به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
فیلم خوب بد جلف بلافاصله بعد از حضور در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش عمومی درآمد، فیلمی که باعث رونق اقتصاد سینما در سال نود و پنج می شود و حالا باید ببینیم این فیلم می تواند رکورد فروش فیلم هایی مثل من سالوادور نیستم یا بارکد یا پنجاه کیلو آلبالو را بشکند، مطمئنا اولین فیلم قاسمخانی برای بیشتر مخاطبان سینمای ایران اثری کنجکاوبرانگیزی است به این دلیل که قاسمخانی در سمت فیلمنامه نویس کمدی فعالیت داشته و حالا توانسته اولین فیلم بلندش را که شاید خیلی هم دیر شده باشد بسازد، اما فیلم خوب، بد، جلف رضاعطاران ندارد که تماشاگر به دلیل این کمدین به سینما برود و اساسا بازیگران این فیلم صرفا کمدین نیستند و برگ بنده ی خوب بد جلف همین است که اگر به آن فروش مورد نظر با توجه به تعطیلات عید نوروز برسد مشخص می شود که فیلم کمدی ساختن، سوپر استار کمدی نمی خواهد اگر موقعیت ها و کلام کمدی به اندازه باشد فیلم کمدی شکل می گیرد و حالا فیلمساز این فیلم هم از نویسندگان کمدی است که اگر به کارنامه ی نوشتاری اش نگاهی بی اندازیم درک خواهیم کرد که پیمان قاسمخانی در نگارش فیلمنامه های کمدی همیشه موفق بوده است چرا که وی با بهره گیری از چارچوب و موقعیت سازی کمدی به درستی می تواند از تماشاگر خنده بگیرد.
پیمان قاسمخانی در پشت صحنه فیلم خوب بد جلف
اولین فیلم سینمایی پیمان قاسمخانی با همان مولفه های ساختاری سریال پژمان ساخته شده است. فیلمساز که خودش سریال پژمان را نوشته حالا در اولین تجربه ی سینمایی اش با استفاده از موقعیت های کمدی و شخصیت پردازی های مشخص، سریال پژمان را تبدیل به یک اثر سینمایی کرده است، این فیلم به شدت متکی به شخصیت ها و موقعیت های دیالوگی است ، شخصیت های پژمان جمشیدی و سام درخشانی از نام خودشان استفاده شده است ، این دوکاراکتر کمدی که در سریال پژمان خوش درخشیدند در این فیلم سینمایی با همان مولفه های شخصیتی به ایفای نقش پرداختند، اساسا هیچ چیزی در درون مایه ی فیلم خوب بد جلف نسبت به سریال تغییری نکرده است در این شرایط پیمان قاسمخانی توانسته به راحتی با خلق موقعیت های کلامی و فضاسازی فانتزی، فیلم اولش را بسازد. شاید در بعضی از سکانس ها طنز فیلم افت کند و فیلم برای اینکه بتواند به قصه ی اصلی بپردازد شوخی ها را کم می کند که اساسا این افت آسیبی به درون مایه ی فیلم وارد نکرده است.
