به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
نیاز مبرم مردم به امید و نشاط و شادمانی و سرگرمی و نبود آثار خوش ساخت اجتماعی و کمدی که با زندگی و فرهنگ و سلیقه تماشاگر ایرانی همسو باشد به ناچار گروه هایی از مردم را از سینما و تلویزیون گریزان کرده و پای برنامه های نازیبا، سطحی و شلخته ماهواره ای نشانده است. با این همه و در واقع آن عده ای که راهی سینماها می شوند تا به تماشای فیلم های خوش پرداخت و با محتوای اجتماعی اندک و یا آثار به اصطلاح خنده دار سطحی و پیش پا افتاده بپردازند چراغ سینمای ایران را روشن نگه داشته اند.
کوروش تهامی در فیلم آشوب
اغلب سازندگان فیلم های به ظاهر طنز که توانایی ساختن آثار کمدی سالم اجتماعی و خانوادگی را ندارند با سوء استفاده از نیاز مخاطب به شادی و سرگرمی با تمسخر فرهنگ جامعه و عرضه شوخی های کلامی و فیزیکی سبک و سخیف سعی در تولید آثار به اصطلاح سرگرم کننده دارند و سعی آن ها بیش از توجه به ساختار استاندارد و محکم سینمایی و استفاده از سوژه های تازه و پرداخت های مناسب سینمایی به گیشه و سوداگری معطوف است.
آشا محرابی در فیلم آشوب
از همین رو چنانچه شرایطی درست در سینمای کشور حاکم شود و تولید فیلم های خوب و سالم اجتماعی و کمدی رونق بگیرد و آثار دیدنی بر پرده سینماها جلوه نماید آن وقت است که تماشاگر با انتخاب فیلم های قابل تأمل که ارزش وقت گذاشتن و دیده شدن را داشته باشند به سینما می رود و دیگر فیلم های سبک و سطحی و مبتذل نمی توانند در گیشه و میان مخاطبان جایگاه داشته باشند. در میان سازندگان فیلم های نامناسب خنده دار دست برقضا کاظم راست گفتار از جمله فیلمسازان کاربلدی است که توانایی ساختن فیلم های متفاوت با گرایش های طنز و خنده دار را دارد و نبض خواب تماشاگر را هم می داند.
داریوش فرهنگ در فیلم آشوب
او که در پرونده سینمایی خود چند فیلم به نسبت سرگرم کننده دارد این بار با اجتماع گروهی از چهره های شناخته شده سینما و تلویزیون کوشیده یک کمدی درام خانوادگی و اجتماعی سرگرم کننده بسازد که تنها به دلیل استفاده از سطحی ترین شوخی ها و نامناسب ترین صحنه ها صرفاً تاحدی به عنصر سرگرم سازی مخاطب نزدیک شده است. البته این نزدیکی به دلیل داشتن مضمون نو، داستان خوب، پرداخت مطلوب و روایت جذاب سینمایی نیست که حاصل وصله و پینه کردن صحنه هایی از فیلمفارسی های کمدی خانوادگی سخیف سینمای قبل از انقلاب و فیلم های هندی است.
کوروش تهامی در فیلم آشوب
«آشوب » گرچه ممکن است در غیبت و نبود فیلم های خوب کمدی و در مقایسه با فیلم های متوسط طنز دیگر در گیشه آشوب کند ولی این به معنای خوب بودن و یا بالاتر بودن ساختار هنری و محتوایی آن از فیلم متوسط میلیاردی «خوب، بد، جلف» و حتی فیلم کمدی انتقادی «گشت ۲» نیست! «آشوب» هم مانند دیگر آثار رایج شبه خنده دار سینمای ایران با سوء استفاده از نیاز مخاطب به خنده و شادی و سرگرمی تولید و اکران شده و فاقد هرگونه امتیاز و ارزش داستانی، سینمایی و بازیگری است و از سینمای سالم اجتماعی و کمدی فاصله بسیار دارد.
راست گفتار می تواند کمدی های اجتماعی سلامت و سرگرم کننده بسازد به شرط آنکه به فرهنگ و سلیقه مخاطب احترام گذارد، از فیلمنامه های پرداخت شده استفاده کند، از بازیگرانش بازی های خوب و غیرکلیشه ای بگیرد و در کارگردانی به جای تقلید یا چشمداشت به کمدی های سبک بر خلاقیت و نوآوری در کمدی سازی تکیه کند. فروش «آشوب » به دلیل خوبی هایی که ندارد نیست بلکه به علت تشنگی مخاطب برای تماشای فیلم های کمدی و سرگرم کننده است.
شما چقدر با این مطلب موافق هستید؟ نظر شما درباره این مطلب و اثر چیست؟ نظر خود را در پایین همین صفحه بنویسید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید