به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
پدر خانواده مرده است و بازماندگان مقدمات انتقال جنازه به قبرستان را مهیا می کنند تا اینکه آقای احمدی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز می رسد و به دختر (سایه) و خواهرزاده ی (مجید) متوفا می گوید که پدرشان وصیت کرده جنازه اش بعد از مرگ برای کارهای علمی به دانشگاه علوم پزشکی منتقل شود. و همین ماجرا آغاز کشمکشهایی بی پایان و گاها بی منطقِ آدمهای داخل خانه با یکدیگر می شود.
شنیدن هشتاد دقیقه لهجه شیرین آذری می توانست یکی از شیرین ترین فیلمهای جشنواره فجر را برای مخاطبان رقم بزند. ولی گویا اصغر یوسفی نژاد نه تنها بنایی برای تاباندن نوری به جان مخاطب ندارد، بلکه شاید قصد جان مخاطب را کرده است و می خواهد با ساختار و داستانش او را خفه کند. دوربین روی دوستِ حمید مهرافروز تمام تلاش خود را می کند که نماها را به صورت پیوسته به یکدیگر منتقل کند. دوربین دائما از روی دوش یکی از شخصیتهای اصلی به دوش دیگری منتقل می شود و قرار است روابط بین اعضای خانواده در این رفت و آمدهای پیوسته کشف شود. اما تدبیر ضعیف کارگردان باعث شده است ما با فیلمی مواجه شویم که ۹۵ درصد نماهای آن بسته است، نورها کم و محیطی هستند و برخورد بازیگران با فیلمبردار خیلی اوقات سکانس پلانهای فیلم را غیرقابل دیدن می کند. با وجود تلاشهای زیادی که برای گرفتن نماهای این فیلم شده و نیز با وجود تلاش خوب تیم بازیگری، اما تماشای فیلمی که به زور می شود گفت برای صفحه موبایل ساخته شده است در پرده سینما حاصلی جز سردرد برای مخاطبانش ندارد.
و همه چیز زمانی بغرنج تر می شود که می فهمیم سایه به همراه نادر شوهرش، پدرِ آلزایمری شان و برادرشان را کشته اند تا از طریق ارث پدر راهیِ کانادا شوند و آنجا به دور از هیاهوهای کشورشان زندگی آرامی را تجربه کنند! کاش فیلمسازهای ما یاد بگیرند اینقدر راحت وقایع رخ داده در خانه کوچک خود را به خانه بزرگترشان یعنی وطن نسبت ندهند. چه بخواهند چه نخواهند، فیلم تعمیم می پذیرد و تصویری که آنور آبی ها پس از تماشای این فیلم از خانه های ایران در خاطرشان باقی می ماند چیزی نیست جز سرزمینی که در آن خانواده از بین رفته است و دخترها برای نجات از این سرزمین و پناه به غرب، حتی حاضرند پدر و برادر خودشان را به قتل برسانند.
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]