به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
به پوستر فیلم «نگار» اثر رامبد جوان که نگاه کنی، سه عامل به ترتیب اهمیت دیده میشود: یک؛ عکس شخصیت اصلی فیلم که بیشترین سهم را بر گستره پوستر دارد. دو، لوگوی تایپسفید کلمه نگار روی زمینه قرمز که اتفاقا ضعیفترین عنصر بصری پوستر است. سه؛ لیآوت اسامی بازیگران و سایر عوامل فیلم با تنظیم چپچین. و اما تصویر زنی با چشمان بسته که در سمت راست و نیمه تاریک چهرهاش با پرهیبی١ از اسبی سرکش که بهخوبی با سایهروشن صورت زن تلفیق شده مواجه میشویم و گلهای رنگی تزیینی و شکننده در سمت چپ و عقب تصویر زن در تضادی آشکار با کلیت تصویر رؤیت میشوند. با چنین شرحی بلافاصله متوجه کانسپت مبهم این پردازش تصویری میشویم که اگر هر نوع ارزش هنری مفروض برای این پوستر قائل شویم- به دلایلی که این نوشتار کوتاه در پی آن است- کمترین ارزش ارتباطی و رسانهای را دارد.
نگار جواهریان در فیلم نگار
فراموش نکنیم پوستر یک مدیای ارتباطی است که حتی اگر برای یک فیلم معمایی نیز تهیه شود، دلیلی وجود ندارد که پوستر مربوطه نیز دچار ابهام و معما شود؛ البته پوستر چنین فیلمهایی باید در ارتباط تصویری بدون مکث و تعلل، کانسپت فیلم را منتقل کند؛ این موضوع نیازمند کمی توضیح بیشتر است: در فرایند ساخت فیلم، طراحی پوستر آخرین کاری است که عوامل تولید به فکرش میافتند که البته چاره دیگری جز این نیست؛ بنابراین دریافت مضمون فیلم - در اینجا مضمون معمایی- برای طراح پوستر، یک انتخاب آگاهانه و ازپیشدانسته است. یکی از نکات کلیدی برای ارزیابی یک فیلم که بتوان آن را در چارچوب مستطیلی پوستر به نمایش گذاشت، دقت در مفهوم کلمه پرمعنای «استنباط٢» است.
نگار جواهریان در فیلم نگار
با این نگره، هر پوستر به نوعی یک «دیداکشن» یا دریافت تیزهوشانه از هر سفارش ممکن است؛ اما فارغ از این مباحث ژرف، پوستر یک مدیای صرفا ارتباطی است که باید سراغ مخاطب بیاید و او را بدون لفاظی و ابهام، مجاب کند که برای چه فیلمی و چه محتوایی دیزاین شده است؛ هر توقعی خارج از این تعریف، با روح رسانه مدرن پوستر منافات دارد. به عبارت درستتر، مخاطب نباید برای فهم پوستر، به گونهای که ممکن است برای فهم یک تابلوی نقاشی بکوشد، به زحمت بیفتد. باری، پوستر فیلم «نگار»، زیباست؛ اما نارسا. شاید مهمترین و معماییترین امتیاز پوستر فیلم نگار، چشمان بسته شخصیت اصلی فیلم است.
شما چقدر با این مطلب موافق هستید؟ نظر شما درباره این مطلب و اثر چیست؟ نظر خود را در پایین همین صفحه بنویسید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید.