به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
پرونده خندوانه در فصل اخیر مثبت بود:
مهم ترین پیام«ادا بازی» خندوانه، مشارکت و کار گروهی مثبت است.
این روزها شاهد انتقادهای️ تند و تیز از برنامه تلویزیونی ادا بازی خندوانه هستیم.
برخی نکاتی که در این انتقادها اشاره شده قابل قبول است اما اینکه با نگاه کاملا منفی و جانبدارانه کلیات برنامه را زیر سوال ببریم منصفانه و کارشناسانه نیست .
مثلا اینکه چرا محتوا و سطح مسابقه «ادابازی» با "مسابقۀهفته"ی منوچهر نوذری برابری نمی کند و از نظر کیفی کم سطح است، مقایسه ای مع الفارق است زیرا اساسا این دو برنامه از نظر قالب و مخاطبان هدف، متفاوت هستند و قابل مقایسه نیست.
"مسابقۀ هفته ها" درساختارومحتوا(اطلاعات عمومی) جدیست اما مسابقه ادابازی در ساختار طنز و سرگرم کننده قرار می گیرد البته با مضمون اطلاعات عمومی
جای برنامه هایی مشابه «مسابقه هفته» در تلویزیون چند سال خالیست. بنابراین انتقاد به نبود این برنامه ها قابل قبول است اما مقایسه با برنامه ای مثل ادابازی انتقادی غیر حرفه ایست.
اتفاقا با وجود جذابیت های فضای مجازی و کم شدن بینندگان تلویزیون رسانه ملی می تواند با ساخت برنامه های سرگرم کننده، مخاطب قهرکرده با تلویزیون را اشتی دهد.
از طرفی اغلب مسابقه ها و برنامه های ترکیبی تلویزیون با ماهیت انفرادی، کار گروهی را ترویج نمی دهد ولی برنامه ای مثل ادابازی با دو نفر شرکت کننده توانست مهم ترین پیام خود یعنی کارگروهی مثبت را به مخاطب انتقال دهد و مروج مشارکت و همکاری گروهی شود.
همچنین ماهیت برنامه طنز است و بیننده مینشیند پای خندوانه تا بخندد. پیام برنامه ادا بازی خیلی بهتر ماندگارتر به مخاطب منتقل می شود و این هنرِ برنامهساز است که جامعۀ مخاطبش را هم بخنداند و هم آگاه کند.
بخش های دیگر خندوانه هم از لحاظ پیام های مثبت دست کمی از ادابازی ندارد؛
ایتم «استاد کهنمویی» استادی می اید و از وجوهِ علمی پیام های اجتماعی را منتقل می کند و مخاطب را هم می خنداند.
میهمانانِ صنفی برنامه خندوانه مثل آتشنشانان و پاکبانان میآمدند و اطلاعات شغلی و اجتماعی میدادند.
شرکتکنندههایی مبتلا به "اماس" و "سندرم داون" میآمدند و جامعه را نسبت به ابعاد این بیماریها آگاه میکردند.
"استندآپکمدی"هایی که پُر از محتوا بود و "خندانندۀ برتر"ی که محملی بود برای کشف کمدینهای مستعد
اهالی هنر و موسیقی که می امدند و با مخاطبان خود از زاویه دیگر سخن می گفتند.
ملاحظه میفرمایید؟
جامعه میخندید، اما خروارخروار آگاهی هم کسب میکرد.
خدا بیامرزد آن نابغۀ طنز رادیو و تلویزیون ؛ منوچهر نوذری که مرحوم شده اما هر دوره زمانی مخاطب و مقتضات خود را دارد، هرچند تعداد برنامه های سرگرم کننده مثل "ادابازی" و«خندوانه» کم است اما باید "اندیشه" را گسترش داد و فرصت های بیشتری به برنامه سازان خلاق داد و انتقاد منصفانه کرد نه مقرضانه ....
شما چقدر با این مطلب موافق هستید؟ نظر شما درباره این مطلب و اثر چیست؟ نظر خود را در پایین همین صفحه بنویسید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید.
موافقم
رامبد اینو بخونه چه ذوقی میکنه😅