به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
زیر سقف دودی، زندگی یک خانواده است که دل شان به یکدیگر خوش نیست. طلاق عاطفی بین زن و شوهر آنقدر عمیق و جدیست که راه چارهای باقی نمانده است. پدر در خارج از خانه در جستجوی آرامش است و مادر در آشپزخانه و پسر خانواده هم در چاه دست ساخته این زندگی گرفتار میشود.
موضوع فیلم طلاق عاطفی است؛ موضوعی که تا به حال با این عنوان و با این پرداخت در سینما دیده نشده است. نهایتا در قسمتهایی از سریالهای “خانه ” و “همسران” به چنین موضوعاتی – نه دقیقا همین موضوع- اشاره شده بود.
درخشنده که معمولا میگوید پروژههایش را با پیش تولیدی طولانی و پر از تحقیق و پژوهش آغاز میکند، این بار برای طرح مسئله طلاق عاطفی یک خانم دکتر مشاور را با بازی “آزیتا حاجیان” در فیلم گنجانده که بعضی حرفهای لازم را که از زبان شخصیتها باورپذیر نیست، در نقش یک کارشناس با پشتوانه علمی بگوید. مثلا عنوان طلاق عاطفی یا بعضی جملات که در ادامه اشاره میشود. سکانسهای مشاور در ارتباط با پس و پیش فیلم چندان گرم نیستند و انگار فلسفه وجودی مشاور در این فیلم، مجالی برای ارائه بعضی اطلاعات است و نه بیشتر.
فیلمنامه پوران درخشنده نقصهایی دارد که گاهی رفتارها توجیهی ندارند و روابط علی و معلولی گم میشوند اما نگاه متمرکز او به مشکل طلاق عاطفی، قابل تحسین است؛ گرچه که در نهایت راه حل چندانی ارائه نمیشود.
مریلا زارعی در فیلم زیر سقف دودی
داستان فیلم
شیرین با بازی و گریم خوب مریلا زارعی، شخصیت زن اول داستان است. مادر خانواده که همیشه نیمه پریشان است، با صورتی بیرنگ و موهایی که تارهای سفیدش توی ذوق میزند. بیشتر لباسهای تیره میپوشد و همیشه در حال پختن غذاست؛ غذایی که هیچ وقت توسط پدر و پسر خورده نمیشود. همیشه نگران است؛نگران پسر ۲۶ سالهاش آرمان. در چند سکانس چادر نماز بر سر دارد و تسبیح به دست و ذکر شمار به انگشت و صدای دعای کمیل هم در صحنه پخش است. خوشبینانه این است که بگوییم دعاها تاثیری نکرده که شیرین هنوز افسرده است و در زندگی اینقدر منفعل عمل میکند.. شیرین با اینکه تحصیلات دانشگاهی دارد اما ناآگاه است و مشکلات او از نا آگاهی بر سرش آوار شده حالا دیندار بودن یا نبودن در اینجا جز تحمیل بار منفی نسبت به دین، نقشی ندارد، مخصوصا که شیرین در امور ظاهری مثل پوشش اصلا مذهبی رفتار نمیکند.
در واقع متاسفانه نشان دادن مذهب در سینمای ایران چندان همراه و همنشین اخلاق و ر فتار پسندیده نیست در این فیلم هم ظاهرا اموری چون دعا کردن کاری برای شیرین افسرده و سرخورده که در زندگی مشترکش به بن بست رسیده، نمی کند.
شیرین با پسرش ارتباط خوبی ندارد و آرمان، او را اصلا به رسمیت نمیشناسد. او در زندگی یکه و تنهاست و هیچکس به او اهمیت نمیدهد. خواهرش از خارج او را راهنمایی میکند که مویی رنگ کند و به خودش برسد. اما زندگی مشترک شیرین به جایی رسیده که با رنگ و لعاب هیچ چیز درست نمیشود. مخاطب میفهمد که برای این کارها دیر شده اما نمیفهمد خوب است که برای نجات زندگی چه کند. البته زوجهایی که هنوز گرفتار این مشکل نشدهاند، شاید با دقت و با پیش گرفتن الگوی لقمان که ادب را از که آموختی از بیادبان، بفهمند و اشتباهات این زوج طلاق عاطفی گرفته را، تکرار نکنند.
بهنوش طباطبایی و فرهاد اصلانی در فیلم زیر سقف دودی
رعنای دوستداشتنی بیآزار
اتفاق متفاوت در زیر سقف دودی نقش رعناست. رعنا همسر موقت و دوم بهرام است. زنی که بهرام در کنار او شاد است و وعدههای غذا را در کنار او با آرامش میل میکند.
گفتنی است در نماد شناسی صحنههای غذا خوردن دو نفره میتوان نشانی از روابط جنسی پیدا کرد. در زیر سقف دودی هم میبینیم که بهرام با شیرین غذا نمیخورد و در عوض بارها با رعنا شام و ناهار میخورد.
رعنا زنی است که دوست دارد و عاشق است و میخواهد از عشقش بچه داشته باشد. به دنبال تلکه کردن نیست و چون کارمند بانک است، میخواهد برای بهرام وام بگیرد و در نهایت بدون ایجاد هیچ مزاحمتی از زندگی بهرام بیرون میرود!
بهنوش طباطبایی و فرهاد اصلانی در فیلم زیر سقف دودی
شیرین گناهکار
فیلم به گونهای پیش میرود که انگار همه تقصیرها به گردن شیرین است. دیالوگهایی میشنویم که نشاندهنده رفتار اشتباه شیرین در سالهای زندگی مشترکش بوده است. مثلا شیرین به مشاور میگوید که پس از مادر شدن دانشگاه را رها کرده “چون وقتی بچه میاد آدم زندگیش عوض میشه دیگه نباید دنبال چیزایی بره که خودش دوست داره.” و یا مشاور میپرسد که شما تا به حال با همسرتان راجع به عشقورزی صحبت نکردید؟ و شیرین میگوید: “وای خانوم دکتر روم نمیشده هیچ وقت.” یا میگوید: “انقدر بچمو دوست داشتم که وقتی بغلش میکردم گاهی بهرام حسودیش میشد. همه عشقم شد بچم.”
در جایی دیگر وقتی بهرام برای اعتراض پیش مشاور میرود، مشاور میگوید که من از رابطه خارج از ازدواج شما خبر دارم و بهرام میگوید: “من عروسک خیمهشب بازی نیستم که هر وقت خواستن بهم روی خوش نشون بدن و هر وقت نه پسم بزنن.”
مریلا زارعی در فیلم زیر سقف دودی
در مقابل این دیالوگها و نشانههای دیگر ، یک جمله طلایی از زبان مشاور میشنویم. خانم مشاور متجدد به بهرام میگوید: “همه زندگیها بعد از چند سال با بحران روبرو میشه اما بعضی از آقایون از این بحران به عنوان فرصتی برای مشروعیت دادن به رابطههای دیگشون استفاده میکنن.”
و البته سکانسی وجود دارد که شیرین تنها و مستاصل در رستوران مشغول خوردن صبحانه است که مردی هم سن و سال شوهرش سمت او میآید و میگوید که از همکلاسان دوره دانشگاه شیرین است. او با لبخند و ابراز رضایت از دیدار شیرین، کارت ویزیت خود را محترمانه به او میدهد. گویی زن بی ارزش در خانه بهرام زنی باارزش و قابل احترام برای همکلاسی قدیمی است و اگر اینگونه تعبیر کنیم شاید فکر کنیم که بهرام هم خوبی های شیرین را نمیبیند.
اما در هر حال در فیلم کفه تقصیرها کاملا به سمت شیرین میچربد. همین نکته باعث شده که بعضی مخاطبان خانم ناراضی بوده و فیلم را غیر واقعی تلقی کنند.
شاید پوران درخشنده در تحقیقاتش به این نتیجه رسیده که در طلاقهای عاطفی سهم اشتباهات خانمها بیشتر است!
مریلا زارعی و نفیسه روشن در فیلم زیر سقف دودی
دختر آرمانی! امروز
دوست آرمان، دختری که قرار است با او ازدواج کند، دختری است که قید و بندهایی دارد و در رابطهاش با آرمان محدودیتهایی ایجاد کرده است. او پوششی ساده و رفتاری نسبتا متین دارد و مادرش را از ارتباط با آرمان با خبر کرده است. دختری که به بیان فیلم با دختران دیگر جامعه فرق دارد.
لاله مرزبان و ابوالفضل میری در فیلم زیر سقف دودی
مادر بیتوجه
مادر شیرین که در قالب دو سکانس دیده میشود و در یک سکانس هم از او حرف زده میشود، زنی است میانسال که به خودش میرسد اما حواسش به غم در دل و نگاه دخترش نیست. خیلی سطحی به همه چیز نگاه میکند. در مقابل پدر شیرین مردی است که انگار از دل دختر خبر دارد، مهربان است و برای روز زن از شیرین میخواهد که از طرف پدر برای مادرش کادوی خوبی بخرد. مادر شیرین زن نمونهای به نظر نمیرسد و خصیصهای که از او نشان داده میشود، سرحالی است و با این همه زندگی پدر و مادر شیرین خوب است!
مریلا زارعی در فیلم زیر سقف دودی
زیر سقف دودی در یک نگاه
درخشنده در زیر سقف دودی هم مثل گذشته به سراغ موضوعی اجتماعی رفته است، یعنی طلاق عاطفی و در ضمن به موضوعاتی چون عدم رفع نیازهای جنسی جوانان، مشکل سربازی، تفکر غلط راجع به مشاور، کلاهبرداری و… نیز اشاره کرده است؛ البته اشاره ای زورکی ! انگار حجمی از اطلاعات باید داده میشده و به زور و بدون پرداخت از چند مورد نام بردهاند. به جز بازی فرهاد اصلانی و مریلا زارعی، بازی های درخشانی در فیلم دیده نمیشود و ایراد های فیلمنامهای نیز به بعضی از بخشها وارد است.
شما چقدر با این مطلب موافق هستید؟ نظر شما درباره این مطلب و اثر چیست؟ نظر خود را در پایین همین صفحه بنویسید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیلAdmin@Manzoom.irبرای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید