمنامه نیز به عمق داستانی بیشتری احتیاج دارد. رابطهی بین سهیل و پگاه تا حدود زیادی شکل نگرفته است یا نحوهی ورود دختر جوان فیلم با بازی سارا رسولزادهمیتوانست بهتر از این باشد. اینکه بهیکباره دختری وارد بازی رالی شود، مسابقه را برنده شود و فردای آن با پیمان دو قرارداد مهم ببندد بدون حتی ذرهای شناخت، امری است که در واقعیت شاید کمتر رخ بدهد و حال که سریال عاشقانه قصد دارد سریالی اجتماعی باشد باید سعی کند اتفاقات آن تصویری حقیقی از جامعهی بیرون باشد و در بستری از جنس واقعیت داستان را تعریف کند.
پانتهآ بهرام در سریال عاشقانه
منوچهر هادی در این مجموعه هرچند که بهتر از قبل نشان داده است، اما هنوز در بازی گرفتن از بازیگران نیاز به کار دارد و گویی به سطحی نرسیده است که بتواند تمام زوایای یک بازی خوب و پخته را از بازیگرانش بخواهد. همچنین در طول سریال قاببندیهای قوی نمیبینیم و درواقع قاببندی تلویزیونی را شاهد هستیم. میزانسن و چیدمان صحنه هم چنگی به دل نمیزند. در مواردی دکوپاژ بهجا است، اما در مواردی هم اصلاً خوب نیست. منوچهر هادی در مقام کارگران باید بیشتر بر روی این المانها کار کند، خصوصا فیلمبرداری دچار ضعف شدیدی است و باید خیلی بهتر از اینها باشد.
شما چقدر با این مطلب موافق هستید؟ نظر شما درباره این مطلب و اثر چیست؟ نظر خود را در پایین همین صفحه بنویسید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید.