به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
خلاصه داستان (بدون اسپویل): همزمان دو قصه در بستر بمباران زمستان سال شصت و شش روایت می شود؛ اولی ماجرای عشق بی سرانجام یک نوجوان و دومی ماجرای رابطه سرد زن و شوهری در همان ساختمان
بمب یک عاشقانه، فیلمی خوش ساخت است که مرا به شدت به یاد فیلم های جوزپه تورناتوره انداخت.
دیدن این فیلم طبیعتا برای کسانی که در دهه شصت زندگی کرده اند، جذابیتی مضاعف دارد. معادی از همان نمای معرف آغاز فیلم، قدرت نمایی خود را در بازسازی فضای آن دوران به رخ می کشد و اگر در این سال ها، با دیدن کار های محمدحسین مهدویان، توقعم از بازسازی حال و هوای دهه شصت بالا نمی رفت،چه بسا این فیلم را بهترین بازنمایی دوران پرتلاطم جنگ تحمیلی می دانستم.
پیمان معادی و لیلا حاتمی در فیلم سینمایی بمب یک عاشقانه
فضای بصری بمب یک عاشقانه، برخلاف آثار مهدویان، گرم و سرزنده است و او سعی داشته تا با کم کردن عمق میدان، کاراکتر ها را به مخاطب نزدیک کند.
دوربین کلاری غیر خودنماست و حرکاتی نرم و طولانی دارد، مجموعه این ویژگی ها باعث همذات پنداری بیشتر مخاطب با کاراکتر ها می شود. فیلمنامه این فیلم، علی رغم داشتن ریتمی کند، به دلیل خلق موقعیت هایی پر احساس به هیچ عنوان مخاطب را خسته نمی کند و از آن جایی که تاکید فیلم بر روی کاراکتر هاست، معادی تلاش کرده تا عقبه ای مناسب و هم جهت با درون مایه، برای هر شخصیت نشان دهد. لحن فیلم در عین حال که در بعضی جا ها اشک تماشاگر را در می آورد ولی مایه های کمیک نیز دارد و نشاط را القا می کند.
معادی در این فیلم، درون مایه گفت و گو را هدف گرفته است، او با نشان دادن تصویری کاریکاتوری از فضای بسته آن دهه، چاره صلح و دوستی را گفتمان و برقراری ارتباط بیان می کند.
پیمان معادی در فیلم سینمایی بمب یک عاشقانه
از فیلم معادی برداشت های سیاسی نیز در این خصوص می توان داشت و پر واضح است که او با تاکید روی مدیریت مدرسه، کنایه های سیاسی خود را در لفافه بیان می کند. برای اطمینان از این موضوع، پس از تماشای فیلم، از چندین نفر که در دهه شصت محصل بوده اند درباره بازنمایی مدرسه پرسیدم و دریافتم که معادی در خلق تصویر مدرسه ای که در فیلم می بینیم، اغراق کرده است. مقایسه محتوای این فیلم با وصل نیکان ابراهیم حاتمی کیا بسیار جالب توجه است؛ اگر در سال شصت و نه، حاتمی کیا پیامی آرمانی و مبتنی بر ایستادگی و غرور میداد، امروز معادی در همان بستر از صلح حرف میزند و نگاهی ضد جنگ دارد. در نقد مفصل حتما به این موضوع خواهم پرداخت.
بمب یک عاشقانه از نظر ساخت برایم خیره کننده نبود، طراحی صحنه و لباس و گریم همان چیزی بود که هرکس می تواند توقع داشته باشد؛ موسیقی کاملا با حال و هوای فیلم عجین شده است اما معتقدم که می شد ساخت موسیقی متن این فیلم را به یک آهنگساز ایرانی سپرد.
حبیب رضایی در فیلم سینمایی بمب یک عاشقانه
بازی تمامی بازیگران به جز سیامک انصاری خوب از کار درامده، البته تاکیدی بر بازی ها نیست و به همین دلیل شاید این فیلم در زمینه بازی ها در جشنواره موفقیتی کسب نکند. با توجه به اینکه همیشه علاقه مند به حال و هوای دهه شصت بوده ام،این فیلم من را سخت تحت تاثیر گذاشت و بسیار احساساتم را برانگیخت.
بمب یک عاشقانه فیلمی ارزشمند در کارنامه معادی است و پیشبینی می کنم، با اقبال عمومی رو به رو شود.
شما چقدر با این مطلب موافق هستید؟ نظر شما درباره این مطلب و اثر چیست؟ نظر خود را در پایین همین صفحه بنویسید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید.