به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
فیلم سینمایی بیگانه بهکارگردانی بهرام توکلی در 7 سال پیش یعنی سال 1392 در گونه درام تولید شده است. بیگانه توانست در مرجع ارزشگذاری سینما و تلویزیون یعنی منظوم نمره 4.6 از 10 را از سوی مردم بدست بیاورد که نشان میدهد عموم مردم بیگانه را اثری کمارزش، کمکیفیت و نهچندان مهم ارزیابی میکنند. سعید ملکان تهیهکننده بیگانه این فیلم را، بهعنوان محصول کشور ایران تهیه کرده است.
بازیگران فیلم بیگانه چه کسانی هستند؟ در بیگانه بازیگرانی چون مهناز افشار، پانتهآ بهرام، امیر جعفری در نقش امیر، هومن برقنورد در نقش دوست امیر، سیدعلی صالحی و علیرضا نسایی به ایفای نقش و بازیگری پرداختهاند. در فیلم بیگانه حدود 6 بازیگر جلوی دوربین رفتهاند که از نظر تعداد بازیگران میتوان بیگانه را یک اثر کمبازیگر و با تعداد شخصیتهای داستانی کم عنوان کرد.
متوسط سن بازیگران بیگانه براساس میزان سنی که از آنها در دایرةالمعارف آنلاین سینما و تلویزیون یعنی منظوم ثبت شده، 48 سال است که نشان میدهد بازیگران بیگانه عمدتا از میانسالان هستند.
از محتوا و داستان فیلم بیگانه چقدر اطلاع دارید؟ فیلمنامه بیگانه توسط بهرام توکلی نوشته شده است.
در خلاصه داستانی که یا از سوی تیم رسانهای اثر و یا توسط دیگر رسانهها درباره داستان بیگانه منتشر شده است، میخوانیم: «نسرین معلم نقاشی یک آموزشگاه آزاد است که به بهانهی دیدوبازدید به خانهی خواهر ناتنیاش میآید. اما آنجا برای چند روزی ماندگار میشود. او که در انتظار دیدن شوهر خواهرش است با مردی روبرو میشود که از پیش میدانسته، املاکی از طریق همسرش به او ارث خواهد رسید و حالا که بیکار او و به شدت گرفتار است، روی این ماترک حساب کرده و با ورود نسرین به باز پس گرفتن ارث برمیخیزد. در یکی از شبها دوست امیربا نسرین آشنا میشود. نسرین رابطهی عاشقانهای با دوست امیر برقرار میکند و داوود (دوست امیر) دلباختهی او میشود. در این اثنا امیر که نسبت به رفتار خواهرزنش مشکوک شده در مورد او تحقیق کرده و پی به حقایق میبرد. او متوجه میشود که او زنی غیراخلاقی است و به دلیل عامل خودکشی بودن جوانی در آموزشگاه نقاشی، متواری شده است.»
فیلم بیگانه از نظر ساختار (فرم)، محتوا و محیط تولید، به آثار مختلفی شباهت دارد. با توجه به شاخصهای متعدد و گوناگونی میتوان گفت آثار مرتبط فیلم بیگانه عبارت است از: فیلم آسمان زرد کم عمق، فیلم اینجا بدون من، فیلم شیرین، فیلم پرسه در مه و فیلم آرایش غلیظ.
از نظر تاریخچه فعالیت کارگردان و بازیگران فیلم بیگانه نیز آمارها و نکات جذابی را میتوان بیان کرد. براساس آمارها فیلم بیگانه به طور متوسط فعالیت 26ام بازیگران این اثر است. براساس امتیاز مردم فیلم بیگانه یکی از 4 اثر شاخص سیدعلی صالحی در حرفه بازیگری محسوب میشود.
همچنین بهرام توکلی کارگردان بیگانه اولین همکاری خود با بازیگرانی چون مهناز افشار، پانتهآ بهرام، امیر جعفری، هومن برقنورد و سیدعلی صالحی را در این اثر تجربه کرده است. در میان بازیگران بیگانه نیز 9 همکاریِ اول رخ داده، بهعبارت دیگر در این فیلم میان هر یک از 6 بازیگر با یکدیگر یک رابطه همکاری شکل گرفته که 9 همکاری برای اولینمرتبه در بیگانه رخ داده است. مانند: مهناز افشار و امیر جعفری، مهناز افشار و هومن برقنورد، مهناز افشار و سیدعلی صالحی، مهناز افشار و علیرضا نسایی، پانتهآ بهرام و هومن برقنورد.
اگر از تصویربرداری فیلم بیگانه خوشتان آمده و یا دوستش ندارید، بهتر است بدانید مدیر فیلمبرداری آن حمید خضوعی ابیانه بوده است. نظرتان درباره ضرباهنگ و تدوین فیلم بیگانه چیست؟ تدوین بیگانه را مهدی سعدی انجام داده است. اگر صدای بیگانه بهگوشتان نشسته و یا از آن ناراضی هستید، شما را با صدابردار فیلم بیگانه یعنی محمود سماکباشی آشنا میکنیم. کیوان مقدم طراحی صحنه فیلم بیگانه را انجام نموده و سارا سمیعی طراحی لباس فیلم بیگانه را انجام داده است. سعید ملکان چهرهپردازی یا طراحی گریم فیلم بیگانه را برعهده داشت. موسیقی متن فیلم بیگانه اثر حسین علیزاده است. در مجموع بیش از 17 نفر در تولید فیلم بیگانه نقش داشتهاند و هر یک از آنها در منظوم یک صفحه اختصاصی دارند.
کاربران نیز در 2 لیست از فیلم بیگانه یاد کردهاند. همچنین در بخش بررسی فیلم بیگانه 6 نفر از میان مردم به نقد و تحلیل خود از بیگانه پرداختهاند.
تاکنون در صفحه اختصاصی فیلم بیگانه در منظوم اطلاعات بسیاری توسط پژوهشگران و مردم ثبت شده است؛ در بخش گالری عکس و پوستر فیلم بیگانه 14 عدد، در بخش نقد فیلم بیگانه 6 عدد گردآوری و درج شده است. همچنین تاکنون در بخشهای ویدئو و تیزر فیلم بیگانه، حواشی فیلم بیگانه، دیالوگ برتر فیلم بیگانه، سوتی فیلم بیگانه هنوز موردی ثبت نشده است. قطعا ما و شما به این حد قانع نیستیم؛ باید بهکمک علاقمندان فیلم، سریال و تئاتر، این دایرةالمعارف آنلاین و بانک اطلاعات هنرمندان و آثار سینما، تلویزیون و تئاتر را کامل و کاملتر کنیم.
فیلم حاضر یکی از بی معنی ترین و بی کشش ترین ساخته های "بهرام توکلی" ست. نمودار کُنِش های این کارگردان شبیه نمودار "سَهمی" در ریاضیات است. آنقدر فراز و نشیب کارهایَش شدید و بی منطق است که نمی توان یک نظر مشترک درباره کارهای او ارائه کرد. یعنی سازنده "تنگه ابوقریب" و "اینجا بدون من" چنین اثر بی دلیلی می سازد؟؟ او حقیقتاً مرد عجیبی ست. اولین سؤالی که منِ بیننده درباره فیلم"بیگانه" از خودم میپرسم این است که:"خب.که چی؟" و این سوال در هیچ جایِ فیلم پاسخی دریافت نمیکند.
فیلم چندین دلیل برای بد بودن دارد.
یک:بازی ها غیرقابل باور هستند و بازیگران گویی نمی خواهند تلاش مضاعفی برای باورپذیری نشان دهند.این نقص لطمه جدی به فیلم می زند.جز "هومن برق نورد" که میدانیم همه نقش هایَش را جدی می گیرد، بقیه عزیزان گویی مجبور شده اند در این فیلم بازی کنند. حتی "پانته آ بهرام" نیمی از انرژی قبلاً دیده شده اَش را بکار نمی بندد.
دو:کاراکترها سطحی نوشته شده اند.عُمق ذهنِ "بهرام توکلی(بعنوان نویسنده)" بسیار کم است. گویی ژرفای ذهن او دم دست و قابل دید است و او قوه تخیل ندارد.
سه:موضوعیت ساخت فیلم(سوایِ اقتباس از یک نمایشنامه خارجی) مشخص نیست. خب این اثر را ساختی که چه بگویی؟؟ چه هدفی را دنبال می کردی؟؟ چه دردی را دوا کردی؟؟ چه مشکلی را حل کردی؟؟ چه موضوعِ مهمی را به سمع و نظر مخاطب رساندی؟؟ چرا وقت بیننده را گرفتی؟؟ چه اثر مثبتی را برجای گذاشتی؟؟ چه نیتی را دنبال می کردی؟؟ چه کردی بهرام؟؟ این سوالها در سراسر فیلم به جواب نمی رسد. حتی اگر صدبار فیلم را ببینید.
"خطر لو رفتن داستان"
چهار:منطق فیلمنامه مشخص نیست. یک زن روان پریش که از مادرش مراقبت میکرده و دچار فقدان مادر است و در آسایشگاه بستری بوده و استاد نگارگری است و همه مردان را شیفته خود می کند و سپس آنها را در اقیانوس عشق و شهوت رها می کند و خانه خواهرش را بالا کشیده و خودش را با کلاه گیس و گریم تزئین می کند و میخواهد رها باشد و هوسَ ش را نمی تواند کنترل کند و ... ، کلاً سرِ کارمان گذاشتی بهرام خان!! شما که نمی توانی یک رابطه عاشقانه توأم با هوس و شهوت از سمت یک زن را نشان بدهی، چرا رفتی سراغ این موضوع؟؟ مگر نمی دانی اینجا هالیوود نیست؟؟
پنج:در سالی که معلوم ست آنقدرها هم دور نیست، زن و شوهری را می بینیم که زندگی شان سنتی ست. زن عروسک می سازد و مرد سنگ می تراشیده و بیکار شده. زن خانه داری را به نحو احسنت انجام می دهد و مرد مشروبخوار و معتاد است. زن مهربان ست و بااخلاق و مرد انگل ست و گدازاده !! زن فهیم ست و اهل مراعات و مرد دست درازی می کند و وقیح است !! این میزان بی تعادلی هیچ تأثیری در روند فیلم نداشت. حتی میشد نباشد.
شش:دکوپاژ صحنه ها بیننده را برای رسیدن به هدف کارگردان و فهمیدن منظورَش، یاری نمیکند. حتی طراحی صحنه و لباس و دیالوگ ها و قاب هایی که مدام کلوزآپ و لانگ می شوند. گویی فیلم عامدانه عقیم است.
بهرحال ندیدنِ فیلم بیگانه، هیچ ضرری به شما نمی رساند. همین :)
در پایان فیلم مشخص نمیشود که سرنوشت خانه و آن همه جدال برای آن چه میشود و نسرین با راه رفتن بر لبه جدول چه سرنوشتی خواهد داشت.
همه چیز معلق میماند، بدون نشان دادن مفهوم یا پیام خاصی.
اما پایانش خوب تو ذهنم مونده
به نظر من با توجه به اینکه کفشاشم در آورده بود یه جور حس رهایی رو به بیننده القا میکرد، انگار کاراکتر پانته آ بهرام (به گفته خودتون نسرین) از همه مشکلات و دشواریها خودش رو رها کرد و یه جور آزاد شدن رو نشون داد
البته این برداشت منه و ممکنه از نظر بقیه درست نباشه!
چرا باید این فیلم با این دیالوگ های چرت و پرت و آبکی بازیگران به این خوبی داشته باشه؟
مهناز افشار چرا واقعا؟؟