پیمان قاسمخانی و حمید فرخ نژاد در پشت صحنه فیلم خوب بد جلف
خوب بد جلف نه کمدی سخیف است و نه کمدی تجاری، لحظات و موقعیت های جذابی دارد که می تواند تماشاگر را بخنداند از سوی دیگر فیلمساز با در نظر گرفتن سابقه ی پیشین شخصیت پژمان جمشیدی و سام درخشانی وارد فضای فانتزی شده است که ما را تا حدودی به یاد فیلم های مومیایی سه یا مرد عوضی می اندازد فضای فیلم قبل از اینکه به کمدی برسد فانتزی است و این به دلیل علاقه ی قاسمخانی به اینگونه فضاهاست ، خوب،بد،جلف در برقراری با مخاطب موفق است و مهم ترین دلیل این موفقیت استفاده ی درست از موقعیت کمدی است، موقعیت کمدی در این فیلم به کلیشه های مرسوم نرسیده است و قاسمخانی با بهره گیری از دیالوگ نویسی کمدی توانسته فیلمی بسازد که برای مخاطب عام جذابیت خاصی داشته باشد از سوی دیگر امتیاز این فیلم با سایر فیلم های کمدی در این است که یک فیلمنامه نویس کمدی این فیلم را ساخته است به همین دلیل این فیلم با دیالوگ و موقعیت های کمیک توانسته مخاطب را سرگرم کند، بله این فیلم صرفا برای مخاطب عام اثری سرگرم کننده محسوب می شود و هدف فیلمساز در بوجود آوری فضای کمدی و استفاده از زوج جمشیدی و درخشانی به نتیجه ی نهایی رسیده است، فیلمی که می تواند لحظاتِ شادی را برای تماشاگر عام در اکران عمومی به همراه داشته باشد، سروشکل فیلم خوب، بد، جلف تا حد کمی به سریال و تله فیلم ها شباهت پیداکرده است که مهم ترین دلیلش یادآوری سریال پژمان است با اینکه قصه ی این فیلم با سریال پژمان تفاوت های خاصی دارد اما درون مایه ی این فیلم در ارتباط با آن سریال است.
پژمان جمشیدی و سام درخشانی در فیلم خوب بد جلف
قاسمخانی سعی کرده با شوخی های تازه و نو این یادآوری را از مخاطب مخفی کند اما با وجود دوبازیگر اصلی آن سریال و شوخی و کل کل هایشان نمی شود به فیلم خوب بد جلف به عنوان یک کمدی مستقل نگاه کرده، این فیلم برای قاسمخانی که پیش از این او را نویسنده ی موفق در ژانر کمدی می دانستیم کمی محدود است زیرا انتظارها از پیمان قاسمخانی در فیلم سازی بیش از خوب بد جلف بود، قابل ذکر است این فیلم برای تماشاگر عام ساخته شده چرا که این فیلم از نظر خلق فضاهای کمیک برای تماشاگر عام جذابیت های لازم را دارد ،پیمان قاسمخانی در ساخت این فیلم آنقدر درگیر فیلمنامه و موقعیت سازی شده است که در اجرا کمبودهایی دیده می شود، کمبودهای ساختاری که در پشتِ موقعیت های کمیک و شوخ و شنگی دوبازیگر اصلی گم شده است.
حمید فرخ نژاد در فیلم خوب بد جلف
اساسا نشانه های فیلم کمدی در موقعیت های کلامی شکل نمی گیرد و صرفا نمی شود با دو بازیگر و ایجاد فضاسازی فانتزی فیلم کمدی ساخت، قاسمخانی با کمی پردازش در کارگردانی و گره افکنی های جدی تر می توانست به بار کمدی فیلم اضافه کند، سریال پژمان را به یاد بیاورید که پژمان جمشیدی در آن سریال با یک بحران جدی روبرو بود اما این شخصیت کاملا جدی در موقعیت های کمدی قرار می گرفت از همین حیث کاربرد درام در فضای کمدی برای مخاطب لذت برانگیزتر است به طور مثال فیلم سن پطرزبورگ یا نهنگ عنبر را به یاد بیاورید که فضای تخیلی یا دراماتیک این فیلم ها چه تاثیر مهمی در روند شکل گیری کمدی داشت ، اما به هر جهت خوب بد جلف بعنوان فیلم اول پیمان قاسمخانی اثری قابل قبول است که می تواند مخاطب های زیادی را به خودش اختصاص بدهد و هم می تواند به اقتصاد سینما کمک کند، اکران فیلمی مثل خوب، بد، جلف در کنار فیلم هایی که هسته ی مرکزی آن ها خیانت و بدبختی و سیاه نمایی است برای مخاطبان سینمای ایران ضروری است.
شما چقدر با این مطلب موافق هستید؟ نظر شما درباره این مطلب و اثر چیست؟ نظر خود را در پایین همین صفحه بنویسید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید.