جبار آذین: حرفها و دنیاها، آدمها و قصههای فیلم بیش از ارتباط با واقعیات تلخ و شیرین زندگی مردم جامعه به ذهنیات شخصی سازندگانشان مربوط است و معادلات جاری سینما نشاندهنده آن است که معمولاً مخاطبان انبوه با چنین فیلمهایی ارتباط لازم را برقرار نکرده و از آنها استقبال گسترده نمیکنند.
هما یزدانی: کارگردان میکوشد در پایانبندیِ باز و تلخِ برشی از یک زندگی روزمره، به نئورئالیسم استادش وفادار بماند؛ اما یکدست نبودن بازیهای امتحان نهایی چنان توی ذوق میزند که شاید بهتر باشد یراقی در چینش بازیگران-نابازیگرانِ فیلمِ بعدیاش، میان راه خود و راه کیارستمی یکی را انتخاب کند؛ یا رومی روم یا زنگی زنگ!
محمد احمدخانلو: کارگردان سعی کرده مولفههای فرمی سینمای کیارستمی را پیاده کند. سکانسهای طولانی و بعضا ملالآور و برجسته کردن صدای محیط بهجای موسیقی متن، همان سبک نئورئالیسم کیارستمی را به یاد میآورد.
یاسمن خلیلیفرد: «امتحان نهایی» به عنوان فیلمی که نام زنده یاد عباس کیارستمی را به عنوان طراح داستان و یکی از فیلمنامه نویسان با خود حمل میکند، فیلمی شکست خورده است که ایده و طرح درخشان اولیهی آن قربانی اجرایی پراشکال، ناهمخوان و ناشیانه شده است.
افشین علیار: یراقی در کارگردانی به نتیجهی نهاییاش رسیده از فرم استفادهی زیادی نکرده تا بتواند قصهاش را در فضای رئال جلو ببرد و اساسا برای او انسانیت و اخلاقگرایی در اولویت بوده و در دلِ آن به عشق پرداخته، به همین جهت گذشته و آینده آدمهای قصه در چنین فیلمی برای او مهم نیست.
مهدی ملک: فیلم امتحان نهایی، فیلمیست ساده، با روایتی آرام که برای آدمهای معمولی اتفاق میافتد. آدمهایی که بسیار شبیه ما هستند و اگر نیک بنگریم، شاید حتی، خود ِ ما باشند.
وارد منظوم شوید
ثبت نام کنید
رمز عبور را فراموش کرده ام
در منظوم ثبت نام کنید!
قبلا ثبت نام کردم، ورود به منظوم
تایید شماره موبایل
ادامه فعالیت شما در منظوم منوط به تایید شماره موبایل است
تایید شماره موبایل
00:00
ارسال دوباره کد تایید
بازیابی رمز عبور
تایید شماره موبایل
00:00
ارسال دوباره کد تایید
شماره تلفن را اشتباه وارد کردید؟ بازگشت
رمز عبور جدید
یک رمز عبور جدید برای خودتان انتخاب کنید
دعوت به منظوم
دوستان خود را دعوت کنید! به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید. لینک دعوت: