به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
روایت پیچیده، پرتعلیق، و با ریتم تند «یک روز بخصوص»، مخاطب را وارد یک چرخه میکند، که تا پایان فیلم نمیتواند از آن بیرون بیاید. چرخهای که باید آن را «یک سفر درونی، به همراه یک مرد شریف» خواند. در همان سکانس اول، شخصیتها را میشناسیم. با روابط و تاثیرگذاریشان با یکدیگر آشنا میشویم. با آنها، و مخصوصن با شخصیت قهرمان آزادمرد قصه، «حامد»، گره میخوریم و سپس اتفاقی که رخ میدهد، می تواند یک روز تمام، ما را به دنبال او مشکلاتی که در زندگی کاری و شخصیاش دارد، بکشد.
مصطفی زمانی در فیلم یک روز بخصوص
فیلم به دغدغهی روز پرداخته. تحریمهای دارویی، و مشکلات پزشکی و دارویی که آنها به وجود آوردهاند، و دستهای پشت پردهای که با سودجویی در این امر جان مردم را به خطر میاندازند، سوژهی فیلمِ اسعدیان شده است. البته او روی این مسئله باقی نمیماند به سرعت مسئلهی دومش را مطرح میکند: فروش غیرقانونی اعضای بدن. قهرمان داستان، به عنوان مردی که خانواده را میشناسد و محترم میدارد، و روزنامهنگاری شریف که دوست دارد قلمش حقیقت را بنویسد و از ظلم جلوگیری کند، مدارکی علیه قاچاقچیان دارو جمعآوری کرده، اما از سویی دیگر، خود به عنوان اولین جرم بزرگ زندگیاش، دست به خرید غیرقانونی قلب برای خواهرش میزند. سفر آغاز میشود و قهرمان، انسانیتش را در برابر جان خواهر خود قرار میدهد. جدالی که در طرف دیگرش نوجوانی است که در صف اهدای اعضا قرار دارد و حامد باید او را نادیده بگیرد.
فرهاد اصلانی و مصطفی زمانی در فیلم یک روز بخصوص
سازگار(فرهاد اصلانی) در دیالوگی اشاره میکند که: «زندگی یعنی انتخاب.» و فیلم با تمام وجود میکوشد که انتخاب حامد، برای خواهرش انتخابی درست باشد. هرچند سیر نزولی شخصیت در داستان وجود دارد و او با اولین تصمیم اشتباهش، به دریایی از اشتباهات میافتد و زندگیاش را پای خطایش قمار میکند، اما همهچیز دست به دست هم میدهد تا تصمیمی که گرفته، نادرست نباشد.
فرهاد اصلانی در فیلم یک روز بخصوص
چیزی که در این فیلم جالب است، دستی از بالاست که به شخصیت کمک میکند. این کمک تاثیر جهتدهیهای نویسنده نیست، چرا که داستان فیلم، طبق سیر منظم و درست روایی خود جلو میرود، بلکه انگار حمایتی از سوی خداست، و یا ندای وجدان حامد، که او را از فطرتش دور نمیسازد و باعث میشود انسانیتش، بر نفس او غلبه کند. «وجدان» برای قهرمان «یک روز بخصوص» مهم است. با شخصیتی رو به رو هستیم که آدمیت از اولیات اوست، و این مسئلهایست مهم که دیگر در کمتر فیلمی میتوان دید.
مصطفی زمانی و محسن کیایی در فیلم یک روز بخصوص
جذابیت سینمایی، مفهوم معنوی
شخصیتها، آنقدر خوب پرداخت میشوند و با یک دیگر کنش و واکنش نشان میدهند که جزئیات داستان را مو به مو پُر میکنند و جای خلأ باقی نمیگذارند. حتا کوچکترینِ آنها نیز برای خود درامی جذاب دارند. سیر داستانی، با رخ دادن سریع اتفاق اولیه، مخاطب را شوکه کرده، و در ادامه، با کاشتهای مناسب در ابتدای داستان، روایت جذاب و متنوعی پیش چشم مخاطب میگذارد. هر چند در یک سوم انتهایی، سیر داستان کمی کُند میشود و ریتم خود را از دست میدهد، ولی درام همچنان برجای خود باقی است، و پس از پایانبندی، رضایت را میتوان در چهرهی تماشاگران اثر دید. کارگردان، قصهی پیچیده را به سادگی تعریف میکند، و از تکلف تصویری پرهیز کرده، اجازه میدهد داستان مخاطب را جلو ببرد. این اتفاق مثبتی است که در اکثر آثار اسعدیان رخ داده است. فیلمبرداری نیز در این امر از او تبعیت میکند. تدوین دارای ریتم است و از ضرب نمیافتد. اما جای خالی یک موسیقی خوب، در اکثر نقاط فیلم احساس میشود.
پریناز ایزدیار و محسن کیایی در فیلم یک روز بخصوص
بازی مصطفا زمانی، در نقش «حامد» بیشتر درونی است، که در چند سکانس بهتر از همیشهاش عمل میکند و بر یک پله بالاتر قدم میگذارد. محسن کیایی در تیپ همیشگیاش است. چیز خاصی به او اضافه یا کم نشده، اما پریناز ایزدیار با بازی در نقش «سودابه»، از آثار دیگر خودش در جشنوارهی امسال هم جلو میزند.
در بین فیلمهایی با شخصیتهای منفعل و بیعار، که جرئت تصمیم گرفتن در قبال مشکلات را ندارند و بیشتر مشکلآفرین هستند، تا کسانی که با مشکلات دست و پنجه نرم کنند، «حامد» «یک روز بخصوص» قهرمانی در سینمای ایران محسوب میشود که هم با معضلات اجتماعی میجنگد، و هم با مشکلات شخصی، و زیبایی داستان آنجاست که این دو به هم گره میخورند و فیلمی خوب برای جشنوارهی سی و پنجم به بار میآورند.
شما چقدر با این مطلب موافق هستید؟ نظر شما درباره این مطلب و اثر چیست؟ نظر خود را در پایین همین صفحه بنویسید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید.