به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
خیلی ها منتظر لاتاری بودند ،یعنی مهدویان چه میخواهد بسازد؟ که نمی گذارند! بعد از پخش لاتاری میتوان گفت بالاخره مهدویان فیلم ضعیف خود را ساخت. فیلم یک ایده جهانی است اما با یک بیانیه ایرانی ،برعکس دو ساخته گذشته مهدویانکه یک داستان ایرانی بود با زبان جهانی . شاید اگر پایان فیلم را از آن جدا کنید یعنی چهار دقیقه آخر آن اتفاق ویژه ای و تازه ای رخ نمیدهد. مهدویان بیان کرده این فیلم از احساسش بر میاید. و این حرف درستی است ،مهدویان در صفحه صفحه فیلمنامه نامه اجازه داده احساسش بیشتر حاضر باشد تا ذهن ساختار شناس و منطق روایی یک فیلمنامه نویس.
فیلم سینمایی لاتاری به کارگردانی محمدحسین مهدویان
مخاطب صرفا ایرانی 1396 غالبا از دیدن این فیلم سرگرم خواهد شد و دلش خنک خواهد شد . هدفی که شاید مهدویان برای آن فیلم را ساخت باشد.
داستان دیر شروع میشود این امر در فیلمهای ایرانی عادی شده ، دغدغهی شناساندن شخصیتها امری سخت برای فیلمنامه نویسها و کارگردانها شده است .
داستان دو بخش دارد و دو طیف بازیگر.شخصیتهای اضافی در بخش اول کاملا مشهود هستند . وجود تیپ جواد عزتی کاملا بی دلیل است. مهدویان نباید بگذارد که مخاطب احساس کند دارد برای تیمش یا بازیگرانش خلق شخصیت یا تیپ میکند.
فیلم سینمایی لاتاری به کارگردانی محمدحسین مهدویان
شاید بعدها مهدویان به این نتیجه برسد که کاش میگذاشت فقط داستان بر این ایده حکمرانی میکرد و مفاهیم ریز و درشت حکومتی و سیاسی و حتی حزبی ،در نقش پیدا کردن ماجرا ها تاثیر پیدا نمیکرد تا مخاطب جهانی پیدا کند.
نتوانستن خلق کردن یک قهرمان در فیلم داستانی ،کاملا دیگر از حالت فرضیه دارد خارج میشود! مهدویان میخواهد قهرمان خلق کند اما نمیتواند . برای همین مسئولیت یک قهرمان را چند نفر بدوش میکشند، که درنهایت قهرمان شکل نمی گیرد.
پشت صحنه فیلم سینمایی لاتاری به کارگردانی محمدحسین مهدویان
فیلمنامه ضرب آهنگ خوبی از ماجراها را دارد اما چون حول شخصیتهای ثابتی نمی چرخد و کنش و واکنشها متمرکز نیست و چون ما با داستان واحدی مواجه هستیم و با اپیزود طرف حساب نیستیم، به فیلم ضربه میزند.
ساعد سهیلی به عنوان قهرمان یک سیر بدون کنش و واکنش را تا ماجرای نامزدش دنبال میکند ونهایتا واکنشش همراهی با جواد عزتی در اواسط فیلم است. اما کنش و واکنش اصلی را هادی حجازی فر انجام میدهد و در واقع او قهرمان فیلم میشود و اوست که فیلم را به پایان می برد .
فیلم سینمایی لاتاری به کارگردانی محمدحسین مهدویان
در مقابل جبهه متخاصم و شرور درست طراحی نشده است بر عکس فیلم ماجرای نیم روز، مهدویان روی شناخت قبلی مخاطب حساب باز کرده و یکی از نقاطی که میگوییم مخاطب فقط ایرانی است آنهم ایرانی سال 1396همینجاست، رفتارهای پست ضد قهرمان روی تصویر ، المانهای مشخصی ندارد، لذا در چهار دقیقه پایانی این نکته بیشترین ضربه را در توجیه تصمیم هادی حجازی فر وارد میکند.
پشت صحنه فیلم سینمایی لاتاری به کارگردانی محمدحسین مهدویان
اما چهار دقیقه پایانی درست است ، کلیشه نیست،جسارت دارد و توجیه پذیر است و مخاطب جهانی دارد.
تصور این بود که ساخت این فیلم حجمه های جریان های شبه روشنفکری را از مهدویان دور خواهد کرد اما اتفاقی برعکس رخ خواهد داد و هجمه ها قوی تر و عمیق تر خواهد شد.
با تمام تفاسیر فیلم ارزش چندبار دیدن را دارد. تا دلتان خنک شود.
شما چقدر با این مطلب موافق هستید؟ نظر شما درباره این مطلب و اثر چیست؟ نظر خود را در پایین همین صفحه بنویسید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید.