به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
پیش از هر چیز بهنظر میرسد قربان محمدپور بهعنوان فیلمنامهنویس و کارگردان از همان ابتدا به سینمای هند علاقهای خاص داشته و فیلمهای قبلی او در شکل و ساختار شبیه این سینماست. نخستین مسئله در ساختن یک فیلم، مخاطب است که اگر نباشد، سینما هم وجود ندارد. محمدپور هم با اینکه دنبال جذب تماشاگر است اما بهدلیل رعایتنکردن استانداردهای روز سینمای هند نتوانسته به موفقیت دلخواه برسد؛ گرچه «سلام بمبئی» در مقایسه با فیلمهای دیگر او موفقتر است.
سلام بمبئی تا حدودی از نظر شکل و شمایل و رنگ و لعاب به سینمای هند نزدیک است و همین امر باعث جذب مخاطب میشود. ملودرام موجود در فیلم هم بهدلیل وجود بازیگران مشترک ایرانی و هندی پذیرفتنی است. یکی از مولفههای پررنگ سینمای هند، وجود بازیگران و ستارههایی است که تماشاگر به آنها علاقه دارد و ما از این بازیگران در سینمای ایران نداریم. حال باید به این سؤال پاسخ بدهیم که سلام بمبئی از نظر سینمایی تا چه اندازه قابل پذیرش است؟
همه مخاطبان سینما به تفریح و سرگرمی نیاز دارند و نباید آن را دستکم بگیریم اما باید به این نیاز پاسخ درست و منطقی بدهیم. نکته قابل تامل دیگر این است که سلام بمبئی چه اندازه به سینمای هند نزدیک است؟ بالیوود امروز قطعا با سینمای ۵۰سال پیش هند و آثاری چون «سنگام» و «شعله» بسیار متفاوت است اما گویا کارگردان سلام بمبئی هنوز در آن دوران سیر میکند. فیلم عقبتر از سینمای روز هند است و نتوانسته خود را به بالیوود امروز برساند. هر چند تجدید خاطره با امثال شعله و سنگام شاید برای تماشاگر ایرانی تا حدودی جذاب باشد اما بعید است در هند به موفقیت برسد.
تماشاگران هندی آن دوران را پشت سر گذاشتهاند و شاید این خاطرهبازی برایشان جذابیت نداشته باشد. اشکال سلام بمبئی از فیلمنامه شروع میشود و داستان برخلاف فیلمهای تازه هندی چندان فراز و فرود ندارد. بهنظر میرسد فیلمنامه ضعیف دست کارگردان را هم بسته است. از نکات مهم سلام بمبئی استفاده از ابزار موسیقی است که آن هم برگشت به عقب دارد و صرفا کارکرد آن را میتوان نوستالژیک دانست. استفاده نادرست از داستانکها و وجود بازیگرانی که ضرورت حضور آنها برای تماشاگر مشخص نیست، از ایرادهای کارگردانی محمدپور است. گویا در نوشتن فیلمنامه فقط گیشه درنظر گرفته شده است.
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]
کارگردان پیر سلام بمبئی، به یاد خاطرات کودکیش که در کنار پدرش فیلم هندی می دیده، تلاش کرده دوباره آن دوران را در سال 2017/1396 بازسازی کند!
ما به فیلمی نیاز داریم که نیازهای سال های آینده مردم ما را برطرف کند نه نیازهای 50 سال پیش «کارگردانان» ما را! توجه بفرمایید نیاز کارگردانان نه مردم..