به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
مازیار میری را با آثاری چون "سعادت آباد" و "حوض نقاشی" به خاطر می آوریم که در نوع خودشان فیلم های قابل اعتنایی بودند. اما اثر اخیر او یعنی "سارا و آیدا" اثری نا امید کننده و سطحی است و طوری ساخته شده که اگر ندانیم فکر می کنیم یک فیلمسازتازه کار با الهام از آثاراصغر فرهادی فیلمی ساخته پر از ناپختگی و ضعف.
فیلمنامه کلیشه ای و عاری از خلاقیت است؛یک زن ساده (سارا با بازی قابل قبول غزل شاکری) و البته شرافتمند که به واسطه ی برادر بدهکارش با طلبکاران ومشکلات مالی درگیر می شود، مجبور به قبول پیشنهادی میشود که دردسرها و پیامد های دیگری برایش به بار میآورد.
غزل شاکری و پگاه آهنگرانی در فیلم سارا و آیدا
شخصیت پردازی ها سطحی و کم جزییاتند و عمدتا در حد تیپ باقی میمانند شخصیت آیدا(با بازی پگاه آهنگرانی که مدت مدیدی است که در این نوع نقش گیر کرده و همیشه همین بازی را ارائه می کند) که یک دختربا رفتار شیطنت آمیز و برونگراست با "قربونت برم" های مشمئز کننده! که گاه به گاه معرفتش گُل میکند و دلواپس دوستش سارا میشود.شخصیت علیرضا (نامزد دلواپس سارا) و یا عروس خانواده و یا همسر همان میثاق بدهکار(با بازی فوق العاده ضعیف و تصنعی تینا پاکروان) نیزکارکرد مناسبی ندارند و سهم زیادی در جلو بردن داستان هم ندارند.اما بدتر از همه شخصیت مرد طلبکار است که به شدت اغراق شده و غیرواقعی است و به هیچ وجه حس نفرت را در ما نمی انگیزد چون غیرقابل لمس و زیاد از حد سیاه نمایی شده است.
غزل شاکری در پشت صحنه فیلم سارا و آیدا
شخصیت سعید (با بازی مصطفی زمانی) نسبتا باورپذیرتر است اما فیلم هیچگونه اطلاعاتی درمورد وی به ما نمی دهد که از کجا آمده و یا به کجا وصل است و فقط باید بپذیریم آدم بدیست که صرفا رابطه ای با آیدا دارد و میخواهد از سارا سو استفاده کند تا مدارک مناقصه را به چنگ بیاورد.که البته برای ما روشن نیست که این اسناد دقیقا چه هستند و چطور از شرکتی که سارا و آیدا در آن هستند سردرآورده اند که اینقدر با ارزشند.
روند شکل گیری و سیر داستان نیز خوب از کاردرنیامده و نه ما را به فکر وامیدارد و نه حسی در ما میانگیزد،بعد مرگ کلیشه ای-هالیوودی آیدا )تصادف با کامیون از کنار ) که انگار اصلا متعلق به این فیلم نیست و به زور در فیلم گنجانده شده تا مثلا سارا را از مهلکه برهاند و او را بر سر دو راهی اخلاقی قرار دهد.اما بعد این اتفاق دیگر فیلم جذابیت حداقلی اش را هم نیزاز دست میدهد و تعلیق خاصی برای مخاطب باقی نمیگذارد و حتی در آخر که با بیدار شدن وجدان و امتناع سارا از امضا اسناد مربوط به پرونده و اعتراف به آنچه واقعا اتفاق افتاده نیز ما را غافلگیر نمیکند و سکانس آخر که او را به آگاهی میبرند نیز خنثی وعاری از هرگونه کارکرد حسی است و پیام اخلاقی یا اجتماعی خاصی نیز به ما نمی دهد.
پگاه آهنگرانی در پشت صحنه فیلم سارا و آیدا
رابطه ی سارا و آیدا نیز تعمق نمییابد و در پلهی اول میماند وتنها سوگواری سارا برای او نگاه کردن ویدئوی دابسمشی بود که با هم گرفته بودند(بماند که چطور همچین دختری ویدئوی اینستاگرامش تنها یک بار دیده شده) و زیر لب زمزمه کردن ترانه آن در بالکن خانه .و نکتهی دیگراینکه چرا اسم فیلم اینقدر دم دستی و بی مسما انتخاب شده برای من قابل هضم نیست،زیرا که فیلم واقعا درمورد رابطه و دوستی سارا و آیدا نیست و بیشتر حول شخصیت سارا میگردد و اینکه نام آیدا چرا در فیلم آمده سوال برانگیز است.
مصطفی زمانی در فیلم سارا و آیدا
سارا و آیدا فیلمیست که با بیرون آمدن از سالن سینما از خاطرتماشاچی محو میشود و شاید این اتفاق برای مازیار میری هم بهتر باشد ,چه بهتر که او در ما خاطرهی یکی دوفیلم خوب قبلی اش را تداعی کند تا فیلم درجه چندم سارا و آیدا را.
شما چقدر با این مطلب موافق هستید؟ نظر شما درباره این مطلب و اثر چیست؟ نظر خود را در پایین همین صفحه بنویسید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید.
خدا رو شکر شما یکی اشاره کردین غزل و مصطفی بازی قابل قبولی داشتند
درسته یه کم نسبت به کارای قبلی آقای میری ضعیف بود
ولی من خیلیم دوس داشتم
خب داداش اسم فیلم مگه چشه
بهتر از اسم مسخره بعضی از فیلماس