به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
مهمترین مشکل فیلم «یک روز به خصوص» در ابتدای امر این است که فیلساز زاویه دیدش را به اشتباه انتخاب کرده است. قصهای که اگر چه روایتی تکراری با تیپهای کلیشهای دارد اما اگر زاویه روایت قصه توسط نویسنده و کارگردان درست انتخاب میشد میتوانست به یک فیلم متوسط و جدیتر از آن چه هست تبدیل شود.
مصطفی زمانی در فیلم یک روز بخصوص
قصه فیلم میتوانست با عبور سریع از مسئله پیوند قلب به رشوه گرفتن پزشکان نزدیک شده و بر روی این بخش داستان تأکید کند. سوژهای که هم امکان قصهگویی بهتری به فیلمساز میداد و هم برای مخاطب مسئلهای مهم تلقی میشد. با این حال اسعدیان در این فیلم به سراغ قصه کلیشهای شده و کاملا تکراری رفته که نمونهی به مراتب بهتر و قویتر آن در سریالهای تلویزیون بیان شده است و فیلم «یک روز به خصوص» حرف جدیدی برای مخاطب ندارد و نمیتواند مسئلهی فیلم را به مسئله مخاطب تبدیل کند. همین مسئله فیلمنامه باعث شده تا داستان فیلم بیش از چند دقیقه برای مخاطب جذاب نباشد و فیلم همه چیزش در سطح باقی بماند.
پریناز ایزدیار در فیلم یک روز بخصوص
فیلم پر از خرده قصهها و شخصیتهایی است که دردی از ماجرای فیلم دوا نمیکنند، اما صرفاً هستند. از سردبیر روزنامه تا مادرزن سابق که حداکثر کارکرد او پول قرض دادن است میتوانستند به راحتی حذف شوند و آسیبی هم به قصه وارد نشود.
شخصیتهایی که برای لحظهای وارد فیلم میشوند و بعد به کلی رها شده و فیلم سراغ آنها نمیرود و اساسا تاثیری در روند درام ندارند.
مصطفی زمانی و فرهاد اصلانی در فیلم یک روز بخصوص
از طرفی فیلمساز برای گرهافکنی و گرهگشایی هم دست و پاهایی ناکام زده است. فیلم به جای اینکه شخصیت اول فیلم را به سمت تصمیم درست ببرد و از افتادن در دام خطا دور کند در یک میزانسن شبهکمدی همه مسئله را با قایم کردن چک در جوراب او حل میکند.
همایون اسعدیان و مصطفی زمانی در پشت صحنه فیلم یک روز بخصوص
با این حال به نظر می رسد که اسعدیان در این فیلم تلاش خود را برای به تصویر کشیدن اهمیت خانواده و پول حلال انجام داده است. اما ناکامی بزرگ او به مانند بسیاری از فیلمسازان دیگر که امسال در جشنواره فیلم دارند فیلمنامه است. فیلمنامهای که به نظر هنوز نیاز به بازنویسی و تجدید نظرهای جدی است.
شما چقدر با این مطلب موافق هستید؟ نظر شما درباره این مطلب و اثر چیست؟ نظر خود را در پایین همین صفحه بنویسید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید.