حسن عباسی: فیلم ملک سلیمان آغازی است بر دستیابی به مکتب سینمای فطری که در آن به جای سخن گفتن به زبان غریزه، میتوان با گوش و چشم فطرت انسانها در جهان هماهنگ شد و فطری سخن گفت.
مجید عاصمی: این فیلم در حوزهایی مانند تصویر و جلوههای ویژه نوآوری دارد و البته کارگردان سعی کرده به نمونههای استرالیایی و هالیوودی هم نگاهی داشته باشد.
یزدان سلحشور: متن فیلمنامه یاد آور سلیمان (ع)مورد نظر قرآن کریم نیست و بیشتر یاد آور اسراییلیاتی است که در تفسیر طبری به شکل انبوه وارد فرهنگ اسلامی شده .
محمدحسین صفار هرندی: جناب شهریار بحرانی، بیست سال پیش هم، قصد ساختن این فیلم را میکرد، فرآورده آن زمان نیز چندان تفاوتی با نسخه امروز نداشت، چرا که فیلم مبتنی بر قصه انبیاء، داستان راستان است و با خیال بافیهای معمول در رمانها، فاصله بسیار دارد.
محمدحسین صفار هرندی: بدبختی گذشته ما این بوده که فکر کردیم جهانی شدن سر از جشنواره درآوردن است. در حالی که ما جهانی میشویم زمانی که برویم در مردم و دیده شویم.
امیر اهوارکی: متأسفانه این فیلم بر تحقیقات صحیحی مبتنی نبوده و خطاهای فاحشی در آن راه یافته است. و از همه مهمتر قصهی فیلم کاملاً غلط است. چنانکه این فیلم را میتوان از مصادیق دروغ بستن به انبیاء خداوند برشمرد.
امیر اهوارکی: ظاهراً دست اندرکاران این فیلم، بعد از سه هزار سال دارند با شخصیتهای واقعی و تاریخی تخیل میکنند. اگر اینچنین قصدی دارند بهتر نیست بروند یک قصهی دینی ـ مذهبی را هر بلایی که خواستند بر سر شخصیتهای خودساختهاش بیاورند؟
امیر اهوارکی: باید گفت که تکنیک فیلم، صدا، موسیقی، جلوههای ویژه و فیلمبرداری در این اثر، خوب از کار درآمده اما قصه فیلم متأسفانه کاملاً غلط است، و در حقیقت به حضرت سلیمان (ع) دخلی ندارد.
مجید شاهحسینی: غرب ترس از شیطان را القا میکند در حالیکه اسلام حذر و پرهیز از شیطان را مورد تاکید قرار داده و معتقد است شر مطلق وجود ندارد، لذا شیطان شر مطلق نیست اما میتواند از آن شر صادر شود .
مجید رحیمی جعفری: ملک سلیمان فیلم وزینی است که با بهرهگیری از پتانسیل داخلی و خارجی توانسته است برای اولین بار داستان یکی از انبیاء را آبرومند به تصویر بکشد.
سجاد صفارهرندی: کسانیکه معجونی از امیال و عادات و سوء برداشتهای خود را به نام دین اسباب معیشت قرار داده و به اقتضای این منافع «کلمات را از موضع خود تحریف کردهاند».
علیرضا پورصباغ: آخرین ساخته «شهریار بحرانی»، اقتباسی قرآنی و شعفانگیز است که در پرداخت شخصیت محوری دقتی خاص لحاظ شده و نسبت به نمونه هالیوودیاش محوریت قصه از آن پیامبر است.
بهروز: در مقایسه این اثر پر سر و صدا با انیمیشنهای ایرانی که به ضعفهای اساسی آن بیشتر میتوان پیبرد و میباید به سازندگان کارتونهای ایرانی تبریک گفت که با امکانات بسیار محدود آثاری قابل قبول را ارائه دادهاند.
لقمان یداللهی: ملک سلیمان از سوراخ جلوههای تصویریش گزیده شده و داستان به جای این که صبورانه روایت شود به طور عجولانه در خدمت جلوههای تصویری آقای «لئولو» بود.
محمدجواد فلاح: ریتم فیلم به سبب تازگی در انتخاب موضوع در سینمای ایران از ضرب آهنگ و هیجان خاصی برخوردار است. گرچه دریافت اصل مطلب یک مقدار دیرتر در ذهن مخاطب نقش میبندد.