به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
1-"من سالوادور نیستم" چنان فیلم بی سر و ته غریبی بود و آنچنان معنای تازهای به مفهوم «فیلم ضعیف» بخشیده بود، که پس از آن ساخت هر فیلمی با اندک بهرهای از کیفیت برای منوچهر هادی پیشرفت محسوب میشد. «کارگر ساده نیازمندیم» اما قدمی بزرگتر از یک پیشرفت صرف است، و با جرات میتوان گفت که بهترین فیلم هادی (و یک پله بالاتر از فیلم خوب "یکی میخواد باهات حرف بزنه") تا امروز است. خنده دار البته اینجاست که «بهترین فیلم منوچهر هادی بودن» هم به معنای کیفیتی درخشان نیست و او آنقدر اثر یک بار مصرف سردستی تلویزیونی و سینمایی دارد، که «کارگر ساده نیازمندیم» با یک فیلمنامهی متوسط و کارگردانی معقول، به فیلم برتر کارنامهی او تبدیل شده است.
سحر قریشی در فیلم سینمایی کارگر ساده نیازمندیم
2-فارغ از مقایسه اما، با فیلمنامهای روبهروییم که موقعیت مرکزی چندان جذاب و بدیعی ندارد، اما در یک سوم انتهایی با چند نقطه عطف مهم و چند فصل سرزنده (مثل لو دادن چگونگی قتل رحمت یا غافلگیری مربوط به سرنوشت شخصیت نورسته) رضایتی نسبی را در بیننده ایجاد میکند. رضایتی که البته با استفاده از فرمول میانبر مشهور به دست میآید: استفاده از تکنیک رو دست زدن به مخاطب به جای پرورش داستان. و اگر این غافلگیریها از متن حذف شود، با قصهای روبهروییم که بارها شنیده شده، و تنها دستاوردش، پرورش نسبتاً قابل قبول ایدهی تماتیک اصلی خود، یعنی وضعیت نابه سامان مهاجرین شهرستانی در تهران است.
سحر قریشی و آتیلا پسیانی در فیلم کارگر ساده نیازمندیم
3-کارگردانی نهتنها فرسنگها از اجرای آماتورگونهی محض فیلم قبلی پیشتر است، بلکه قبایی متناسب با داشتههای فیلمنامه است، و در تعریف داستان لکنت ندارد. به اینها باید انتخاب و هدایت مناسب بازیگران را اضافه کرد، که البته گل سرسبد آن مربوط به مهمترین ویژگی فیلم است: بازی بهرام افشاری. افشاری که به طور معمول برای نقشهایی منفی، سرد و تلخ انتخاب میشود، روی دیگری از توانایی خود را به رخ میکشد. این بار بر خلاف تمام نقش آفرینیهای قبلی او، فیزیک خاصش نه تنها پررنگترین جلوهی حضورش روی پرده نیست، بلکه لابلای اجرای به اندازه و ظریفش از شخصیت گم میشود. اجرایی که اگر لهجه آذری آن هم ریشه در اصل و نسب خود افشاری نداشته و بخشی از فرآیند بازیگری او باشد، نتیجه را میتوان در حد و اندازهی یک بازی درخشان به حساب آورد.
شما چقدر با این مطلب موافق هستید؟ نظر شما درباره این مطلب و اثر چیست؟ نظر خود را در پایین همین صفحه بنویسید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید.