به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
از نام برنامه هم می توان حدس زد که حال و هوا و قیل و قال آن در چه فضا و موقعیتی است. امروزی ها دقیقا برای امروزی هاست. نسل جوانی که در دنیای پیچیده مدرن زندگی می کنند و در معرض فرصت ها و تهدیدهای بسیاری نسبت به نسل پیشین هستند. تشریح و تبیین این فرصت ها و تهدیدها و رمزگشایی از معمای جذاب اما پیچیده این موقعیت در واقع پیرنگ اصلی امروزی ها را تشکیل می دهد اگرچه سویه آسیب شناختی آن پررنگ تر است. به عبارت دیگر «امروزیها» می کوشد تا با نگاهی واقعبینانه و کارشناسانه به آسیبشناسی ریشهای نسبت به معضلات اجتماعی بپردازد. نگاهی به برخی مفاهیم و مسائل اجتماعی که هر روز در این برنامه می بینم و حتی در گرافیک تیتراژی برنامه نیز بر آن تاکید می شود مثل جوانان و مهاجرت، جوانان و فضای مجازی، جوانان و اشتغال یا جوانان و ازدواج نشان می دهد رویکرد برنامه هم از حیث مضمون و هم از حیث مخاطب، امروزی است. در واقع سوژه ها روز برای مخاطبان امروز!
اگرچه امروزی ها از حیث فرم و درونمایه مضمونی برای نسل جوان ساخته شده اما دامنه و فراگیری دغدغه های آن کلی است و بسیاری از خانواده های ایرانی را در دایره جامعه هدف خود قرار می دهد. برنامه ای که نیاز به ساخت آن همواره از سوی کارشناسان رسانه و منتقدان تلویزیونی بارها مطرح شده و اینکه ما نیازمند به یک برنامه دائمی درباره جوانان هستیم که هم ذوق زیبایی شناختی و جذابیت فرم را در نظر بگیرد تا بتواند امکان جذب و سرگرمی مخاطب را فراهم کند و هم بتواند به معضلات اجتماعی که نسل امروز با آن دست به گریبان است بپردازد و بتواند راه حلی برای برون رفت از بحران های اجتماعی پیشنهاد کند. امروزی ها مبتنی بر همین دو مولفه حرکت می کند. شاید آنچه که شاخص اصلی این برنامه و نقطه قوت آن محسوب شود تنوع سوژه و پردازش چند بعدی آن به معضلات اجتماعی باشد که این موضوعات متنوع با دعوت از مهمانان های متنوع، هم جذابیت فرمی پیدا می کند هم غنی شدن محتویی. انتخاب یک موضوع در هفته و حضور مهمانان متنوع باعث شده تا موضوع جوانان از زوایای مختلف مورد بررسی قرار بگیرد. از سوی دیگر مهمانان فقط از میان هنرمندان و ورزشکاران انتخاب نمی شود، بلکه کارشناسان آی تی، روانشناسان و جامعه شناسان هم سهم عمده ای در این برنامه دارند.
به عبارت دیگر ساختار و رویکرد امروزی ها به موضوعات به شکل پرونده ای است که در هر هفته یکی از این پرونده ها باز شده و از جنبه ها و ابعاد گوناگون مورد بررسی قرار می گیرد.در واقع درایت برنامه سازان امروزی ها باعث شده که فقط صحبت های هنرمندان برای جوانان الگوسازی نشود، بلکه نگاه جوانان را به کارشناسان هم معطوف کرده که این افراد از جامعه می توانند راهکارهای مناسب و کاربردی در اختیار جوانان قرار بدهند. نکته جالب اینکه امروزی ها نه فقط مهمانان مشهور خود را که چهره های شناخته شده یا سلیبریتی هستند محور قرار می دهد که سعی می کند تا کارشناسان خود را نیز به عنوان یک الگو به مخاطب معرفی کند. الگوهایی که شاید چهره مشهوری نباشد و به اصطلاح آنها را ستاره ندادنیم اما انسان های موفقی هستند که می توانند الگوهای موفق عملی برای نسل جان باشد و امروزی ها آگاهانه بر این مساله اهتمام دارد. چهره های مشهور شاید از حیث رسانه ای جذابیت های بیشتری داشته باشند اما این کارشناسان از ظرفیت و توان و سواد بیشتری برای راهنمایی نسل جوان برخوردارند و حرف ها و توصیه هایشان می تواند به گره گشایی از معضلات جامعه کمک کند. امروزی ها دست روی سوژه هایی می گذارد که جوانان امروز درگیر آن هستند. به عنوان مثال یکی از درگیری های خانواده ها در حال حاضر با جوانان شان، استفاده بیش از اندازه آنها از فضای مجازی است. برنامه امروزی ها بدون آنکه فضای مجازی را رد کند با دعوت از مهمانان درباره پیامدهای مثبت و منفی این فضا صحبت کرده و به جوانان آموزش داده می شود که بهتر است از این فضا در راستای اشتغال و درآمدزایی استفاده کنند، تا اینکه سرگرم عکس گذاشتن و مطالب بی محتوا باشند. در واقع امروزی ها کارکرد آموزشی هم داشته و تلاش می کند تا مهارت های زندگی و سواد رسانه ای را در قالب های مختلف به مخاطبان خود آموزش دهد.
یکی از امتیازات برنامه امروزی ها از حیث ساخت و تهیه و تولید برنامه تلویزیونی، بهره گیری درست از ظرفیت اسپانسرینگ و مشارکت ساخت است. با توجه به اینکه رسانه ملی دست به گریبان بحران مالی است این برنامه توانسته به خوبی با جذب اسپانسر و مشارکت در تولید، برنامه خود را مدیریت کند. نحوه مشارکت اسپانسر و حضور موثرش در برنامه می تواند به عنوان یک الگوی موفق و عملی در تولید برنامه های مشارکتی مورد استفاده قرار بگیرد. این الگو در واقع بهره وری صحیح از پیوند اقتصاد و فرهنگ است که در تلویزیون های جهان نیز به عنوان یکی از کاربردی ترین الگوهای برنامه سازی مورد استفاده قرار می گیرد. تمهیدی که می تواند مزایایی چندگانه داشته باشد از سودآوری اقتصادی سالم تا سودآوری مفید فرهنگی که در نسبت با هم به رشد و رونق دو بخش اقتصاد و فرهنگ کمک می کند.
از فرم و ساختار اجرایی در امروزی ها حرف زدیم اما باید دکور بندی و استفاده از رنگ های گرم و شاد در طراحی صحنه برنامه هم بگویم که موجب شده امروزی ها از حیث بصری و زیبایی شناسی تصویر، قدرت بیشتری پیدا کند و در جذب مخاطب به ویژه مخاطبان جواتر موفق باشد. نظرسنجی های میدانی برنامه نیز به تعمیق بیشتر مخاطب و برنامه کمک کرده و امکان یک ارتباط دوسویه را برای آنها فراهم نموده است. امروزی ها صرفا یک برنامه ترکیبی و اجتماعی تلویزیونی نیست بلکه پاسخی رسانه ای به نیازهای اجتماعی در ارتباط با نسل جوان است. امروزی ها به تماشای امروزی ها نیاز دارند.
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید.
[منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]