به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
دومین فیلم بلند شهرام مکریبیشتر یک اثر تکنیکال و فنی است تا یک فیلم در ژانر درام اجتماعی-جنایی برای نمایش تصویر حقیقی سینما به مخاطب خاص و عام . اگرچه پیشینه فیلمسازی وی در ساخت فیلم کوتاه حقیقتا خوب بوده است؛ با اینهمه ماهی و گربهضعفهای محتوایی و ساختاری اساسی دارد. اما باید اعتراف کرد همین که فیلمسازی به یک ژانر کمتر مورد توجه در سینمای ایران سرک کشیده و ورود پیدا کرده؛ کارش باید به فال نیک گرفته شود.
داستان فیلم در اولین شب زمستان میگذرد. یلدایی که برای چند دختر و پسر دانشجو میتواند به بدترین خاطره زندگیشان تبدیل شود. طبق قرار قبلی آنها برای یک برنامه بادبادکبازی به منطقه ساحلی در شمال میروند. در همان حوالی 3 مرد محلی حضور دارند که رفتارشان سایه ترس بر سر همه میافکند. آنها گوشت لازم دارند چون آشپز رستوران هستند...
بلایی که سر فیلمسازان جوان ایرانی؛ آنهایی که شاخص محسوب و سرمایه سالهای بعد محسوب میشوند؛ این بلا اینجا سر شهرام مکری و فیلمش ماهی و گربه آمده است. اول باید اعتراف کرد که این فیلم ابتدا به ساکن در باغ سبز به تماشاگر نشان میدهد و شما در این حس و حالید که مشغول تماشای یک اثر متفاوت در یک ژانر کمتر استفاده شده در ایران هستید اما هرچه میگذرد اوضاع بدتر میشود و ماهی و گربه در همان محدوده دایرهای که شهرام مکری ساخته گرفتار میآید. و اما چند نکته:
-زمان فیلم: بیش از 133 دقیقه؛ ماهی و گربه زمان دارد. قرار است در این مدت داستانکهای رئال اجتماعی و روتین و همچنین وحشت و ترس را ببینیم. ولی اینگونه نیست. تمام این دقایق اگرچه در احتمالا در ذهن کارگردان صرف تصویر تکنیکال شده اما نتیجهاش حوصله سر بر از کار درآمده است.
اگر ماهی و گربه یک فیلم کوتاه زیر 50 دقیقه بود شاید یک فیلم اسکاری میشد اما در این محدوده زمانی واقعا جز فخرفروشی تکنیکی! چیز دیگری ندارد.
-شخصیتها: معلوم نیست اینهمه تعدد کاراکتر در ماهی و گربه برای چیست و عمده آنها چه کاره هستند؟ برای همین است که بیشترشان نیز در همان چرخه زمان طولانی فیلم گرفتار میآیند. بازیها عمدتا حرفهای نیست و جذاب از کاردر نیامدهاند. منظورم اینست که مثلا اگر یک کامبیز و یک زهره و منوچهر دیگر هم به این فیلم اضافه میشد هیچ اتفاقی نمی افتاد که اگر همین تعداد از آنها کم میشد. آنها در این چرخه گرفتار شدند می آیند و میروند.-فرم و محتوا و مضمون: واقعا هنوز بر سر تعاریف فرم و محتوا و مضامین و حتی تعریف زمان و مکان و ژانر در سینمای ایران نظرها متفاوت و گاهی عجیب و غریب است. ماهی و گربه به لحاظ فرمی به هیچ عنوان اثری فرسوده نیست اما از آنسو نیز غافل نشویم. به لحاظ فرم ماهی و گربه شبیه که نه، اصلا همان محدوده دایره فیلم کوتاه زیبای شهرام مکری است. ماهی و گربه در همان فرم است. از این قرار است که تماشاگر خاص جای خود؛ تماشاگر عام نیز از دیدن ماهی و گربه میتواند به وجد بیاید. هرچه باشد میزانسن در ماهی و گربه مفهوم تکنیکال خود را حداقل بروز می دارد. سکانس افتتاحیه فیلم و تا سکانس کلبه و آشنایی با لوکیشن اطراف کمپ دخترها و پسرهای مسافر؛ عالی از کار درآمده است. در ادامه اما باز همان دایره بسته به سراغمان می آید. شخصیتی باید سوزنی به این دایره میزد. که این کاراکتر در ماهی و گربه وجود داشت.-در همه کشورها سرمایه انسانی سینما در زمینه فنی و محتوایی تمام شدنی است. و مدارس ملی سینما و دانشکدهها این سرمایه ها را تامین میکنند. سینمای ایران نیز مستثنی نیست و به خون تازه نیاز دارد. خون تازه جرات دارد ژانر نو را تجربه کند. ماهی و گربه و کارگردانش جزو همین گروهند. این را باید به فال نیک گرفت. مکری باید نقدها را بپذیرد و رو به جلو گام بردارد.