یاسمن خلیلیفرد: «هامون» را میتوان به یک تابلوی نقاشی بدل کرد که تنها یک بار توسط نقاشش کشیده شده و اگر بخواهیم که تکرارش کند دیگر هرگز مانند اثر اول ناب و خالص از آب در نخواهد آمد.
سید آریا قریشی: هامون» دست روی بزرگترین نقطه ضعف ایرانیان گذاشته و مشکلی که از زمان آغاز حرکت جامعهی ایرانی به سمت مدرنیته تا همین امروز، وجود داشته.
شهید مرتضی آوینی: هامون سرگردان است، همین و همین. و به همین علت نیز هست که با آخر فیلم ـ و حتی بعد از آن ـ درنمییابد که ریشه همه گرفتاریهای او عدم اعتقاد به دین و دوری از خداست.
شاپور عظیمی: فیلم با یک کابوس آغاز میشود و با یک کابوس به پایان میرسد و دوباره با کابوسی دیگر آغاز میشود. کابوسی که این بار حقیقی است و تنهایی را با حقیقت آمیخته است.
امیر راکعی: تمام مدت فیلم شاهد تقابل زن و مرد جامعه ایرانی میباشیم.کشمکش های قانونی و اجتماعی بین این دو و ... سنت و مدرنیته.فلسفه و عرفان.رویا و واقعیت.جمع و فرد.شرق و غرب.شب و روز.عقل و جنون.عشق و نفرت.
حسین پاینده: هامون از عشق سخن میگوید در حالیکه معشوق به او خیانت کرده است. از انسانیت سخن میگوید در حالیکه اطرافیانش محافظهکارانه منافع شخصی را اولویت میدهند.